دوشنبه 29 مهر 1398 | 13:24
تقسیم کار ترامپ - اردوغان در منطقه
تقسیم کار ترامپ - اردوغان در منطقه
رئیس‌جمهور امریکا با خروج نیرو‌های این کشور از سوریه علاوه بر اینکه عرصه را برای پیشروی ماشین جنگی اردوغان در شمال سوریه هموار کرده است، قصد دارد هزار نیروی امریکایی را به بهانه مقابله با تروریست‌های داعش به عراق اعزام کند؛ سناریویی که نشان می‌دهد واشنگتن و آنکارا به نوعی درباره تقسیم کار در منطقه به توافق رسیده‌اند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل ازسرویس بین الملل جوان آنلاین: هرچند قرار بود نیرو‌های امریکایی از سوریه خارج شوند و به امریکا بازگردند، اما تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور عوض شده و این نیرو‌ها در کشور همسایه عراق مستقر خواهند شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا شنبه شب در سخنانی درباره وضعیت نظامیان امریکایی خارج شده از سوریه گفت: «پیش‌بینی می‌شود هزار سربازی که از سوریه خارج شده‌اند به غرب عراق بروند». اسپر تأکید کرد: عقب‌نشینی نیرو‌های امریکایی از شمال شرق سوریه در جریان است و ما از هفته‌ها صحبت می‌کنیم نه از چند روز. طرح کنونی بر استقرار مجدد این نیرو‌ها در غرب عراق متمرکز است. وزیر دفاع امریکا اظهار کرد: «نیرو‌ها در غرب عراق بر کمک به دفاع از این کشور و مقابله با داعش متمرکز خواهند بود». اسپر قبل از این گفته بود، امریکا به خارج کردن نیروهایش از شمال سوریه ادامه می‌دهد و هیچ سرباز امریکایی در ایجاد منطقه امن بین نیرو‌های کرد سوری و ترکیه نقشی ندارد. مارک اسپر تصریح کرد: «نیرو‌های امریکایی با ترکیه و نیرو‌های دموکراتیک سوریه که مورد حمایت واشنگتن بودند، در تماس خواهند بود». در این راستا خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، نیرو‌های امریکایی رادار‌های خود در پایگاه جبل عبدالعزیز در حومه غربی حسکه را قبل از عقب‌نشینی منهدم کردند. به گزارش سانا، نیرو‌های امریکایی همچنین اقدام به بمب‌گذاری مقر‌ها و انهدام آن در روستای «قصرک» در جاده تل تمر – قامشلی کردند تا آنجا را تخلیه کنند. وزارت دفاع روسیه نیز پیش از این گفته بود: «نیرو‌های امریکایی پایگاه‌های خود را در روستای دادات در منبج در شمال شرق سوریه ترک کرده و به سمت مرز‌های عراق رفتند.» اعزام نیرو‌های امریکایی به عراق درحالی انجام می‌شود که ترامپ هفته گذشته دستور داده بود این نیرو‌ها به طور کامل از منطقه خارج شوند، اما پس از چند روز دستور داده نیرو‌های امریکایی وارد خاک عراق شوند. امریکا تلاش می‌کند با حضور گسترده در عراق، نفوذ ایران در این کشور را کاهش دهد و مانع قدرت‌گیری نیرو‌های بسیج مردمی موسوم به حشدالشعبی در ساختار قدرتی عراق شود، چرا که امریکا این نیرو‌های مردمی را تهدیدی برای منافع خود در منطقه می‌داند و به شدت به دنبال مقابله با آن‌ها است. ورود نیرو‌های امریکایی به عراق، در حالی است که فرماندهان حشدالشعبی بار‌ها هشدار داده‌اند که باید امریکایی‌ها خاک عراق را ترک کنند در غیر این صورت برای بیرون راندن اشغالگران به زور متوسل خواهند شد.


امریکایی‌ها در حالی اعزام نیرو‌های جدید را به عراق در راستای مقابله با تروریست‌های داعش عنوان کرده‌اند که این گروه تروریستی در عراق به طور کامل نابود شده است و امریکا تلاش می‌کند با انتقال تروریست‌های داعش از سوریه به عراق، دوباره این گروه را احیا کند. در روز‌های اخیر مقامات عراقی هشدار داده‌اند که امریکا در پی انتقال ۳ هزار داعشی به خاک عراق است. به نظر می‌رسد، ترامپ و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بر سر عراق و سوریه به توافقاتی دست پیدا کرده و اشغالگری همزمان در این دو کشور را در دستور کار قرار داده‌اند.


پیشرانی ماشین جنگی اردوغان
درحالی که اردوغان و دیگر مقامات ترکیه مدعی هستند که به دنبال اشغال خاک سوریه نیستند، اما از برآیند تحولات چنین برمی‌آید که ماشین جنگی اردوغان همچنان به اشغالگری در سوریه ادامه می‌دهد. ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان روز شنبه به رسانه‌ها گفت: «اردوغان از نیرو‌های دولت سوریه می‌خواهد از مناطق نزدیک به مرز با ترکیه خارج شوند تا او بتواند ۲ میلیون پناهنده را در آنجا اسکان دهد. این درخواست در رأس موضوعات مذاکرات هفته آینده اردوغان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواهد بود». به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی اردوغان گفت: «آنکارا نمی‌خواهد نیرو‌های سوریه و کرد‌ها در منطقه مرزی باشند، زیرا پناهندگان نمی‌خواهند به مناطق تحت کنترل آن‌ها بازگردند.» وی افزود: «این یکی از موضوعاتی است که ما درباره آن با روس‌ها صحبت خواهیم کرد، زیرا ما نمی‌خواهیم هیچ پناهنده‌ای را به اجبار به جایی که نمی‌خواهند بروند، بفرستیم. ما می‌خواهیم شرایط مناسبی را برای بازگشت آن‌ها (پناهندگان) به جایی که احساس امنیت داشته باشند، فراهم کنیم». مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم دیروز در سخنانی گفت که نیرو‌های کرد باید پس از پایان مهلت پنج روزه مناطق شمالی سوریه را ترک کنند. به نوشته راشاتودی، او گفت که ترکیه نمی‌خواهد هیچ شبه‌نظامی کردی را در «منطقه امن» ببیند. چاووش اوغلو همچنین گفت: «روز سه شنبه ترکیه با روسیه بر سر خروج نیرو‌های مسلح کرد از شهر‌های «منبج» و «عین‌العرب» رایزنی خواهد کرد». فرماندهان یگان‌های کرد در سوریه دیروز اعلام کردند که کرد‌ها منطقه رأس‌العین را ترک کرده‌اند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.