سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 | 12:03
اخبار ویژه
اخبار ویژه سایر رسانه را مشاهده فرمایید.

خودتحریمی ،هدردادن منافع ملی،وزارت اموربرجام

از آنجایی‌که وزارت امور خارجه در دوران وزارت ظریف به «وزارت امور برجام» تقلیل پیدا کرده است، تنها کارنامه ظریف در قریب به 8 سال اخیر، پرونده مذاکرات هسته‌ای و برجام است.با کمال تأسف در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به ریاست ظریف و همچنین از زمان امضای برجام تاکنون، هیچ مصداقی از عمل کارشناسی در پرونده ظریف مشاهده نمی‌شود.
***رسیدن به هر توافق، بهتر از عدم توافق
در شهریور ۹۳ و در میانه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و در مقطعی که طرفین باید از موضع قدرت اظهارنظر کرده و از هر فرصتی برای امتیازگیری استفاده کنند، ظریف در مصاحبه با رادیو «ان‌پی‌آر»‌آمریکا دراظهارنظری عجیب گفت:«رسیدن به هر نوع توافقی، بهتر ازعدم توافق است ».درهمان مقطع «جان کری» وزیرخارجه وقت آمریکادر مصاحبه با سی ان ان گفت: «من بارها اعلام کرده‌ام توافق نکردن بهتر از توافق بد است». چندروزبعدازاظهارات تأمل‌برانگیز ظریف،یک کمپین مشکوک ازسوی برخی از سینماگران درحمایت ازتیم مذاکره‌کننده راه‌اندازی وشعارعجیب«هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» برای آن انتخاب شد.اظهارنظر ظریف وکمپین مذکورباواکنش منفی افکارعمومی مواجه شد. یکی ازسینماگرانی که نامش دراین کمپین ذکرشده بودباتأکیدبر اینکه «کدام عقل سلیمی‌توافق به هر قیمت را قبول می‌کند» به رسانه‌ها گفت: «چند روز پیش از سوی آقای ظریف با ما تماسی گرفته وخواسته شد که عده‌ای ازهنرمندان که وجهه بین‌المللی دارند درمسیر مذاکرات هسته‌ای وبرای احقاق حقوق حقه مردم ایران،دولت رایاری رسانندوبه همین منظورپوستری ازسوی وزارتخانه آماده شدکه مانیزآن راتأییدکردیم ومؤکداًتشکیل یک کمپین رارد می‌کنم». تعبیری که رسانه‌های غربی ازاظهارات ظریف وراه‌اندازی چنین کمپینی داشتند،جالب توجه بود.این رسانه‌ها پیام چنین کمپینی رانیازشدید ایران به توافق ولو به هر قیمتی قلمداد کردند. پیش از آن، رادیو فرانسه در تحلیل رویکرد دولت روحانی در سیاست خارجی نوشت: «ارزیابی غرب از وضعیت کنونی دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیرازفروش حقوق ملی می‌بیند. برپایه این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده رادشوارترمی‌کند و درهمان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد». رهبر معظم انقلاب- بهمن ۹۳- در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش فرمودند:«من همین جا این را بگویم: اولاً بنده با توافقی که بتواند انجام بگیرد موافقم؛ البته توافق بد نه. آمریکایی‌ها مکرر تکرار می‌کنند و می‌گویند «ما معتقدیم که توافق نکردن، بهتر از توافق بد کردن است»؛ بله، ما هم همین عقیده را داریم؛ ما هم معتقدیم که توافق نکردن، بهتر است از توافق بد، توافقی که به‌ضرر منافع ملی است، توافقی که موجب تحقیر ملت بزرگ و با عظمت ایران شد.
نهایتا نتیجه ی برجام شد خود تحریمی بدست توانای آقای ظریف، باعدم اجرای سیاست های نظام،....ظریف درموضوع برجام موضع بالاتراز نظام برای خود منظورداشت واین شد که منافع ملی از بین رفت.ولی فضاسازی توسط مسئولین وروزنامه های وابسته فراوان شد وبه جای عذرخواهی غیرواقع گویی ودروغ فضاراگرفت .

