یکشنبه 1 تیر 1399 | 10:45
رئیس مجلس: مذاکره با آمریکا مطلقاً ممنوع است 
رئیس مجلس گفت:‌ کشورهای غربی به ویژه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی یکبار دیگر ماهیت غیرقابل اعتماد و خصمانه خود را به ملت ایران نشان دادند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از فارس، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان اظهار داشت: ملت عزیز ما در جریان هستند که در روزهای گذشته بحث‌هایی در خصوص موضوع هسته‌ای در سطح سیاسی و رسانه‌ای مطرح شده و لازم است که بنده چند نکته را به استحضار نمایندگان و مردم برسانم.

وی افزود: ظرف روزهای گذشته کشورهای غربی به ویژه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی یکبار دیگر ماهیت غیرقابل اعتماد و خصمانه خود را به ملت ایران نشان دادند و برای چند دهمین بار به ما ثابت کردند برای حفظ حقوق و عزت ملت ایران و تضمین پیشرفت راهی جز ایستادگی و مقاومت هوشمندانه و خردمندی انقلابی وجود ندارد.

* شرایط اجازه تخطی آژانس از قانون را نمی‌دهد

قالیباف در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی اجازه تخطی به آژانس از چارچوب‌های قانونی داده نخواهد شد.

وی افزود: ما معتقدیم که هر نوع مذاکره باید از موضع قدرت باشد و همچنین مذاکره با آمریکا مطلقاً ممنوع است؛ از سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه نیز می‌خواهیم اقدام لازم را در این راستا انجام دهند و گزارش خود را به مجلس ارائه دهند.

* مقاومت هوشمندانه با پشتوانه اجماع ملی گزینه راهبردی ایران است

وی افزود: رفتار دشمن در این ایام گزینه مقاومت هوشمندانه و فعال را به یک گزینه راهبردی برای ملت ایران تبدیل کرده که پشت سر آن اجماع کامل ملی و سیاسی وجود دارد و اراده ملت ایران ضامن و پشتیبان آن است. این امری است که از همه کشورهای غربی و کسانی که در اتاق های در بسته می‌نشینند و علیه ملت ایران توطئه می‌کنند، می‌خواهم به آن توجه ویژه داشته باشند.

قالیباف یادآور کرد: ملت ایران راه مقاومت فعال را برگزیده و این مطالبه قاطع ملت و مورد اجماع مسئولان است و مسیری جز این در ماه‌های آینده وجود نخواهد داشت.

رئیس قوه مقننه در ادامه تحولات هفته های اخیر و قطعنامه که با صحنه گردانی آمریکا و رژیم صهیونیستی و با کارسازی خیانت آلود کشورهای اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس صادر شد را یادآور شد و گفت: همه دیدند با وجود همه طراحی‌هایی که شده بود، هیچ اجماع جهانی علیه ایران شکل نگرفت و بلکه برخی از قدرت‌های بزرگ و کشورهای دیگر آشکارا با این قطعنامه مخالفت کردند.

* صدور قطعنامه یک طراحی کودکانه صهیونیستی بود

وی افزود: بخش بزرگی از آنهایی که به این قطعنامه رای دادند، تحت فشار سنگین از جانب آمریکا بودند. تصور باطل محافل صهیونیستی که پشت سر این طراحی‌ها ایستادند این است که می‌توانند با صحنه آرایی کودکانه و به امید اینکه صفوف ملت و نظام در ایران رخنه و شکافی ایجاد شود، با صدور قطعنامه‌ها اولا قدرت ابتکار عمل و خلاقیت در چارچوب راهبرد مقاومت فعال را ایران بگیرند و ثانیا ایران عزیز را وارد دالانی از مذاکره و فشار مجدد کنند تا شاید بتوانند به این وسیله هم بر مشکلات داخلی و حاد خود سرپوش بگذارند و هم مجددا راهی به سوی باج خواهی های جدید و دست اندازی به ارکان و مولفه‌های قدرت ملی ایران خصوصا در حوزه نظامی و دفاعی باز کنند.

قالیباف ادامه داد: من با قدرت و با صراحت عرض می کنم که امروز در بین مسئولان نظام اسلامی در این باره که آمریکا و رژیم صهیونیستی قادر به دستیابی به هیچ یک از اهداف خود در عرصه منطقه ای و بین المللی نیستند، اجماع و اتفاق نظر کامل وجود دارد و به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی اجازه تخطی آژانس از چارچوب های قانونی داده نخواهد شد.

