چهارشنبه 27 فروردین 1399 | 11:06
دستاوردهای ۵ سال مقاومت مردم یمن
دشمن متجاوز سعودی در ۵ سال گذشته ۲۵۷۰۰ بار از طریق حملات هوایی به مناطق مختلف یمن موجب شهادت و زخمی شدن هزاران نفر از مردم بیگناه این کشور شده است.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از  مشرق _ روز گذشته سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن به مناسبت پنجمین سال آغاز حملات ائتلاف متجاوز سعودی به این کشور، کنفرانس خبری همراه با بیان جزئیات ۵ سال نبرد نیروهای مردمی یمن علیه متجاوزین برگزار کرد.

حملات هوایی دشمن و مقاومت بی‌نظیر مردم یمن

سرتیپ سریع در ابتدای سخنان خود اعلام کرد دشمن متجاوز سعودی در ۵ سال گذشته ۲۵۷۰۰ بار از طریق حملات هوایی به مناطق مختلف یمن موجب شهادت و زخمی شدن هزاران نفر از مردم بیگناه این کشور شده است. این حملات که به منظور عقب راندن نیروهای انصارالله از جبهه‌های نبرد و حمایت از پیشروی مزدوران تحت امر عربستان و امارات انجام گرفته است در سال ۲۰۱۹ میلادی تقریبا هیچ دستاوردی برای آنها نداشته و نیروهای تحت امر ائتلاف در هیچ استان و جبهه خاصی در خاک این کشور موفق به پیشروی یا تصرف نقاط راهبردی نشده اند.

در سال گذشته میلادی و ۲ ماه ابتدای ۲۰۲۰ حدود ۷۸۸۲ سورتی بمباران هوایی توسط نیروی هوایی عربستان و امارات در خاک یمن انجام شده است، اما با اتخاذ تاکتیک های مناسب از سوی نیروهای یمنی و عملکرد موفق یگان پدافندی انصارالله در ماه‌های اخیر این حملات به هیچ وجه مانع از پیشروی نیروهای یمنی در استان‌های صعده،صنعا، مارب و الجوف نشده است.

عملکرد یگان موشکی و پهپادی انصارالله

از روز گذشته که آمار مربوط به عملیات‌های ارتش یمن در ۵ سال گذشته منتشر شده است بسیاری از افراد با دیده شک و تردید به ارقام بیان شده نگریستند. اما توضیحات تکمیلی در این خصوص میتواند ابهامات مورد نظر در خصوص اعداد بیان شده را برطرف کند.

در بخش عملیات موشکی ارتش یمن، سرتیپ سریع اعلام کرد یگان موشکی این کشور در سال گذشته میلادی ۱۷۴ موشک بالستیک و مجموعا در ۵ سال گذشته ۱۰۴۰ تیر موشک بالستیک را به سمت عمق خاک عربستان و یا مناطق حضور نیروهای ائتلاف در خاک یمن شلیک کرده اند.

موشک بالستیک برکان ۳

بایستی توجه کرد که اعداد فوق تنها مربوط به شلیک موشک‌های بزرگ نظیر اسکاد یا برکان نیست، بلکه شامل خانواده راکت‌های توپخانه‌ای بدر نیز میشود که در دسته بندی ارتش یمن به عنوان موشک بالستیک در نظر گرفته میشود. بر طبق اطلاعات موجود و اسناد منتشر شده در سالهای گذشته تخمین زده میشود حدود ۳۰۰ تیر موشک بالستیک سنگین نظیر اسکاد، برکان، توچکا و ... و بیش از ۷۰۰ تیر راکت‌های توپخانه ای نظیر بدر۱ ، قاهر ام۲ و بدر P به سمت مواضع دشمن سعودی شلیک شده است.

راکت توپخانه‌ای بدر۱

در بخش عملیات پهپادی نیز طبق گفته یحیی سریع، در ۵ سال گذشته ۳۴۹۰ عملیات شناسایی و ۶۶۹ عملیات تهاجمی توسط پهپادهای انتحاری خانواده قاصف و صماد صورت گرفته است.

با توجه به اینکه عملیات پهپادهای تهاجمی ارتش یمن از ابتدای سال ۲۰۱۸ آغاز شد در طول ۲ سال گذشته تقریبا هر روز به طور میانگین ۱ عملیات تهاجمی پهپادی علیه مواضع ائتلاف انجام شده است که آماری بینظیر و قابل توجه محسوب میشود.

