چهارشنبه 26 آذر 1399 | 08:10
فرمول امام خمینی(ره) برای پیروزی رزمندگان دفاع مقدس چه‌بود؟/«مقاومت» تنها راه نجات کشور است
سردار صادقی فرمول مقاومت را برگرفته از دستورات امام خمینی(ره) عنوان کرد و استفاده از این فرمول را راه رهایی کشور از مشکلات دانست.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از تسنیم،  «دفاع مقدس یکی از عقلانی‌ترین حوادث ملّت ایران بود. بعضی‌ها با استناد به یک خطایی که در یک بخشی انجام گرفته یا یک جمعی انجام داده‌اند، مجموعه‌ دفاع مقدس را به بی‌تدبیری متّهم می‌کنند؛ ابداً این جور نیست؛ دفاع مقدس از اوّل تا آخر مدبّرانه و عُقلائی بود.»

«حتّی قبول قطعنامه هم در پایان کار، در آن شرایط که امام از  آن تعبیر کردند به «نوشیدن جام زهر»، این هم مدبّرانه بود. در آن مقطع، این کار، کار مدبّرانه‌ای بود، باید انجام می‌گرفت. اگر مدبّرانه نبود، اگر عاقلانه نبود، امام انجام نمی‌داد. ما از نزدیک شاهد بودیم و می‌دیدیم که چه دارد می‌گذرد؛ کار، بسیار عاقلانه بود. بنابر‌این، از اوّل تا آخر، مسئله‌ دفاع مقدّس یک پدیده‌ عُقلایی و یکی از عقلانی‌ترین حرکات ملّت ایران بود و تحریف‌ها را در این مورد بایستی مراقب بود.»

این فرازی از فرمایشات مقام معظم رهبری در 31 شهریورماه سال 1399 در دیدار با شرکت‌کنندگان در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس است که ایشان در چهلمین سالگرد حمله ارتش بعث عراق به کشورمان از تدابیر ویژه حضرت امام (ره) گفتند و نسبت به وجود عقلانیت در دفاع مقدس تأکید کردند.

خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با صاحب‌نظران،‌ فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس تلاش می‌کند؛‌ ابعاد جدیدی از ابتکارات و راهبردهای الهی حضرت امام خمینی (ره) در سال‌های دفاع مقدس را بیان و در خصوص تصمیمات سراسر عقلانی و الهی آن روزها صحبت کند که مبادا توسط بداندیشان، این دوران سراسر افتخار ملت ایران تحریف شود.

 

*  فرمول امام خمینی(ره) هر تهدیدی را به فرصت تبدیل می‌کند

سردار محمد صادقی رئیس مرکز نخبگان سازمان پیشکسوتان بسیج مستضعفین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دفاع مقدس را در دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری عنوان کرد و ایمان، اعتقاد و باور قلبی را جزو نرم‌افزاری و فعالیت‌های جهادی و عملیاتی را سخت‌افزاری دانست و گفت: تمام نظام‌ها و حکومت‌ها دارای چهار ستون سیاسی، امنیتی-نظامی، اقتصادی و فرهنگی است اما نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس پنج ستون بنا نهاده‌شده‌است که علاوه بر این چهار ستون، ستون عدالت نیز در مرکز این چهار ستون قرار گرفته‌ است.

وی با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) در دوران دفاع مقدس فرمولی را ارائه کردند که هر تهدیدی را به فرصت تبدیل می‌کند، تصریح کرد: ایشان تلاش کرد با ارائه این فرمول، میزان بهره‌دهی را بیشتر کند. همانگونه که دیدیدم در دوران دفاع مقدس رزمندگان با تبعیت از ایشان توانستند گام‌های بسیار محکمی برداشته و پیروز میدان شوند.

