چهارشنبه 1 اسفند 1397 | 09:21
خبر فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) از یک تصمیم بزرگ اقتصادی
فاز چهارم ستاره خلیج‌فارس کاملاً ایرانی خواهد بود
فاز چهارم ستاره خلیج‌فارس کاملاً ایرانی خواهد بود
سعید محمد: ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا به پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای پر کردن خلأ شرکت‌های خارجی بود.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از   جوان، وحید حاجی‌پور- با خودکفایی کشور در تولید فرآورده‌های نفتی و تغییر موضع کشور از یک وارد‌کننده، به صادر‌کننده بنزین، فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس کاملاً ایرانی ساخته خواهد که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) این پروژه را به پیش خواهد برد.


فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس دو روز پیش افتتاح شد که با بهره‌برداری از این پالایشگاه، دیگر نیازی به واردات بنزین نیست. گرچه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفته است فعلاً به صادرات بنزین فکر نمی‌کند، اما با احداث فاز چهارم این پالایشگاه، مسیر ورود ایران به جمع صادرکنندگان بنزین مهیا می‌شود.


سعید‌محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه در فاز‌های قبلی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۳۰ درصد تجهیزات از جمله کمپرسور‌های هیدروژنی را وارد کردیم، گفت: ساخت این کمپرسور‌ها که فناوری بسیار پیچیده‌ای دارد به سازمان هوافضا سپاه برای مهندسی معکوس کمپرسور‌های وارداتی واگذار کرده‌ایم.


وی گفت: ساخت فاز چهار پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از مهر امسال آغاز شده است و با فراخوان شرکت‌های ایرانی به نتایج بسیار خوبی رسیده‌ایم. اکنون با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برداشت کشورمان از منابع پارس‌جنوبی بیشتر از قطر شده است.


محمد افزود: در گذشته نگهداشت میعانات گازی استخراج شده از پارس جنوبی مشکل بود، اما با احداث ۳۸۸ کیلومتر لوله و انتقال این میعانات به بندر‌عباس محدودیت استخراج میعانات گازی از پارس‌جنوبی رفع شد و اکنون محصولات بسیار با‌ارزش در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در زمان‌بندی مشخص انجام شد، افزود: ورود قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در ساخت این پالایشگاه برای پر کردن خلأ خروج شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم کشورمان بود.


فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: در ساخت فاز‌های یک، دو و سه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در تأمین کالا ۷۰ درصد، در مهندسی ۶۷ درصد و در بخش اجرا صددرصد کار ایرانی بوده است.
محمد اظهار داشت: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و بزرگ‌ترین تولید‌کننده بنزین یورو ۵ دنیاست. با راه‌اندازی فاز چهار این پالایشگاه به ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه‌ای آن ۱۲۰ هزار بشکه دیگر اضافه می‌شود و این خود رکورد جهانی است.


فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا افزود: میانگین سنی افرادی که در ساخت این پالایشگاه کار کرده‌اند ۵/۳۲ سال است و این فقط مربوط به بخش کارگری نیست، بلکه مدیران و کارشناسان ما نیز در این سن هستند. محمد گفت: در اوج کار ۱۲ هزار نفر مستقیم و ۳۶ هزار نفر غیر‌مستقیم برای ساخت پالایشگاه کار کرده‌اند و در بهره‌برداری از آن نیز ۳ هزار نفر مستقیم و ۱۰ هزار نفر غیر‌مستقیم مشغول شده‌اند. با ایجاد پژوهشکده، پژوهشکده‌های دیگر و مجموعه‌های دانش‌بنیان را به یکدیگر وصل کرده‌ایم و کار‌های خوبی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا انجام شده است.


در قرارگاه چه خبر است؟


فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با اشاره به اینکه سهم قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در اجرای طرح‌های عمرانی به نسبت اعتبارات عمرانی کشور زیر ۴ درصد است، گفت: این قرارگاه تلاش می‌کند جای شرکت‌های بزرگ خارجی را در کشورمان بگیرد و به جای اینکه شرکت‌های بزرگ خارجی کار‌ها را بین شرکت‌های دیگر خارجی تقسیم کنند، قرارگاه کار‌ها را بین شرکت‌های ایرانی تقسیم کند.


محمد افزود: ظرفیت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ۲۰۰‌هزار نفر است که ۵۰ هزار نفر آن نیرو‌های قرارگاه و ۱۵۰ هزار نفر پیمانکارانی هستند که با قرارگاه کار می‌کنند. اگر تأمین منابع مالی طرح‌های عمرانی به درستی انجام شود، کار‌ها پیچیده نیست.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا درفعالیت‌های عمرانی رکورد‌هایی را در کشور از جمله ساخت هزار و ۱۲۵ متر تونل در یک ماه و احداث خط آهن اینچه‌برون به گرگان به طول ۱۲۵ کیلومتر در یک ماه و نصب ۸ هزار و ۳۵۰ کانکس در ۳۵ روز برای منابع زلزله‌زده کرمانشاه را به خود اختصاص داده است.


حرکت ناخوشایند مصرف بنزین


علیرضا صادق‌آبادی، معاون وزیر نفت نیز در این برنامه با بیان اینکه تا مهر امسال همیشه وارد‌کننده بنزین بوده‌ایم و بیشترین واردات در بازه سال‌های ۸۴ تا ۸۷ و حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز بوده است، گفت: اکنون با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس واردات بنزین به صفر رسیده است.
وی افزود: میانگین مصرف بنزین در سال ۹۷، ۸۷ میلیون لیتر در روز بوده، اما میزان تولید در بهمن به ۱۰۳ میلیون لیتر رسیده است. تولید و ذخیره‌سازی بنزین در کشور مطلوب و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس حدود ۸۰۰ میلیون دلار ارزش افزوده در سال ایجاد کرده است.


معاون وزیر نفت با بیان اینکه ۷۰ درصد سبد مصرف سوخت کشور گاز است، افزود: اگر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نبود مجبور به واردات بنزین بودیم.
وی گفت: با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس محدودیتی در استخراج و تولید میعانات گازی نداریم و اگر این پالایشگاه راه‌اندازی نمی‌شد روزانه باید ۱۸ میلیون دلار معادل ۳۶ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم.
صادق آبادی افزود: در شش ماهه دوم سال مصرف بنزین کاهش می‌یابد، اما در سه ماه تابستان امسال ۹۷ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین کشور بود. مازاد مصرف بنزین کشور را برای تأمین ذخایر راهبردی استفاده می‌کنیم.


صادق آبادی گفت: تلاش می‌کنیم با رفع گلوگاه‌ها خوراک این پالایشگاه را به بیش از ۵۰۰ هزار بشکه برسانیم. معاون وزیر نفت با بیان اینکه نفت کوره پالایشگاه‌های کشور روزانه بین ۶۳ تا ۷۰ میلیون لیتر است، افزود: کاهش این میزان نفت کوره برنامه بلندمدت این وزارتخانه است.
وی اظهار داشت: این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار است و می‌توانیم ۲۰ میلیارد دلار برای آن طرح تعریف کنیم. اگر روند کنونی افزایش مصرف بنزین ادامه یابد که سالی حدود ۸ درصد است به زودی مزیت صادرات بنزین را از دست می‌دهیم.
معاون وزیر نفت گفت:، چون تاکنون تصمیمی درباره نرخ دوم بنزین گرفته نشده است، کارت سوخت معنی ندارد. کارت سوخت به تنهایی از قاچاق بنزین جلوگیری نمی‌کند.

منبع: روزنامه جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.