سه شنبه 7 خرداد 1398 | 11:22
تکرّر مذاکره ترامپ
تکرّر مذاکره ترامپ
دونالــد ترامپ که همانند هفته گذشته این بار در ژاپن هم ایرانی‌ها را تروریست نامید و حکومت ایران را تهدید به نابودی کرد، یک گام از لفاظی‌های جنگی عقب نشست و لحن ملایم‌تری برابر ایران در پیش گرفت و با بیان اینکه امریکا دنبال تغییر نظام در ایران نیست، برای چندمین بار بر آمادگی خود برای مذاکره با ایران تأکید کرد؛ درخواستی که به نظر می‌رسد برای اثر‌گذاری بر افکار عمومی مطرح شده است.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل ازسرویس بین الملل جوان آنلاین: همزمان با تشدید خصومت امریکا با ایران و اعزام ناو‌های جدید به منطقه به بهانه مقابله با تهدیدات ادعایی از سوی ایران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا باز هم از مذاکره با ایران سخن گفت. ترامپ که این روز‌ها در ژاپن به سر می‌برد، در صحبت‌هایش در کنفرانس مشترک خبری با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن سعی کرد لحن اظهارات اخیر خود را علیه ایران تا حدی ملایم کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترامپ ضمن اعلام آمادگی برای مذاکره با ایران، گفت که واشنگتن به دنبال تغییر نظام در ایران نیست. ترامپ که به همراه دیگر مقامات کاخ سفید مدعی بودند که انقلاب ایران چهل سالگی خود را نخواهد دید، دیروز در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای از مواضع قبلی خود، گفت: «ایران با همین رهبران فعلی، موقعیت تبدیل شدن به کشوری بزرگ را دارد. می‌خواهم به صراحت بگویم که ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم. ما به دنبال جلوگیری از تسلیحات هسته‌ای هستیم». رئیس‌جمهور امریکا ضمن اشاره به پتانسیل اقتصادی عظیم ایران گفت: «به دنبال این هستم که به ایران اجازه دهم به عرصه بین‌المللی بازگردد. من ایرانی‌های زیادی را می‌شناسم، آن‌ها افراد بسیار بزرگی هستند. ایران شانس این را دارد که به یک کشور بزرگ تبدیل شود». ترامپ در ادامه سخنان خود برای اینکه نشان دهد ایرانی‌ها هم علاقه‌مند به گفت‌وگو‌های سیاسی با واشنگتن هستند، مدعی شد: «من واقعاً فکر می‌کنم ایران به دنبال یک توافق است. به نظر من این نشان‌دهنده هوشمندی آن‌ها است و من فکر می‌کنم احتمال تحقق این مسئله وجود دارد.»
رئیس‌جمهور امریکا که از توافق هسته‌ای ایران خارج شد، پیش از این هم گفته که حاضر است برای رسیدن به توافقی تازه با تهران مذاکره کند. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در سفری که به عراق داشت، به مقامات عراقی گفته بود که ترامپ به دنبال بستن توافقی جدید با ایران است تا آن را به نام خود ثبت کند. ترامپ با تکرار تمایل خود برای مذاکره با ایران در هفته‌های اخیر، سعی دارد به افکار عمومی اینگونه القا کند که برای مذاکرات با تهران جدی است. این در حالی است که دو دور مذاکرات ترامپ با رهبر کره‌شمالی نتیجه‌ای جز شکست نداشت و مقامات پیونگ‌یانگ اخیراً با بیان اینکه گفت‌وگو‌ها با امریکا به بن بست رسیده است، آزمایش‌های موشکی خود را از سر گرفتند.
تمایل ترامپ برای مذاکره با ایران و عقب‌نشینی از جنگ لفظی، درحالی است که او هفته گذشته در سخنانی ایران را تهدید به نابودی کرد و خطاب به ایرانی‌ها، مدعی شد: «اگر دست به کاری بزنند، نابود خواهند شد». دولت امریکا همچنین در هفته‌های گذشته به طور مرتب از تهدید ایران برای نیرو‌های امریکایی در منطقه سخن گفته است. ترامپ همچنین هفته گذشته در سخنانی ایرانی‌ها را تروریست خوانده بود و مدعی شده بود که ایران در پشت همه اتفاقات در خاورمیانه قرار دارد. در پی بالا گرفتن تنش‌های لفظی میان تهران و واشنگتن، امریکا ناو هواپیمابر لینکلن و بمب‌افکن بی ۵۲ را به منطقه ارسال کرده است. با این همه ترامپ همواره تأکید کرده که قصد رویارویی نظامی با ایران را ندارد و تنها خواهان فشار اقتصادی بر این کشور است تا حاضر به مذاکره بر سر موضوعات منطقه‌ای، موشکی و هسته‌ای شود.