_________________________________

 

فسادودولت تدبیروامید

گفتنی است از ابتدای دولت یازدهم، برخی زمزمه‌های پیرامون فساد برخی منسوبان دولت به گوش می‌رسید؛ زمزمه‌هایی که به دلیل برخی مقاومت‌های پنهان، مدت‌ها در حد زمزمه باقی ماند.این زمزمه‌ها در مهرماه 96 در نهایت به واقعیت تبدیل شد و مهدی جهانگیری، برادر معاون اول رئیس‌جمهور، مدیرعامل هلدینگ سمگا و بانک گردشگری، توسط یکی از نهادهای امنیتی بازداشت شد.نکته قابل تأمل در این بازداشت این بود که جهانگیری چندی پیش به‌عنوان کارآفرین برتر از سوی رئیس‌جمهور مورد تقدیر قرار گرفته بود؛ مسئله که اما و اگرها پیرامون پرونده فساد وی را بیشتر می‌کرد.دلیل بازداشت وی از سوی قوه قضائیه برخی اتهامات مالی مطرح شد؛ اتهاماتی که با توجه به گستردگی فعالیت هلدینگ تحت امر وی در حوزه‌های مختلف اقتصادی گسترش پیدا می‌کرد.
جزئیات پرونده مهدی جهانگیری مدت‌ها مورد سؤال رسانه‌ها قرار داشت، اما قوه قضائیه به دلیل برخی ملاحظات جزئیات کامل این پرونده را تا زمان صدور حکم قطعی اعلام نکرد.
7 بهمن ماه 99 اماانتشارحکم مهدی جهانگیری، نه تنها به انتظارها برای برخورد با یکی از دانه‌درشت‌هاپایان داد،بلکه جزئیات جالبی راپیرامون برخی ابعادناگفته فسادوی،مشخص کرد.
بر اساس اعلام سخنگوی قوه قضائیه، مهدی جهانگیری به جرم قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۶۰۷ هزار و ۱۰۰ یورو و همچنین ۱۰۸ هزار دلار و با ارزش ریالی ۲۶ میلیارد و ۸۲۱ میلیون و ۴۸۰ هزار ریال به لحاظ انتقال ارزبه‌صورت غیرقانونی به خارج ازکشوربه تحمل دوسال حبس وضبط ارزقاچاق شده وجزای نقدی ۴برابربهای ریالی ارزقاچاق یعنی ۴ برابر ۲۶ میلیارد ریال، محکوم شد.
نکته قابل تأمل آن که این قاچاق حرفه‌ای ارز کمی ‌پیش از آغاز بحران ارزی کشور در سال 97 و در زمان حاتم بخشی دلاری دولت به برخی افراد و چهره‌های خاص، رخ داده است.
برخی معتقدند تأثیر همین حاتم‌‌بخشی‌های ارزی بی‌ضابطه، در ابتدای سال 97 موجب بحران ارزی در کشور شد که تا امروز نیز ادامه دارد و نرخ ارز را تا 7 برابر افزایش داد.

_________________________________

 