* استفاده نظامیان از فرمول حضرت امام خمینی(ره) دلیل موفقیت آنهاست

این استاد دانشگاه در ادامه گفت که این روحیه در میان رزمندگان باقی ماند به همین دلیل می‌بینیم رزمندگان که بعدها در فعالیت‌های نظامی در کشور مشغول شدند این فرمول را در موضوعات نظامی دنبال کردند و ستون نظامی – امنیتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بسیار مستحکم‌تر و کارآمدتر از سایر ستون‌ها است.

رئیس مرکز نخبگان سازمان پیشکسوتان بسیج مستضعفین با تأکید بر اینکه ستون اقتصادی در اختیار دولت‌ها بود که متأسفانه از این فرمول استفاده نکردند و برای همین عقب افتادند، افزود: متأسفانه دولت نه تنها به فرمول حضرت امام خیمنی(ره) اعتنایی نکرد بلکه برخی از معیارهای آن با آن فرمول مغایرت داشت، به همین دلیل ستون اقتصادی پیشرفت چشم‌گیری نداشته‌ است.

صادقی با اشاره بر اینکه جنگ در شرایطی به ما تحمیل شد، که کوچک‌ترین توان دفاع را نداشتیم، یادآور شد: دشمن بیش از 15 هزار کیلومتر به خاک کشورمان تجاوز و حمله کرد و این مردم بودند که از پیشروی دشمن جلوگیری کردند و در خرمشهر، گیلانغرب و سایر شهرها سد راه آنها شدند.

وی به مشکلات ارتش در اوایل انقلاب اسلامی اشاره کرد و با بیان اینکه از هم پاشیدگی ارتش باعث شد که ما در جنگ فرماندهان عالی‌رتبه نداشتیم، افزود: رژیم بعث عراق تنها حدود 56 روز حالت تهاجمی داشت که کمتراز یک سال مناطق تصاحب شده توسط بعثی‌ها در چهار عملیات ثامن‌الائمه، فتنح‌المبین، طریق القدس و بیت‌القدس بازپس‌گیری شد و خیلی از جاها به مرز بین‌المللی رسیدیم.

* چرا ملت ایران پیروز دفاع مقدس است؟

رئیس مرکز نخبگان سازمان پیشکسوتان بسیج مستضعفین ادامه داد: در جای جای دنیا می‌گویند ایران، پیروز قطعی جنگ بود چراکه اجازه نداد رژیم بعث به اهداف خود برسد و همچنین تمام اهداف خود را به رژیم بعث تحمیل کرد.

این استاد دانشگاه به کمک‌های بلوک شرق و غرب به رژیم بعث عراق اشاره کرد و گفت: در هیچ جنگی بلوک شرق و غرب باهم به کشوری حمله نکردند در حالی‌که در جنگ 8 ساله با یکدیگر هم‌پیمان شده و به خاک جمهوری اسلامی ایران حمله کردند، با این وجود نتوانستند در برابر ملت ایران ایستادگی کنند.

* انقلاب اسلامی مشکلات فرهنگی و سیاسی قبل از انقلاب را از بین برد

صادقی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چه چیزی باعث شد، کشوری که کوچک‌ترین توان دفاع از خود را نداشت، در برابر جهان ایستادگی کرد و پیروز میدان نبرد شد؟ تصریح کرد: در ابتدای انقلاب علاوه بر مشکلات فرهنگی، مشکلات عدیده سیاسی از جمله قومیت‌ها، گروهک‌ها و غیره وجود داشت که الحمدالله به برکت انقلاب اسلامی تمامی مشکلات سیاسی هم برطرف شد.

وی یکی از ویژگی‌های اقتدار سیاسی را انسجام و اتحاد درونی ملت عنوان کرد و گفت: دشمن با همه توان در حال اختلاف‌افکنی میان ملت است و برای این شکاف پول‌های هنگفتی را هزینه می‌کند اما به واسطه آن فرمول حضرت امام خمنیی(ره) این اختلاف‌افکنی‌ها به صفر رسیده‌ است.

