دوشنبه 29 دی 1399 | 09:24
نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۹ دی ماه
نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۹ دی ماه مشاهده فرمایید.

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۹ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکا نفع خودش را، در شرایط کنونی در بی‌ثباتی این منطقه می‌بیند. اینجا می‌خواستند ایجاد آشوب بکنند، می‌خواستند جنگ داخلی راه بیندازند، خداوند متعال موفّقشان نکرد. آن‌ها سال ۸۸ در فکر [آشوب در] اینجا بودند، حالا در سال ۹۹ خدای متعال به سر خودشان آورد. (1399/10/19) www.basirat.ir

پایگاه بصیرت

 

▼حرف روز       

ارائه برنامه به جای دوقطبی‌سازی کاذب

در فاصله چند ماه مانده به انتخابات، با توجه به اخبار و گزارش‌هایی که از جریانات و گروه‌های سیاسی منتشر می‌شود، مانند دوره‌های گذشته انتخاباتی، توجه نیروهای سیاسی در کشور به سمت آرایش، سازوکارهای رسیدن به وحدت و به‌طورکلی بر امور شکلی تمرکز یافته است و آنچه کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد ماهیت حقیقی منافع ملی است که می‌بایست اکنون در مدار تحرکات سیاسی قرار گیرد.

نکات تحلیلی: امروز کشور با مسائل و موضوعات عمده‌ای در عرصه‌های مختلف سیاست خارجی تا اقتصاد مواجه است که ارائه راهکار و برنامه ملموس و قابل‌اجرا برای آن‌ها در کنار اقدامات شکلی، امری ضروری محسوب می‌شود؛ امری که در صورت کم‌توجهی نسبت به آن تبعات منفی به بار خواهد داشت؛ ازجمله، 1- مانور جریانات برای کسب حمایت مردم اگر حول کارآمدی برنامه‌ای و دفاع جریانات و گروه‌ها از برنامه‌ها نباشد، به سمت مانور بر دوقطبی‌های کاذب حرکت خواهد کرد؛ اتفاقی که منافع ملی را در رقابت‌های انتخاباتی به حاشیه خواهد برد و انتخاب مردم را دچار خطا خواهد کرد. لذا از هم‌اکنون می‌بایست مطالبه مردمی بر ارائه برنامه و ایده حکمرانی کارآمد قرار گیرد. 2- مشارکت مردم در انتخابات ارتباط مستقیمی با ایده‌ها و راهکارهای ارائه‌شده توسط احزاب و گروه‌ها دارد. لذا اگر مردم مشاهده کنند که گروه‌های فعال در انتخابات دارای راهکار و برنامه جدید هستند، بالطبع انتظار می‌رود مشارکت فعالی در انتخابات داشته باشند و مسلماً خلاف این مطلب نیز صادق است، یعنی تمرکز جریان‌ها صرفاً بر جنبه‌های شکلی، تحرک جدید در ذهنیت عمومی ایجاد نمی‌کند.

نکات راهبردی: جریانات سیاسی مدعی حضور در انتخابات می‌بایست برنامه و ایده خود را برای حوزه‌های مختلف سیاست داخلی و خارجی، در مرئی و منظر ملت ایران قرار دهند و به عبارتی پاسخ خود را به نیاز روز جامعه به‌طور شفاف ارائه دهند. در این صورت انتخابات جهت درست و قابل‌قبول خود را خواهد یافت. این امر مهم می‌بایست از هم‌اکنون محور مطالبه از احزاب و جریان‌های سیاسی باشد. در حال حاضر وظیفه این مطالبه‌گری بر عهده رسانه‌ها و فعالین فضای مجازی است که افراد و جریان‌ها را دعوت به ارائه برنامه نمایند تا این مطالبه در ماه‌های منتهی به انتخابات محور اقدام و عمل سیاسی قرار گیرد. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                       

پاکستان و اولویت‌های منطقه‌ای جدید

از زمان روی کار آمدن عمران خان، تغییر سیاست و راهبردهای پاکستان ازنقطه‌نظر مسائل منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت شده است. به‌عنوان نمونه، بعد از اتهامات واهی پمپئو علیه ایران در رابطه با حمایت کشورمان از القاعده، عمران خان نخست‌وزیر دومین کشور آسیب دیده از این گروه تروریستی، در اظهارنظری کم‌سابقه اعلام کرد: «جهان اتهامات پمپئو علیه ایران را باور نمی‌کند. شاید او خود را برای انتخابات سال ۲۰۲۴ آماده می‌کند و به دنبال جلب حمایت لابی صهیونیسم است. هیچ کشوری مانند ایران در جایگاه مقاومت و ایستادن روی پاهای خود نیست به همین دلیل آمریکا بعد از سوریه و عراق درصدد ایجاد نابسمانی در ایران است». این اظهارنظر در کنار همراهی‌های گذشته خان با ایران، موضوع مهمی است که باید به ابعاد آن پرداخته شود.