* باج خواهی در مقابل 17 سال همکاری سخاوتمندانه ایران 

وی افزود: تاریخ 17 سال گذشته نشان می دهد ایران همواره در چارچوب مقررات بین المللی و منافع ملی خود سخاوتمندانه ترین همکاری ها را با آژانس داشته اما اغلب جز دشمنی های افزون تر و باج خواهی های بیشتر چیزی عاید آن نشده است. ملت ایران با اراده سیاسی جدید خود که در ماه های گذشته به بهترین وجه آشکار شده و بنده و شما افتخار نمایندگی آن را داریم، برهمه تفکرات سازش طلبانه و معامله گرانه مهر بطلان زده و راه مقاومت فعال با قدرت را انتخاب کرده است.

* مذاکره با غرب باید با حداکثر بی اعتمادی انجام شود

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته ما مخالف دیپلماسی و مذاکره نیستیم اما عقیده داریم مذاکره با آمریکا مطلقا مضرر و ممنوع است. مذاکره با کشورهای اروپایی باید با حداکثر بی اعتمادی انجام شود، مذاکره با آژانس باید با اطمینان از استقلال آن ها از قدرت های سلطه گر صورت گیرد و مذاکره با بقیه کشورها نیز برحسب این شاخص طرح ریزی شود که در صحنه های حساس چقدر از حقوق و منافع ملت ایران حمایت می کنند.

وی افزود: علاوه بر اینکه ما اعتقاد داریم هر نوع مذاکره باید از موضع قدرت و با اتکا به اراده مستحکم ملت ایران و توانمندی های فنی دستگاه های مذکور و نهادهای انقلابی صورت گیرد. اروپایی ها نیز متاسفانه به جای آنکه قدردان صبر ایران در پیگیری عدم اجرای تعهداتشان باشند، به فرافکنی و فرار به جلو روی آوردند و کشورها را به رأی علیه ایران در شورای حکام واداشته اند.

* آیا اتحاد ایران زیر تابوت شهید سلیمانی را ندیدید؟

قالیباف ادامه داد: اما غافل از آنکه ایران از مرحله تهدید عبور کرده است، آیا اتحاد ملت ایران در زیر تابوت شهید سرافراز سلیمانی را ندیده اند که باز هم فکر می کنند که ما در تله قطعنامه ها گرفتار می شویم، ملتی که کشتی هایش را تا آمریکای جنوبی و بیخ گوش شما با پرچم برافراشته اعزام می کند، البته معطل قطعنامه های بی معنا نخواهد ماند.

وی تصریح کرد: اروپایی ها با پیگیری خواسته های آمریکا در پیشبرد قطعنامه روز جمعه نشان دادند که در کینه ورزی با ایران دسته کمی از آمریکا ندارند. اروپایی ها بدانند که آمریکا در پیگیری زورگویی هایش بر مبنای سیاست زانو بر گلوی ملت های مستقل، موفق نبوده و امروز اروپا را واسطه اهداف خودش نمی کرد. اکنون مسئول تنش آفرینی امروز در روابط جمهوری اسلامی ایران و آژانس بانیان این قطعنامه هستند و این کشورها باید عواقب این اقدام خود را پذیرا باشند.

* دوران کوتاه آمدن در برابر بحران آفرینی ها را سرکرده ایم

قالیباف گفت: جمهوری اسلامی ثابت کرده که فشار را نمی پذیرد و واکنش درخوری را به آن نشان می دهد، ما دوران کوتاه آمدن در برابر بحران آفرینی ها را سرکرده ایم و لابد خوب می فهمند که اکنون در سالگرد اسقاط پهباد متجاوز و دوران پسا عین الاسد هستیم. اینجا به صراحت اعلام می کنم که مجلس شورای اسلامی به عنوان حافظ حقوق ملت، همکاری را فقط در قبال همکاری می پذیرد.

وی افزود: برهمین اساس از سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه می خواهیم که در اسرع وقت پاسخی در خور به این اقدام طراحی کنند و به مجلس و به نمایندگان محترم ارائه کنند. ما همچنین از حسن رفتار دو کشور روسیه و چین در قبال این قطعنامه تقدیر می کنیم و به بعضی کشورهای همسایه که گرفتار شیطنت غربی ها شدند، یادآوری می کنیم که همسایگان ابدی هستند و منفعت همکاری با اروپا و آمریکا زودگذر است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.