سه شنبه 16 اسفند 1390 | 09:35
تسلیت کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان‌ملل به خانواده احمدی روشن
تسلیت کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان‌ملل به خانواده احمدی روشن
کميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل، با خانواده دانشمند هسته‌اي ايران که در اوايل ماه ژانويه ۲۰۱۲ ميلادي ترور شد، ابراز همدردي کرده است.

بسیج پیشکسوتان: مصطفي احمدي روشن معاون بازرگاني تاسيسات نطنز، چهارشنبه ۱۱ ژانويه، پس از اينکه يک موتورسيکلت‌سوار ناشناس بمبي مغناطيسي را به خودروي وي متصل کرد، جان خود را از دست داد.

به دنبال انفجار، احمدي روشن در جا جان خود را از دست داد و راننده وي نيز ساعاتي بعد بر اثر شدت جراحات وارده در بيمارستان از دنيا رفت.

مجله تايم، ۱۵ ژانويه به نقل از منابع اطلاعاتي غرب گزارش داد که تمام دانشمندان هسته‌اي ايران که در طول دو سال گذشته کشته شده‌اند، در واقع قرباني موساد، آژانس اطلاعاتي اسرائيل بوده‌اند.

اين منابع که نامشان فاش نشده است، افزودند، ترور احمدي روشن "از الگوي چندين عمليات‌ که در گذشته از سوي موساد طرح ريزي شده پيروي مي‌کند." در اين گزارش همچنين آمده است که "ايرانيان آموزش ديده و مزدور آژانس جاسوسي موساد چندين عمليات دو سال گذشته‌ را انجام داده‌اند."

همچنين نشريه ساندي تايمز نيز ۱۵ ژانويه گزارش داد که ماموران موساد مسئول ترور احمدي روشن هستند.

وزارت امور خارجه ايران روز دوشنبه (۱۵ اسفند، ۵ مارس) اعلام کرد، ناوي پيلاي، کميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل، در پيام خود خاطر نشان کرد که بان کي مون دبير کل اين سازمان، همواره هرگونه اقدام تروريستي و يا قتل هر فردي را محکوم کرده است.

وي افزود، سازمان ملل بر حق مقامات ايراني در مجازات عاملان اين جرايم ظالمانه بر اساس معيارهاي عادلانه بين المللي اذعان دارد.

احمدي روشن فارغ التحصيل مهندسي شيمي از دانشگاه صنعتي شريف تهران بود.

ترور وي بعد از اين به وقوع پيوست که ايران با گروه ۱+۵ (انگليس، چين، فرانسه، روسيه، امريکا و آلمان) براي برگزاري مذاکرات به توافق رسيد.

امريکا، رژيم اسرائيل و متحدان آن‌ها ايران را به پيگيري اهداف نظامي در برنامه انرژي هسته‌اي اين کشور متهم کرده و تهران را مکررا با "گزينه" حمله نظامي تهديد کرده‌اند.

از سوي ديگر، تعدادي از نامزدهاي رياست جمهوري امريکا در نوامبر سال ۲۰۱۱ خواستار انجام عمليات مخفي از جمله ترور دانشمندان هسته‌اي ايران، حمله نظامي به اين کشور و انجام عمليات خرابکارانه به منظور ايجاد اختلال در روند برنامه اتمي تهران شدند.

از آنجا که تعدادي از دانشمندان ايران در طول چند سال گذشته به صورت بي رحمانه‌اي ترور شده اند، بنابراين درخواست‌ها براي ترور، تنها با هدف تهديد نبوده‌اند. مجيد شهرياري و مسعود علي محمدي اساتيد دانشگاه نيز قرباني اين اقدامات تروريستي شده‌اند.

مجيد شهرياري و مسعود علي محمدي اساتيد دانشگاه، از قربانيان اين اقدامات تروريستي بوده‌اند.

شهرياري و فريدون عباسي در نوامبر سال ۲۰۱۰ ميلادي هدف حملات تروريستي قرار گرفتند. به دنبال اين حمله شهرياري جان سپرد اما دکتر عباسي، مدير فعلي سازمان انرژي اتمي، دچار جراحت‌هايي شد و جان سالم به در برد.

ايران مي‌گويد، عاملان حمله به دکتر عباسي، وي را زير نظر داشتند چرا که قطعنامه ضد ايراني ۱۷۴۷ سازمان ملل که در مارس ۲۰۰۷ تصويب شد، نام وي را به عنوان دانشمند هسته‌اي ذکر کرده است.

 

 

منبع: پرس تی وی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.