رئیس مرکز نخبگان سازمان پیشکسوتان بسیج مستضعفین کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان و سیل‌زدگان را یکی از نشانه‌های انسجام و اتحاد درونی خواند و گفت: اینکه مردم سراسر کشور به کمک یکدیگر می‌شتابند در هیچ جای دنیا بروز و ظهور ندارد و تنها در کشور ما این‌چنین با یکدیگر اتحاد و انسجام دارند.

این پیشکسوت دفاع مقدس به همدلی مردم در همه‌گیری کرونا و در بخش دیگری از سخنان خود به ضعف‌های فرهنگی کشورمان در ابتدای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: برخی از جوانان در‌ آن زمان آمریکا را قبله حاجات خود می‌دانستند و آرزوی سفر به امریکا را داشتند اما به برکت انقلاب اسلامی نه تنها این تفکر از بین رفت، بلکه جوانان الان آمریکا را دشمن درجه یک خود می‌دانند.

*  آمریکا در برجام گفت که تحریم‌های جدیدی بپذیرید تا تحریم‌های قبلی را بردارم/ فرمول حضرت امام خمینی(ره) چیست؟

صادقی یکی از مصادیق اصلی دشمنی‌ آمریکا را موضوع برجام خواند و تصریح کرد: آمریکایی‌ها در برجام از ما می‌خواهند که تحریم‌های جدیدی را بپذیریم تا آنها تحریم‌های قبلی را بردارند. با این وجود دیدیم که تحریم‌های جدید را پذیرفتیم اما بازهم تحریم‌های قبلی برداشته نشد.

وی فرمول حضرت امام خمینی(ره) را مقاومت درست و منطقی خواند و گفت: دفاع و مقاومت موضوعات مختلف متفاوت است،‌ مثلاً قدرت دفاعی بازدارندگی ایجاد می‌کند و هرچه بازدارندگی بالا برود، دشمن قدرت حمله ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر در زمینه اقتصادی هم از این فرمول استفاده می‌کردیم قطعاً تمامی مشکلات برطرف می‌شد،‌ افزود: موضوع اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر حکیم انقلاب اسلامی عنوان شده بر اساس همین فرمول بوده که مبنای آن تولید است.

صادقی با تأکید بر اینکه اگر تولید را بالا ببریم، دیگر نیازی به سایر کشورها نداریم و تحریم بی‌اثر خواهد شد، افرود: اگر دولت حمایت‌های جدی از تولید به عمل بیاورد مشکلات اقتصادی هم برطرف خواهد شد در حالی که تعطیلی کارخانجات در این دولت بیشتر از همه دولت‌ها بوده‌ است.

* انگیزه بالا باعث ابتکار عمل فرماندهان جوان دفاع مقدس بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیروزی در دفاع مقدس را نتیجه مقاومت دانست و گفت: دفاع مقدس در تمام زمینه‌ها از جمله باروری و کارآیی نظام به درستی گام برداشت.

رئیس مرکز نخبگان سازمان پیشکسوتان بسیج مستضعفین به تلاش فرماندهان جوان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: علم مدیریت و فرماندهی یک روی سکه و روی دیگر آن انگیزه است. در دوران دفاع مقدس فرماندهان به دلیل انگیزه بالا، علم را نیز در مدت زمان کوتاهی فرا گرفتند.

این استاد دانشگاه یکی از دلایل ابتکار عمل بالای فرماندهان جوان را انگیزه و روحیه بالای آنها برشمرد و افزود: حضرت امام خمینی(ره) به دلیل ایمان قلبی بالایی که داشت،‌ انگیزه و باور را به جوانان آموخت و به دل آنها نشست.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) فنون نظامی را فرانگرفته بودند، اما بر اساس فقه فتوا می‌دادند، افزود: حضرت امام خمینی(ره) فرمودند اطاعت از فرماندهان واجب و تخلف از آن حرام است. این یکی از اصول اصلی نظامیان را مطرح می‌کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.