گزاره‌های خبری: 1- پاکستان در دهه‌های گذشته همواره به‌عنوان حیات خلوت آمریکا و عربستان شناخته می‌شد. آموزش تروریست‌ها و پشتیبانی از آن‌ها همواره پاکستان را به‌عنوان یک نیروی سوم در جهت تولید تروریست‌های نیابتی برای آمریکا و عربستان قرار داده بود. 2- موقعیت جغرافیایی و وجود گرایش‌های تند افراطی در پاکستان همواره مورد طمع بازیگران مداخله‌گر همچون آمریکا قرار گرفته است. در این میان استفاده از ظرفیت‌های مدارس وهابی و همراهی و حمایت عربستان موجب تشکیل گروه‌هایی در پاکستان شده که کاملاً از نظر ایدئولوژیک در همسویی با منافع کشورهای غربی هستند. 3- پاکستان همواره به‌عنوان یک نیروی سوم برای آمریکا در منطقه ‌ایفای نقش کرده است. نیرویی که آمریکا از یک‌سو برای مهار چین و روسیه و از سوی دیگر به‌عنوان نیروی تهدیدکننده علیه ایران استفاده کرده است. در رابطه با چین و روسیه، راهبرد آمریکا جلوگیری از دسترسی این بازیگران به آب‌های گرم و مناطق سوق‌الجیشی دریایی است و در رابطه با ایران نیز هدف آمریکا ایجاد تهدیدات معتبر تروریستی در کنار مرزهای شرقی از سوی تروریست‌های اجاره‌ای است.

گزاره تحلیلی: راهبرد عمران خان برای پاکستان جدید، مبتنی بر بازیگری مستقل است. وی نشان داده که تمایلی به راهبرد آمریکا برای پاکستان به‌عنوان کشوری وابسته، ندارد و درصدد نقش‌آفرینی‌های سیاسی و منطقه‌ای با ایجاد یک کشور مستقل و قدرتمند، به‌دوراز تأثیرپذیری‌های سیاسی است. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه                                  

ثمره تحریم‌های سنگین آمریکا!

سردار غلامرضا جلالي، رئیس سازمان پدافند غيرعامل کشور در يادداشتي نوشت: «تجربه حضور ترامپ در مسند رياست جمهوري آمريکا هرچه نداشت اين تجربه را براي طيف غرب دوست در ايران داشت که در دنيايي که هرلحظه می‌تواند «تيغ در کف زنگي مست» باشد، به چه ميزان توان دفاعي، حياتي و ناموسي است. دولت ترامپ ثابت کرد که دنياي امروز و فردا صرفاً دنياي گفتمان‌ها نيست و اساساً بدون اتکاي به توان دفاعي، فضايي براي گفت‌وگوي عادلانه وجود ندارد. موضوع تسليحات و خريد جنگ‌افزارها ازجمله حوزه‌هایی بوده است که در طي 4 دهه گذشته بيشترين تحریم‌ها و سخت‌گیری‌ها نسبت به آن صورت گرفته است؛ اما امروز و در رزمايش پيامبر اعظم(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به‌خوبی ديديم که اتکاي به درون در دل آتش تحريم، باغي از درختان اقتدار را به ثمر نشانده است. قدرت هوشمند موشکي و پهپادي امروز ايران، ثمره تحریم‌های سنگين آمریکایی‌هاست». وی در ادامه نوشت؛ «آنچه مهم است آن است که اين توانمندی‌ها جزو مسائل ناموسي انقلاب و ايران اسلامي محسوب می‌شوند. ما براي دفاع از مردمانمان در برابر یاغی‌هایی همچون ترامپ قطعاً منتظر چراغ سبز پایتخت‌های اروپايي نخواهيم بود. خوشبختانه امروز هم حتي کسي به ذهنش خطور نمی‌کند که اين قدرت ملي را روي ميز مذاکره با دشمن قرار دهد».

▼ اخبار

زنگنه استراتژی نظام را تعیین نمی‌کند!