یگان ضد زره و رکوردی که شاید هرگز تکرار نشود

هر چقدر که حملات هوایی و مقابله پدافند و یا حملات موشکی و پهپادی در میدان نبرد موثر باشد، در نهایت این عملکرد یگان‌های زمینی دو طرف است که نتیجه نبرد را مشخص میکند. عاملی که به عنوان برگ برنده نیروهای انصارالله در سالهای گذشته از سوی کارشناسان معرفی شده است. در واقع شجاعت، تاکتیک مناسب و جنگاوری و آموزش حرفه‌ای قوای زمینی انصارالله آنقدر با رقیب تفاوت داشته است که تمامی برتری تجهیزاتی، مالی و تکنولوژیک ارتش عربستان، امارات و هزاران مزدور تحت امرشان را خنثی کند.

در میان بخش‌های مختلف ارتش یمن، یگان ضد زره این کشور قطعا بزرگترین و موثرترین نقش را چه در زمان دفاع از مناطق حیاتی و چه در عملیات تهاجمی علیه دشمن ایفا کرده است. نیروهای انصارالله به مدد تیم‌های نخبه مهندسی و دسته‌های ضد زره در ۵ سال نبرد علیه دشمن سعودی بیشترین تلفات انسانی و تجهیزاتی را به آنها وارد آورده‌اند.

تانک Leclerc ارتش امارات، آسیب دیده توسط تله انفجاری

طبق اعلام سرتیپ سریع در طول سالهای جنگ یگان مهندسی ارتش یمن بیش از ۷۴۷۲ بار از طریق کاشت مین و تله‌های انفجاری اقدام به مقابله با حملات دشمن نموده‌اند.

رزمنده یمنی و موشک ضد زره Metis-M

اما عملکرد دسته‌های ضد زره با استفاده از موشک‌های هدایت شونده عجیب و باور نکردنی است. در ۵ سال گذشته نیروهای انصارالله ۵۶۸۳ تیر موشک ضد زره از انواع مختلف را به سوی تجهیزات زرهی و خودروهای ائتلاف سعودی شلیک کرده‌اند.

تانک M۱A۲ آبرامز نابود شده عربستانی

با توجه به فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از مهارت بالا و مثال زدنی اپراتورهای ضد زره یمنی به نظر میرسد آمار نابودی ۸۴۸۷ دستگاه خودرو و زره پوش ائتلاف که در سخنان یحیی سریع عنوان شد چندان دور از ذهن نباشد. به ویژه اینکه تلفات زرهی جنگ یمن از سوی چندین منبع معتبر و قابل استناد به شکل روزانه رصد شده و برای نابودی بیش از ۲ هزار دستگاه ادوات زرهی نظیر تانک، نفربر یا خودروهای محافظت شده MRAP مدارک تصویری موجود است.

امرپ مدل CAIMAN نابود شده اماراتی

اما به هر ترتیب شلیک بیش از ۵ هزار تیر موشک ضد زره در یک جنگ، رکوردی است که تا پیش از این در هیچ نبردی در دوران معاصر ثبت نشده بود و بعید است تا مدت‌ها در جنگی دیگر نیز تکرار شود.

تلفات انسانی ائتلاف متجاوز سعودی

طبق اعلام سخنگوی ارتش یمن در ۵ سال گذشته بیش از ۱۰ هزار سرباز ارتش عربستان کشته و زخمی شده اند(۴۲۰۰ کشته).

همچنین ارتش امارات نیز حدود ۱۲۴۰ نفر تلفات داشته که ۱۲۰ کشته از سوی ارتش این کشور تایید شده است. این در حالی است که قوای زمینی عربستان و امارات همواره از ورود مستقیم و پر تعداد به میادین نبرد واهمه داشته و بیشتر نقش پشتیبانی از مزدورانی را داشتند که به عنوان سپر انسانی حملات آنها عمل میکردند. به ویژه اینکه طبق اعلام یحیی سریع بیش از ۴ هزار نیروی مزدور سودانی در نبردهای سالهای اخیر در این کشور به هلاکت رسیده‌اند.

سربازان کشته شده سعودی در کمین نیروهای انصارالله

همچنین نیروهای وابسته به منصور هادی رییس‌جمهور مستعفی این کشور و قوای مجلس انتقالی جنوبی نیز بیش از ۲۲ هزار نفر از نیروهای خود را از دست داده‌اند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.