چرامسئولین می توانندواقعیت ها را انکار کنند؟

آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوربا طرح این ادعا که مجلس اجازه کاهش نرخ ارز را نمی‌دهد افزود: کدام مجلسی می‌تواند به بانک مرکزی بگوید اجازه ندارید نرخ ارز را کاهش بدهید!
مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادعای معاون اول رئیس‌جمهوری را مبنی بر اینکه مجلس اجازه کاهش نرخ ارز را نمی‌دهد را کذب محض دانست و گفت: بانک مرکزی نقش تعیین نرخ ارز در بازار ارز را برعهده ‌دارد نه مجلس.
وی ادامه داد: بر چه مبنایی ایشان مدعی هستند که مجلس مانع است؟ در حالی که همیشه بانک مرکزی در رابطه با کنترل نرخ ارز مدعی بوده است؛ علاوه بر نرخ ارز‌ ترجیحی، قیمت اصلی را نرخ بازار تعیین و سامانه نیما وعرضه وتقاضاست که قیمت را تثبیت می‌کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: بانک مرکزی نقش هدایت‌گری در بازار ارز را برعهده ‌دارد و اگر به گفته جهانگیری چنین مصوبه‌ای باشد، که نرخ ارز نباید کاهش داشته باشد، بایدبه بانک مرکزی درراستای اجرا ابلاغ شده باشد و به تعبیر بانک مرکزی این روند بر اساس سیستم نرخ ارز شناور مدیریت می‌شود؛ جا دارد خود آقای جهانگیری مستندات‌شان را در این‌باره ارائه کنند.
محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز در توئیتی به اظهارات جهانگیری واکنش نشان داد و نوشت: مجلس مصوب کرده که دولت حق ندارد ارز حاصل از فروش نفت را با 20 درصدزیرقیمت بازار به صرافی‌های نور چشمی‌بدهد و حداکثر می‌تواند 2 درصد پایین‌تر از قیمت نیمایی دربازارعرضه کند. این یعنی جلوگیری از ده‌ها میلیارد ارز ارزان برای افراد خاص!

 

___________________________________

چرامسئولین می توانندوافقیت ها را انکار کنند؟

 

ذخایر ارزی نابود شد؛نرخ ارز بالارفت ؛رانت خوران از رانت، 150 هزارمیلیاردتومانی گرفتند؛نقدینگی جان تازه گرفت؛ تورم 50درصدی سرسفره مردم قرارگرفت . جهانگیری درحالی ارز 4200 وفساد ورانت گسترده ناشی از توزیع بی‌ضابطه )تاکیدا:توزیع بی ضابطه)آن را به گردن شورای هماهنگی سران قوا می اندازد که فروردین سال 97 او در بین خبرنگاران باافتخاراعلام کرد:«تصمیم گرفتیم که نرخ دلاربرای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی واداری آنان،نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققان و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خودشان به ارزنیازدارند، 4200 تومان باشد.»ارز دولتی باقیمت ثابت 4200 تومانی به نام ارزجهانگیری معروف شد، اما به‌جای اینکه به تثبیت بازارارزمنجرشود وبه ‌نفع مردم باشد،به بستری برای دلال‌های بازارارزو سودجویانی بدل شد که همواره مترصد فرصتی برای پر کردن جیب خود ازبیت‌المال هستند.این تصمیم او که پس ازچندی حتی ازسوی رزم‌حسینی،وزیرصنعت هم فسادزاعنوان شد،در روزنامه‌های موافق دولت بازتاب مثبتی داشت، تا جایی‌که جهانگیری در مختصات یک سوپرمن در صفحه اول آنهاترسیم شد. قبل ازتیترهای سفارشی«بازگشت اسحاق» و«حضور مقتدرانه جهانگیری برای حل بحران ارزی»، نرخ دلاردور وبر ۴هزار تومان بود. دولت، بهار ۹۷ به اسم تنظیم بازار تصمیم گرفت ۱۸ میلیارد دلار ذخیره کمیاب ارزی را با نرخ ۴۲۰۰ تومان به حراج بگذارد؛ اسمش راهم نشریات موافق «دلارجهانگیری» گذاشتند واز او تصویر سوپرمن ساختند. اماگذرزمان بزودی معلوم کرددولت ازسربی‌تدبیری وراه‌حل‌های دم‌دستی، «ارزپاشی» کرده و میلیاردها دلار را مانند بنزین روی آتش التهابات اقتصادی ریخته است: درضمن روز نامه های موافق که رسالت خودرا فرامش کرده بودند به جای نقدوبررسی ومطالبه گری مردمی هم مشخص شد.