«مجتبی رضاخواه» عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه درباره سخنان وزیر نفت مبنی بر اینکه صادرات 2.3 میلیون بشکه نفت در بودجه را به این شرط نوشتیم که نظام برود و تحریم‌ها را بردارد، اظهار داشت: «مجلس بودجه را با این هدف تغییر و اصلاح می‌کند که درواقع این سوءاستفاده‌ها قابل انجام نباشد. در این شکی نیست که آقایان دنبال مذاکره هستند ولی آقای زنگنه استراتژی نظام را در این موارد تعیین نمی‌کند و این جزء مواردی می‌باشد که در اختیار رهبری است. ایشان هم خیلی صریح فرمودند که برای بازگشت به برجام هیچ مذاکره‌ای در کار نیست و آمریکا باید تحریم‌ها را بردارد و به برجام بازگردد و خسارت مشکلاتی که در این مدت برای ایران ایجاد شده را بپردازد». وی در ادامه با اشاره به دو سقفی بستن بودجه ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: «مجلس بودجه را دو سقفی بسته، به این مفهوم که 1.5 میلیون بشکه نفت برای سقف اول بودجه در نظر گرفته شده و این یعنی کاهش وابستگی بودجه به نفت و حالا اگر واقعاً دولت توان فروش 2.3 میلیون بشکه را دارد، مجلس جلوی دولت را نمی‌گیرد و این کار را انجام دهد.

جابجایی مرزهای خرافه‌گرایی توسط بی‌بی‌سی

اخیراً بی‌بی‌سی فارسی در اینستاگرام نوشت: «مرلینا، ملکه کلاغ‌های برج لندن و یکی از ۶ کلاغی که همیشه در این برج نگهداری می‌شود، ناپدید شده و احتمالاً مرده است». مطابق افسانه‌های انگلیسی، همیشه باید حداقل ۶ کلاغ در برج لندن نگهداری شود وگرنه موجب سقوط تاج‌وتخت بریتانیا خواهد شد. «کلاغ‌دار اعظم» برج لندن در گفتگو با رادیو بی‌بی‌سی اطمینان داده که باوجود مرگ مرلینا، همچنان ۶ کلاغ ساکن برج هستند، چون همیشه برای محکم‌کاری یکی دو کلاغ اضافی در برج نگهداری می‌شوند. اینکه دربار ملکه انگلیس «کلاغ‌دار اعظم» دارد، یعنی بخشی از مالیات مردم صرف حقوق کلاغ‌دار و امکانات نگهداری از چند کلاغ به دلیل یک ‌خرافه پوچ می‌شود! این حجم از اعتقاد به خرافات نزد حاکمان بریتانیا و انتشار چنین گزارشی در بی‌بی‌سی فارسی در حالی است که تمسخر و حمله به اعتقادات دیگران به‌ویژه طیف‌های مذهبی و متهم کردن آنان به خرافه‌گرایی و خرافه‌پرستی، همواره جزء اصول ثابت این شبکه بوده است.

پیشنهادات بن‌سلمان به مکرون برای فشار بر ایران!

«محمد بن‌سلمان» در گفتگوی تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آینده خود، پیشنهاداتی را در ازای وساطت مکرون میان او و تیم بایدن و همچنین تشدید فشارهای پاریس بر تهران مطرح کرده است. ولیعهد سعودی که با شکست ترامپ و تزلزل نتانیاهو حامیان اصلی خود را ازدست‌رفته می‌بیند، تمام تلاش خود را به کار گرفته تا مانع اتصال اپوزیسیون داخلی عربستان با تیم بایدن شود. بن‌سلمان به مکرون پیشنهاد داده که در صورت راضی کردن بایدن به ادامه مسیر کنونی و منصرف کردن او از پشتیبانی «محمد بن‌نایف» و تیمش، ضمن کمک مالی به الیزه برای جبران بخشی از خسارات کرونا، قراردادهای تسلیحاتی جدیدی را با فرانسه منعقد کند. ولیعهد سعودی همچنین در ازای تشدید فشارهای پاریس بر تهران، وعده داده که ضمن تسهیل برنامه‌های مکرون در لبنان، در انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه از کارزار انتخاباتی او در برابر رقیب سرسختش «مارین لوپن» حمایت مالی کند.

