دوشنبه 30 دی 1398 | 10:21
تکلیف لوایح استعماری مشخص است
چرا با شهادت سردار سلیمانی تردیدی برای رد CFT وجود ندارد؟/ وقتی آمریکا قهرمان مبارزه با داعش را به عنوان تروریست معرفی می‌کند
 چرا با شهادت سردار سلیمانی تردیدی برای رد CFT وجود ندارد؟/ وقتی آمریکا قهرمان مبارزه با داعش را به عنوان تروریست معرفی می‌کند

با وجود اینکه ایران با رشادت‌های سردار سلیمانی و هم‌رزمانش به طور جدی با تروریسم مبارزه کرده است اما آمریکا، سپاه پاسداران و جریان مقاومت منطقه را در لیست به اصطلاح تروریستی خود قرار می‌دهد و با آنها مقابله می‌کند.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از رجانیوز:با وجود آنکه آمریکا از طریق کنوانسیون CFT سعی دارد اقدامات سلیمانی¬های دیگر را محدود کند، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز CFT را رد نکرده است و به جنایت امریکا پاسخ نداد.

 

تصویب نشدن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT، نه تنها به مزاج جریان حامی FATF خوش نیامده است بلکه مقامات آمریکایی نیز در ماه‌های اخیر خواستار تصویب فوری آن از سوی ایران شدند. برای نمونه پمپئو وزیر امور خارجه امریکا خواستار تصویب فوری لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT شد . حال با توجه به شرایط فعلی یعنی ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و هم ر‌زمانش، واکنش مجمع تشخیص مصلحت نظام به این درخواست آمریکا چه خواهد بود؟ آیا مجمع تشخیص مصلحت به طور قاطعانه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT را رد می‌کند و مانع از ترور سلیمانی‌های دیگر در عرصه‌های اقتصادی می‌شود؟

 

اهداف آمریکا از پیوستن ایران به کنوانسیون CFT

آمریکا برای وادار کردن ایران به انجام خواسته‌های خود که تسلیم ملت ایران را به دنبال دارد، سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفته است. بدین منظور امریکا از همه ظرفیت‌های موجود که FATF نیز یکی از این ظرفیت‌ها و ابزارهای امریکا برای تحقق سیاست فشار حداکثری است، استفاده می‌کند. چراکه بنا به گفته استوارت لوی مسئول معاونت تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا، FATF به عنوان یکی از ارکان اتاق جنگ اقتصادی (وزارت خزانه‌داری) محسوب می‌شود که وظیفه توسعه استاندارهای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را دارد . لذا امریکا از طریق مکانیسم FATF سیاست¬های خود را علیه ایران دنبال می¬کند. 

 

به طوری که زاراته، معاون مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا، FATF را شرط ضروری برای سخت‌تر کردن شرایط ایران و در تنگنا قرار دادن این کشور می‌داند . همچنین استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز صراحتاً اعلام کرده است که FATF می‌تواند مانع دور زدن تحریم‌ها شود . در این راستا، امریکا با شفافیت حاصل از استانداردهای FATF به طور مؤثرتر از گذشته می‌تواند سیاست‌های خودش را در قبال ایران عملی کند. چراکه کنوانسیون CFT تکمیل کننده پازل تحریمی و فشار حداکثری آمریکا علیه ایران خواهد بود.

 

کشورهای عضو CFT تعریف متفاوتی از تروریسم دارند

برخلاف ادعای حامیان FATF که ایران می‌تواند در تعریف تروریسم حق شرط‌هایی را اعمال کند، اما کنوانسیون CFT چنین حق شرط‌هایی را منع کرده است. چنانچه در ماده 6 این کنوانسیون آمده است که اعمال کیفری در این کنوانسیون تحت هیچ شرایطی نباید با ملاحظات عقیدتی، سیاسی، فلسفی، قومی و سایر ملاحظات قابل توجیه باشد . همچنین FATF در بیانیه‌های خود به ویژه در بیانه اکتبر ۲۰۱۹، در بند اول از خواسته‌های هفت‌گانه خود از ایران می¬خواهد تا استثنائات در مورد تلاش برای پایان دادن به اشغال خارجی، استعمار و نژاد پرستی را حذف کند .