__________________________________

مرکز بررسی استراتژیک در دولت امید

 

روزنامه جمهوری اسلامی می‌نویسد: یک فایل صوتی محرمانه ازمرکزبررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به بیرون درز کرد و از شبکه ایران اینترنشنال سعودی سر درآورد ولی رئیس این مرکز خم به ابرو نمی‌آورد و رئیس‌جمهور که مقام بالادستی اوست به وزیر اطلاعات دستور می‌دهد بررسی و عوامل این خیانت را پیدا کند!
تا زمانی که این بی‌خیالی گریبان‌گیر مسئولین است، نباید انتظار داشته باشیم اتفاقاتی از قبیل انفجارهای نطنز، ترور دانشمندان هسته‌ای، پا درآوردن فایل‌های صوتی و اسناد هسته‌ای و سفرکردنشان به خارج ازکشوراتفاق نیفتد. حتی باید منتظرطلبکارشدن افراد خاطی یا ضعیف و ناکارآمدی که این اتفاقات درزیرمجموعه آنها رخ می‌دهد از نظام و مردم نیز باشیم.
نکته مهم‌تراینست که چه کسی درشرح وظایف مرکزبررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری این اقدام بی‌منطق راگنجانده است که وزرابایدناگفته‌های دولت رابه این مرکز بگویند تابه ‌صورت محرمانه نگهداری شود؟ اصولاًناگفته یعنی چه؟چراباید عده‌ای دریک مرکز دولتی وقت و امکانات و هزینه‌های متعلق به ملت را صرف کاری کنند که نه با «بررسی» تناسبی دارد و نه با «استراتژی»؟ عنوان مرکز بررسی‌های استراتژیک این مفهوم را به اذهان القا می‌کند که عوامل این مرکز موظفند مسائل جاری کشور رازیرنظربگیرندوبا تحلیل آنها برای آینده پیش‌بینی‌هایی به عمل بیاورندوبرای جهت‌دهی صحیح عملکردهای دستگاه‌ها و اندام‌های مدیریتی برنامه‌هایی راپیشنهادکنند تابا عمل به آنها جامعه به رونق و رفاه و سعادت برسد.
موفقیت چنین مرکزی،مرهون حضور صاحبنظرانی صادق، امین و مسلط بر مسائل جامعه و جهان ازگرایش‌های فکری مختلف درهسته اصلی این مجموعه است.محصول فکری این مجموعه باید درقالب برنامه‌های کوتاه مدت وبلندمدت درفواصل معین ماه وسال به دستگاه‌های مدیریتی وحتی به مردم عرضه شود تاهمه بتوانند آنهاراراهنمای عمل قرار دهند.
اگر فلسفه وجودی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اینست که باید باشد، قطعاً کشاندن اعضاء دولت به یک مکان خاص و مطرح کردن سؤال‌های جهت‌دار در مصاحبه با آنها و محرمانه تلقی کردن مطالب مصاحبه، با فلسفه وجودی چنین مرکزی منافات دارد. این مرکز اگر به فلسفه وجودی خود پای‌بند باشد، باید تمام داده‌هایش به روز باشد، چیزی را از مردم پنهان نکند و پستویی برای ذخیره‌سازی داشته‌های خود نداشته باشد که در معرض سرقت قرار گیرد و مرکز بررسی‌های استراتژیک رابه مرکزوادادگی استراتژیک تبدیل کند.
پرونده مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در 8 سال گذشته به روشنی نشان می‌دهد این مرکز به‌جای آنکه به وظایف ذاتی خود عمل کند به پاتوقی برای یک نحله خاص تبدیل شد که بارزترین محصول استراتژیک آن را باید درز کردن فایل صوتی وزیر خارجه دانست. آیا همین رسوایی کافی نیست که آقای رئیس‌جمهور به جای مطرح کردن معمای «پیدا کنید پرتقال فروش را» با مسئول این مرکز برخورد کند؟! پرتقال‌فروش، بیخ گوش شماست آقای رئیس‌جمهور.