مجلس به دنبال تک‌نرخی کردن ارز در بودجه

«سید شمس‌الدین حسینی» رئیس کمیته منابع کمیسیون تلفیق مجلس می‌گوید: «دولت از مجلس خواسته است که به نرخ ارز ورود پیدا نکنیم و مجلس به او اجازه دهد که یک سیستم چند نرخی باشد و برای کالاهای مختلف و افراد مختلف قیمت‌های تبعیض‌آمیز و چندگانه ارز را اعمال کند ولی مجلس گفته است خیر؛ ما یک نرخ را می‌پذیریم. راه برای فروش بیشتر نفت باز است و راه برای کنترل نرخ ارز باز است و ما از این بابت نگرانی نداریم؛ اما موافق نیستیم ۱۶۰ هزار میلیارد تومان به افراد خاص به نام مردم داده شود. نمی‌توانیم تحمل کنیم که در گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ هم عین سال ۱۳۹۷ و ۹۸ قصه پر غصه مفقود شدن و بی‌ثمر ماندن ارزهای ۴۲۰۰ تومانی تکرار شود».

▼ اخبار کوتاه

◄ تحولی جدید در موشک‌های ایرانی/ تحول جدید در رزمایش پیامبر اعظم جمع بین توان جدید موشکی و پهپادها و نیز استفاده از فناوری هوش مصنوعی بود. پهپادهای جنگی و تهاجمی به فناوری پیشرفته کنترل و رصد و هوش مصنوعی در هدف قرار دادن با شلیک موشک‌های بالستیکی، مجهز می‌شوند و همین موشک‌ها نیز بعد از مستقر شدن در زمان مناسب، برای تثبیت و پرتاب به کمتر از دقیقه زمان نیاز دارد و در ارتفاعات مختلف به سمت اهداف مشخص پرواز می‌کند.

◄ آماده‌باش کامل در سراسر آمریکا/ تمام ساختمان‌های کاپیتول (ساختمان‌های قانون‌گذاری و فدرال) در 50 ایالت آمریکا بعد از ادامه تهدید گروه Boogaloo Boys به رژه نظامی، به حالت آماده‌باش درآمدند. جنبش ضدحکومتی بوگالو بویز دست به برنامه‌ریزی برای تجمع مسلحانه در پایتخت و 50 ایالت زده است. این گروه در خیابان‌های دی سی حضور دارند و برای انجام این رویداد اصرار دارند. دست‌کم 7000 سرباز در دی سی حضور دارند و تا مراسم تحلیف تعدادشان به 25 هزار خواهد رسید. مقامات، دستگاه‌های مخصوص در اطراف محل برگزاری تحلیف نصب کرده‌اند. تگزاس، کنتاکی و ویرجینیا ساختمان‌های کاپیتول خود را از بیم حملات احتمالی بسته‌اند.

◄ آلمان: اینستکس تا حد زیادی بی‌اثر بوده است/ وزارت امور خارجه آلمان اعتراف کرد: «سازوکار مالی اتحادیه اروپا موسوم به اینستکس برای مبادله تجاری با ایران همچنان بی‌اثر بوده و از زمان تأسیس آن در دو سال پیش تاکنون فقط یک مبادله موفقیت‌آمیز از طریق آن انجام شده است».

◄ صنعا: یمن امن نباشد، عربستان هم امن نخواهد بود/ وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن اعلام کرد: «کسانی که جنگنده‌های خود را به‌قصد کشتار غیرنظامیان یمنی و ویران کردن شهرها و روستاهای ما می‌فرستند، از ما توقع فرستادن گل و کبوتر صلح نداشته باشند. امنیت عربستان سعودی در مقابل امنیت یمن و ملت آن است؛ یمن آزمایشگاه یا محل تمرین جنگنده‌ها و خلبان‌های سعودی نیست.

◄ اردوغان در رؤیای ارتش توران/ «سانایدین»، کارشناس راهبردی ترکیه مدعی شد که اردوغان درصدد تشکیل ارتش مشترک با کشورهای ترک‌زبان است و در اکتبر سال ۲۰۲۱ تشکیل ارتش توران را اعلام خواهد کرد.

◄ پیشرفت ۹۵ درصدی صحن حضرت زهرا (س) در نجف/ صحن حضرت زهرا در جوار حرم امیرالمؤمنین (ع) بزرگ‌ترین پروژه عمرانی ایران در اعتاب مقدسه عراق با زیربنای ۲۵۰ هزار مترمربع است که به پیشرفت ۹۵ درصدی رسیده است.

◄ احکام سیاسی (سؤال 123): درصورتی‌که چشم­پوشی از انحرافات و نواقص باعث حفظ اصل نظام شود، آیا این چشم­پوشی واجب است؟ پاسخ: در فرض سؤال، به لحاظ اینکه حفظ نظام از اهم واجبات است، از باب اهم و مهم می­توان چشم­پوشی کرد ولیکن صرف احتمال در نادیده گرفتن اصول جایز نیست.

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.