میانجیگری ژاپن
ترامپ پس از واسطه کردن سوئیسی‌ها برای مذاکره با ایران، این بار از کانال ژاپن به ایران پل زده است تا شاید با کمک این کشور بتواند به خواسته خود دست پیدا کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ دیروز از تمایل نخست‌وزیر ژاپن برای میانجیگری بین ایران و امریکا جهت کاهش تنش‌ها در منطقه حمایت کرد. ترامپ گفت: «می‌دانم که آقای نخست‌وزیر و کشور ژاپن روابط بسیار خوبی با رهبری ایران دارد، پس منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد». وی درباره سفر احتمالی نخست‌وزیر ژاپن به ایران نیز تأکید کرد: «آقای نخست‌وزیر درباره آن با من صحبت کرده و من معتقدم که ایران خواستار صحبت خواهد شد. اگر آن‌ها بخواهند صحبت کنند، ما نیز خواستار گفت‌وگو خواهیم بود. خواهیم دید که چه می‌شود. کسی نمی‌خواهد شاهد وقوع اتفاقات بد باشد، مخصوصاً من.»
به گزارش آسوشیتدپرس، نخست‌وزیر ژاپن با هدف میانجیگری میان ایران و امریکا بر سر برنامه هسته‌ای و نیز امنیت منطقه به دنبال افزایش تنش میان تهران و واشنگتن به ایران سفر می‌کند. شینزو آبه پس از دیدار با ترامپ بر اهمیت فروکش کردن تنش میان ایران و امریکا تأکید کرد.
به گزارش میدل ایست، شینزو آبه پس از دیدار با ترامپ در مورد مواضع دو کشور در مورد ایران گفت: «ما مواضع خود در مورد ایران را اعلام کردیم». وی افزود: «اینکه خاورمیانه در صلح باشد و ثبات در منطقه حفظ شود، برای ژاپن، امریکا و جامعه جهانی موضوعی مهم است». نخست‌وزیر ژاپن تأکید کرد: «ما هر کاری بتوانیم در این راستا انجام خواهیم داد، اما چیزی که مهم است این است که تنش‌های حاضر فروکش کند و اختلاف‌های میان ایران و امریکا به درگیری نظامی و جنگ در منطقه منجر نشود». شبکه «اِن. اِچ. کِی» ژاپن روز جمعه گزارش داده بود که نخست‌وزیر این کشور در حال بررسی سفر به ایران در نیمه ماه ژوئن (اواخر خرداد ماه) است و قصد دارد طی دیداری که با ترامپ در توکیو خواهد داشت، درباره این مسئله مشورت کند. هیچ یک از نخست‌وزیران ژاپن از سال ۱۹۷۸ میلادی به ایران سفر نکرده و این اولین سفر در حالی خواهد بود که امریکا طی هفته‌های اخیر به شدت در حال تنش‌زایی با تهران است.


عراقچی: گفت‌وگویی در کار نیست
درحالی که ترامپ سعی می‌کند خود را علاقه‌مند به گفت‌وگو با ایران نشان دهد، اما پاسخ مقامات ایرانی به واشنگتن منفی است. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران تأکید کرد: «هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با امریکا نخواهیم داشت». سیدعباس عراقچی در صفحه توئیتر خود نوشت: «بعد از سفر به عمان به کویت و قطر خواهم رفت، هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با امریکا نخواهیم داشت، اما آماده مذاکره با تمامی کشور‌های منطقه خلیج فارس برای برقراری روابطی متوازن و سازنده بر اساس احترام و منافع متقابل هستیم». به گزارش ایسنا، عراقچی سفر منطقه‌ای خود را از عمان آغاز کرد. وی در دیدارش با یوسف بن‌علوی بن‌عبدالله، وزیر مسئول در امور خارجه عمان نیز با رد هرگونه گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیم با امریکا گفت: «ایران برای برقراری روابطی متوازن و سازنده با تمامی کشور‌های منطقه خلیج فارس بر اساس احترام و منافع متقابل آمادگی دارد». در حالی که ترامپ حتی شماره مخصوص خود را به سفارت سوئیس داده تا در صورت لزوم ایرانی‌ها به او زنگ بزنند، اما مقامات ایرانی با اشاره به بدعهدی‌های امریکا در توافقات بین‌المللی، تأکید کرده‌اند که به هیچ وجه حاضر به مذاکره با دولت امریکا نیستند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.