________________________________________

کی شود از....دریا نجس

 

هدف از انتشار مصاحبه به‌ظاهر محرمانه ظریف چه بوده؟ تشکیک در عقلانیت سیاست خارجی نظام؟ زدن سردار سلیمانی و منطق مقاومت؟ دادن تنفس مصنوعی به مدیریت غربگرا که به‌خاطر بی‌کفایتی،مورد اعتراض افکار عمومی است؟ انحراف اذهان از عملکرد خسارت‌بار این جماعت در دو حوزه دیپلماسی و مدیریت اقتصادی؟ شوک دادن به افکار عمومی و تغییر زمین بازی به نفع طیف نشان شده غرب، در آستانه انتخابات؟ عمق بخشیدن به شکاف‌های سیاسی و دامن‌زدن به دو قطبی انحرافی «مذاکره- مقاومت» و «دیپلماسی- میدان» برای تضعیف «ایران قدرتمند»؟
آنچه مسلم است، آقای ظریف در این بازی شوم در آستانه انتخابات، مثل یک مُهره پیاده، قربانی بازی مشترک «اتاق عملیات رسانه‌ای دشمن» و «مدیریت ‌اشرافی نگران از قضاوت افکار عمومی» شده است؛ ماه‌هاست در توهم او مبنی بر اینکه بازیگری مستقل و موثر است، می‌دمند و با او بازی می‌کنند. البته انتحار، آخرین نقشی است که به مهره سوخته تحمیل می‌شود، ولو نخواهد.
آقای ظریف مشخصا در این مصاحبه به شهید سلیمانی و نظام جفا کرده و به همین علت، سوژه دست دشمنان برای تولید شوک و انحراف افکار عمومی شده است. او اما نخواسته و ندانسته، با چند جمله، تیر خلاص به پروژه ایجاد دوگانه «مذاکره- مقاومت» زده است؛ آنجا که اعتراف می‌کند همین «مرد میدان»ی که او را برنمی‌تابد، به‌خاطر رزمندگی و مقاومتش، قهرمان ملت ایران شده است.
این جملات ظریف را که اعتراف به قضاوت نهایی مردم است، باید بارها و با دقت خواند: «قبل از شهادت شهید سلیمانی در تمامی نظرسنجی‌‌هایی که ما داشتیم، از سال ۹۶ تا ۹۹؛ محبوبیت من از ۹۰ آمد روی ۶۰ درصد و محبوبیت شهید سلیمانی رفت روی ۹۰ درصد. مردم ما قهرمان بودن در منطقه را می‌پسندند. ما هم نوکر مردم و هم نوکر آنچه می‌پسندند هستیم. من برای شهید سلیمانی ‌گریه کردم».
اگر زنجیره درز‌دهنده فایل صوتی، با استفاده از ادبیات مسموم آقای ظریف قصد داشته منطق مقاومت را پیش چشم مردم لکه‌دار کند، این اعتراف ظریف، تار تنیده توسط شبکه عنکبوتی را از هم می‌درد. سردار سلیمانی با وجود همه تهمت‌ها و جفاهایی که نثارش شد، به‌خاطر مرد میدان بودن، حتی قبل از شهادتش، محبوب ۹۰ درصد ملت ایران بود؛ تا چه رسد به پس از شهادتش. آیا حسادت موجب شد آقای ظریف، به سیمای تابناک آن قهرمان ملی که پشتوانه او در بسیاری از مصاف‌های دیپلماتیک بود، خاک بپاشد و پنجه بکشد؟ یا به‌خاطر مشورت مسموم گاندو‌ها مرتکب این خودزنی بی‌سابقه شد. ظریف کاش تا دیر نشده، از روح بلند شهید و ملت نجیب ایران به‌خاطر جفایی که مرتکب شد، عذرخواهی کند بلکه از بار جفایش کاسته شود.

 

____________________________________________________

تقابل امنیت کشورومنافع ملی،آقای ظریف ارزش دیپلماسی زمانی است که در خدمت امنیت ومنافع ملی باشد.دیپلماسی راهبرداست

 