 

همان طوری که در تعریف تروریسم بین ایران و سایر اعضای CFT اختلاف نظر وجود دارد، در مصداق یابی تروریسم هم چنین اختلاف دیدگاهی به چشم می‌خورد. برای نمونه وزارت خزانه‌داری آمریکا از سال ۲۰۰۷ سپاه قدس را به عنوان حامی تروریسم ذیل دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ شناسایی کرد. کنگره آمریکا نیز در قالب قانون کاتسا که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، دولت آمریکا را مکلف کرد تا کلیت سپاه را به عنوان حامی تروریسم و ذیل ۱۳۲۲۴ شناسایی کند . در نهایت در فروردین ماه سال جاری نیز وزارت خارجه آمریکا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی (FTO) قرار داد. لذا قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در لیست تروریستی، این اجازه را به دولت تروریستی امریکا می¬دهد که علیه فرمانده هان و نیروهای سپاه اقدام نظامی انجام دهد. چنانچه ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی توسط امریکا در این بعد قابل تحلیل است.

 

با CFT سلیمانی‌های دیگر ترور خواهند شد

با وجود اینکه ایران با رشادت‌های سردار سلیمانی و هم‌رزمانش به طور جدی با تروریسم مبارزه کرده است اما آمریکا، سپاه پاسداران و جریان مقاومت منطقه را در لیست به اصطلاح تروریستی خود قرار می‌دهد و با آنها مقابله می‌کند. به همین دلیل می‌توان گفت که آمریکا در تعریف غلط خود از تروریسم جدی است. همان گونه که امریکا بر اساس این تعریف از تروریسم، اقدام جنایت‌کارانه‌اش را در ترور سردار سلیمانی توجیه می‌کند، قطعاً از طریق کنوانسیون CFT نیز تلاش خواهد کرد، با سلیمانی‌های دیگر در عرصه‌های اقتصادی مقابله کند. چنانچه مارشال بیلینگزلی دستیار تأمین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا در این باره می¬گوید: «برای حفظ فشارها به ایران و جلوگیری از دور زدن تحریم‌های آمریکا توسط این کشور به‌خصوص سپاه، ضرورت دارد ایران قوانینی درباره مقابله با تأمین مالی تروریسم و پول‌شویی تصویب و اجرایی کند» . 

 

به همین دلیل می¬توان گفت ایران با تصویب CFT و به دلیل تعهد حقوقی که به کشورهای دیگر به ویژه آمریکا می‌دهد، مجبور خواهد شد لیست تروریستی آمریکا را به رسمیت بشناسد و با دست خود، علیه سپاه پاسداران و جریان مقاومت منطقه اقدام مقابله‌ای انجام دهد. نتیجه این امر شکل گیری تهدیدات امنیتی و اقتصادی جدی علیه کشور خواهد بود. 

 

مجمع تشخیص با رد CFT از امریکا انتقام بگیرد

پس از ترور شهید سلیمانی، همه نهادها و ارگان‌های مختلف به نوبه خود موظف‌اند که انتقام سختی از امریکا بگیرند. البته این انتقام نباید صرفاً به حوزه نظامی محدود شود، بلکه در هر حوزه‌ای که منافع امریکا به خطر می‌افتد باید تداوم یابد. یکی از حوزه‌هایی که تأمین کننده منافع امریکا است و این کشور هم به شدت تصویب آن را در ایران دنبال می¬کند، بحث الحاق ایران به CFT است. لذا با توجه به شرایط پیش آمده، مسئله پیوستن و نپیوستن به CFT دیگر محلی از اعراب ندارد و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید هرچه سریع‌تر با رد قاطعانه لایحه CFT پاسخی مقتدرانه به جنایت امریکا در ترور شهید سلیمانی دهد و مانع از ترور سلیمانی¬های دیگر در عرصه¬های نظامی و اقتصادی شود. 

برچسب‌ها

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.