دوشنبه 29 بهمن 1397 | 08:35
ظریف: دیگر هزینه امنیت اروپا را نمی‌پردازیم
ظریف: دیگر هزینه امنیت اروپا را نمی‌پردازیم
وزیر امور خارجه کشورمان در نشست امنیتی مونیخ با تصریح بر اینکه در موضوع موشکی طبق خوشایند فرانسوی‌ها عمل نخواهد کرد، بعد از نشست، هشداری توئیتری داد که اروپا باید به مسئولیت خود در مواجهه با یکجانبه‌گرایی امریکا عمل کند.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف در این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی از کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه معتقدند که ایران باید در زمینه فعالیت‌های موشکی خود به صورت جداگانه با اروپایی‌ها مذاکره و این فعالیت‌ها را متوقف کند، خطاب به مجری سؤال‌کننده گفت:: این کشور‌ها میلیارد‌ها دلار از نظر تجهیزات نظامی به صدام کمک کردند. در این جنگ شاهد استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی آلمان، هواپیما‌های انگلیسی و تجهیزات فرانسوی بودیم، ولی چه کسی در برابر به ما کمک کرد؟ کسی به ما کمک نکرد.
ظریف در ادامه با تأکید بر اینکه من برای راضی‌کردن لودریان (وزیر خارجه فرانسه) کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم، تا کسانی در منطقه بیایند و مردم ما را بکشند و به آن‌ها آسیب برسانند، گفت: هنوز مردم زیادی در کشور ما هستند که به خاطر سلاح‌های شیمیایی که اروپایی‌ها در اختیار صدام قرار دادند، اذیت هستند. اگر اروپایی‌ها می‌خواهند با ما مذاکره کنند نمی‌توانند در نقش بازجو عمل و ما را محاکمه کنند. ظریف پس از نشست هم توئیتی منتشر کرد و نوشت: ایران نمی‌تواند برای همیشه همه هزینه‌های حیاتی امنیت جهانی را بپردازد؛ خواه برجام باشد، خواه مبارزه با قاچاق مواد مخدر یا قاچاق انسان. وقت آن است که اروپا برای شنا کردن خیس شود، وقتی می‌خواهد در مقابل یکجانبه‌گرایی امریکا بایستد.


اینجا جنگل است آیا؟
این دیپلمات کشورمان در مورد برخی گزارش‌ها از جمله گزارش نیویورک‌تایمز مبنی بر اینکه امریکایی‌ها در تلاش هستند که در برنامه موشکی ایران خرابکاری کنند، گفت: ما در حال تحقیق در مورد این موضوع هستیم. شما اگر یادتان باشد امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در ترور چند دانشمند هسته‌ای‌مان با یکدیگر همکاری کردند.
وی ادامه داد: یکی باید بایستد و بگوید اینجا جنگل نیست و قانون جنگل نیز نیست که عده‌ای بخواهند در امور داخلی دیگر کشور‌ها دخالت کنند و اینگونه اقدامات را انجام دهند.
ظریف با بیان اینکه ما حق داریم از خودمان دفاع کنیم، در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: امریکایی‌ها سلاح‌های بسیار پیشرفته‌ای را در اختیار برخی کشور‌های منطقه ما قرار داده‌اند و ترامپ از این سلاح‌ها به عنوان سلاح‌های زیبا یاد می‌کند؛ سلاح‌هایی که اکنون می‌بینیم بر روی سر مردم یمن ریخته می‌شود.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال که چندی پیش اروپایی‌ها تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کردند و آن‌ها از انجام برخی اقدامات تروریستی از سوی ایران در اروپا اظهار نگرانی کرده‌اند و این اقدامات ایران چه زمانی قرار است به پایان برسد، اظهار کرد: لازم است که من در اینجا چند مسئله را مشخص کنم. یکی از دیپلمات‌های ایران به اتهام اینکه قصد داشته در فرانسه بمب‌گذاری کند بازداشت شده است و این موضوع دقیقاً در روزی اتفاق افتاد که رئیس‌جمهور ما بعد از ماه‌ها برنامه‌ریزی و آماده‌سازی قرار بود به اروپا سفر کند. دقیقاً روزی اتفاق افتاد که قرار بود این سفر انجام شود نه چند روز قبل‌تر و نه چند روز بعدتر. این موضوعی است که باید به آن توجه کنیم. این اقدام می‌تواند یک نقشه باشد و حتماً کشور ما آن را انجام نداده است. ما نفوذی که به دست آورده‌ایم را با کار‌های دیوانه‌وار به دست نیاوردیم.
وی بار دیگر با بیان اینکه اروپایی‌ها دیپلمات ما را دستگیر کرده‌اند این در حالی است که نهاد‌های امنیتی این کشور‌ها می‌گویند هیچ شواهدی مبنی بر اتهام او وجود ندارد، ادامه داد: آنچه که روشن است این است که در اروپا افرادی هستند که تا سال ۲۰۱۲ در لیست گروه‌های حامی تروریسم از سوی اتحادیه اروپا قرار داشتند و بعد از آن از این لیست خارج شدند.