حسام‌الدین آشنا که پروژه انتشارمصاحبه ظریف توسط مجموعه تحت مدیریت او انجام شده، به‌جای عذرخواهی و پاسخگویی به افکارعمومی با فرافکنی در توئیتی نوشت: «ان‌شاءالله این سوءنیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد». گفته می‌شود که این مصاحبه، زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و به مدیریت حسام‌الدین آشنا رئیس این مرکز و شبکه زیر نظر وی انجام‌گرفته و مصاحبه با ظریف، یکی از گفت‌وگوهای انجام‌شده است، لذا فرد و نهادی که مسئول و متهم ردیف اول محسوب می‌شود، شخص آشنا وافراد حاضر در این پروژه هستند.
***سیدنظام‌الدین موسوی نماینده مجلس در توییتر نوشت:جناب آقای ظریف!همین که فایل صوتی محرمانه جنابعالی از شبکه تلویزیونی وابسته به آل‌سعود سر در می‌آورد، یعنی در جریان قرار ندادن شما پیرامون حمله موشکی به عین‌الاسد و سفر بشار اسد به تهران کار بسیار دقیق و درست و هشیارانه‌ای بوده است. گاندوها اطرافتان را پر کرده‌اند آقای وزیر! ***محمدباقرقالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی درواکنش به اظهارات وزیر امور خارجه نوشت: «تدبیر و شجاعت حاج قاسم میدان‌ها را فتح و معابر دیپلماسی را باز می‌کرد؛ چیزی جز سیاست‌بازی یا ساده‌لوحی نمی‌تواند این حقیقت روشن را کتمان کند».
اوهمچنین عنوان کرده است:«حالا که حاج‌قاسم نیست، نخواهیم گذاشت با فرصت‌طلبی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خودبه اوجفاکنندونقش تاریخی شهید سلیمانی راوارونه جلوه دهند». ***زهرا رکن‌آبادی، دختر شهید رکن‌آبادی- از شهدای فاجعه منا- طی توییتی نوشت: آقای ظریف در فایل صوتی که از شبکه سعودی پخش شد در جواب آقای لیلاز که دلیل فاجعه منا را حذف شهید رکن‌آبادی عنوان کردند گفتید: «تا می‌توان قضایا را با دلایل انسانی توضیح داد نیاز به تئوری توطئه نیست». با دلایل انسانی چطور می‌توان توضیح داد چرا مغز و قلب پدرم از بدنش خارج و هیچگاه به ما تحویل نشد.
***زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز درباره فایل صوتی منتشر شده ازمحمدجواد ظریف اظهار داشت: اظهارات اخیر آقای ظریف در ارتباط با سیاست خارجی ودیپلماسی و همچنین شرایط منطقه و نقش سردار سلیمانی نشان از این مهم دارد که شخصی چون آقای ظریف به‌عنوان وزیرامورخارجه متوجه این موضوع نشده است که باید دیپلماسی در خدمت امنیت کشور و منافع ملی باشد و دیپلماسی سیاسی به خودی خود ارزشی ندارد مگر اینکه در خدمت منافع ملی و امنیت ملی قرار گیرد.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰مجلس گفت: آقای ظریف درمصاحبه‌ای که فایلش منتشرشده مطالبی رامطرح می‌کند که گویافراموش کرده وزیرخارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران است.
***حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد درمجلس شورای اسلامی درگفت‌وگوبا فارس با‌ اشاره به فایل منتشرشده ازمصاحبه محمدجوادظریف وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف باید راجع به مطالبی که در این مصاحبه مطرح کرده توضیحات لازم را بدهد.
وی افزود:آقای ظریف دراین مصاحبه مطالبی رامطرح می‌کند که گویا نمی‌داند وزیر خارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران است ومسائلی رابه چالش می‌کشد که جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی است که وی درآن سمت وزارت امورخارجه را دارد.رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: آقای ظریف پس از ۴۰سال درحوزه دیپلماسی در جمهوری اسلامی ایران گویاهنوزمتوجه خطوط قرمزنظام وخط‌مشی نظام در حوزه سیاست خارجی نیست.
***پژمان‌فرخاطرنشان کرد: این قبیل افراد باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران خط‌مشی‌اش مبارزه با استکبار و در رأس آنها آمریکای جهان‌خوار است و کار به‌گونه‌ای نیست که ما بخواهیم کشورمان را مثل کشورهای دیگر ازجمله کشورهای غربی اداره کنیم.
واکنش یک نماینده اصلاح‌طلب
جلیل رحیم جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در توییتی در واکنش به انتشار فایل صوتی مصاحبه ظریف نوشت:ظریف بارهابصراحت گفته است که کاندیدایریاست‌جمهوری نیست، پس انتشار فایل مصاحبه بسیارمهم وی ربطی به انتخابات ندارد و با هدف ضربه ‌زدن به مذاکرات وین و استیضاح رئیس دستگاه دیپلماسی و تکمیل‌کننده تخریب‌های اخیر در نطنز و سایر آسیب‌ها به منافع ملی ماست هشیار باشیم!
واکنش نماینده خمینی‌شهر در مجلس
حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با‌ اشاره به فایل صوتی منتشرشده از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: مکتب حاج‌قاسم سلیمانی و مظلومیت این شهید بزرگوار منحصر به زمان حیاتش نبوده است بلکه بعد از شهادت او، همه زحمات و تلاش‌های این سردار بزرگ اسلام برای حفظ امنیت را زیرسؤال بردند درحالی‌که حاج قاسم درحال جمع‌ کردن سوءمدیریت‌های آقایان و مقامات اجرایی فعلی و دولت حسن روحانی بود؛ این شهید بزرگوار اجازه نداد دیپلماسی ذلت، امنیت و تمامیت کشور را مورد تهدید قرار دهد.
***دیپلماسی باید به امنیت برسدومنافع ملی کشور،آقای ظریف شما قاعده راوارانه گرفته اید.شما می خواهید امنیت ومنافع ملی رابرای دیپلماسی هزینه کنید.