هفت دولت تغییر کرده و ما هستیم
ظریف همچنین با اشاره به ارتباط برخی مقام‌های امریکایی با گروه منافقین از جمله سخنرانی جان بولتون در نشست سالانه این گروه اظهار کرد: ما می‌بینیم که جان بولتون به منافقین قول می‌دهد که آن‌ها سال بعد در ایران جشن می‌گیرند و سخنانی را علیه ایران مطرح می‌کنند.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال مجری این برنامه مبنی بر اینکه آیا به نظرش دولت ترامپ به دنبال این است که رژیم ایران را تغییر دهد، اظهار کرد: آن‌ها گفته‌اند که تنها هدف‌شان تغییر رژیم در ایران است. اقدامات‌شان را در این چارچوب انجام می‌دهند. هدف‌شان از خروج از برجام نیز تغییر رژیم ایران بود. ایالات متحده در حال گوش دادن به سخنان افراد اشتباهی است. آن‌ها ۴۰ سال است که تصور می‌کنند جمهوری اسلامی ایران از بین می‌رود و بخار می‌شود، در حالی که هفت دولت تغییر کرده و ما اینجا هستیم.
ظریف با اشاره به حملات غیرقانونی اسرائیل به نقاط مختلف سوریه و مورد هدف قراردادن برخی از مناطق این کشور، اظهار کرد: هیچ‌کس اسرائیل را سرزنش نمی‌کند که به صورت غیرقانونی عملیات انجام می‌دهد. وزیر خارجه کشورمان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از رفتار‌های دوگانه غربی‌ها در ارتباط با موضوع حقوق بشر، افزود: ماجرای جمال خاشقجی مشخص کرد که ماهیت مسئله حقوق بشر برای آن‌ها چگونه است. رفتار امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها کاملاً برخلاف حقوق بین‌الملل است. آن‌ها از حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کنند. یک جا بولتون گفت: حقوق بشر برای ما ابزاری در جعبه ابزار است که هر وقت بخواهیم از آن استفاده می‌کنیم.


غربی‌ها به ما درس اخلاق ندهند
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما بعضاً در کشورمان با مشکل‌ها و کمبود‌هایی روبه‌رو هستیم که باید به آن توجه کنیم و در جهت حل آن تلاش کنیم، ولی این ربطی به اروپا ندارد، خطاب به مجری این برنامه گفت: شما به ما نگویید که تجار اروپایی برای سرمایه‌گذاری به ایران نمی‌آیند، چون نگران حقوق بشر هستند در حالی که می‌بینیم آن‌ها در عربستان سعودی حضور پیدا می‌کنند و سرمایه‌گذاری می‌کنند. من خودم در دانشگاه در ارتباط با موضوع حقوق بشر درس داده‌ام در این مورد دغدغه دارم و معتقدم که این موضوع باید رعایت شود و یک نیاز امنیتی است، اما کشور‌های غربی از جمله ایالات متحده در موقعیتی قرار ندارند که به ما درس اخلاق بدهند، در حالی که در جنگ هشت ساله از صدام حمایت کردند. شما می‌بینید که عربستان سعودی از بیانیه شورای حقوق بشر علیه ایران حمایت می‌کند، در حالی که این کشور خود ناقض حقوق بشر است و آیا آنچه که شما از آن سخن می‌گویید حقوق بشر است؟
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه جلسه پرسش و پاسخ این برنامه که در میان حضار، افرادی، چون یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان، خاویرسولانا دیپلمات پیشین اسپانیایی، مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه پیشین امریکا، وندی شرمن دیپلمات پیشین امریکایی و عضو تیم مذاکره‌کننده این کشور در جریان مذاکرات هسته‌ای و... حضور داشتند، در مورد برخی از تحلیل‌ها مبنی بر اینکه شاید هدف امریکا از تهدید علیه ایران و اعمال تحریم‌های گسترده این است که بار دیگر با ایران مذاکره کند، تصریح کرد: اگر آن‌ها به دنبال مذاکره بودند ما که داشتیم مذاکره می‌کردیم. تا آوریل سال گذشته برایان هوک که اکنون به دنبال ایران در جاه‌های مختلف است با معاون من (سید عباس عراقچی) در مورد برجام مذاکره می‌کرد، ولی آن‌ها بودند که تصمیم گرفتند مذاکره را ترک کنند و از برجام خارج شوند در حالی که ما بر سر میز مذاکره بودیم.
این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه ما سیگنال‌های متفاوتی را از امریکایی‌ها می‌شنویم، تصریح کرد: پمپئو برای مذاکره با ایران ۱۲ شرط گذاشته است. آن‌ها می‌خواهند که ما تسلیم شویم؛ کاری که ما نمی‌کنیم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.