______________________________________________

 

مفهوم قراردادجدیدچیست؟اگربرداشتن تمام تحریم ها وراستی آزمایی باشدقانونی است که بایدانجام شودوگرنه ........

 

چرا آمریکا به کمک نفوذی‌های برجام‌زده داخلی به دنبال برگشت عجولانه به برجام است؟ پاسخ یک جمله کوتاه است:«چون معادلات منطقه تغییر کرده». شکست فشارحداکثری آمریکا، توافق راهبردی تهران-پکن، غنی‌سازی و نصب سانتریفیوژهای نسل جدید، مجبور شدن آمریکا به خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان علی‌رغم توافق امنیتی با این کشور و درآینده نزدیک ازعراق و سوریه،شکست جنگ یمن و... نشان از پررنگ شدن نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی در منطقه دارد و آمریکا تلاش دارد با بازگشت به برجام و تاثیرگذاری بر فضای انتخاباتی ایران از سرعت این تحولات جلوگیری کند. آمریکا با مقاومت ملت ایران و برگ‌های برنده مصوبه راهبردی مجلس وغنی‌سازی ۲۰و ۶۰درصدی ونصب سانتریفیوژ های آی‌آر6 و ساخت آی‌آر 9 راهی جز پذیرش سیاست قطعی جمهوری اسلامی و لغو همه تحریم‌ها را ندارد. همچنین آمریکا با مقاومت هفت‌ساله ملت یمن و هدف قرار گرفتن عمق خاک عربستان با موشک‌های نقطه‌زن و پهپادهای بومی و همچنین آزادسازی قریب‌الوقوع شهر استراتژیک مأرب راهی جز پذیرش پایان جنگ یمن ندارد. اما آنچه که نگران‌کننده می‌باشد این است که عباس عراقچی پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین ادعا کرده «تفاهم جدیدی در حال شکل‌گیری است و نگارش متن مشترک آغاز شده است»اگرتمام تحریم ها برداشته نشود وراستی آزمایی انجام نگیردبطور قطع بابرگشت امریکا به مکانیزم ماشه مجهز وکوچک ترین اقدام برگشت همه تحریم هاست.

____________________________________

مذاکره برای امتیاز بیشتر امریکا

خبرگزاری ان‌اچ‌کی ژاپن ادعای آقایان از پیشرفت را این‌گونه بیان کرده است: «نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات وین برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشاهده می‌شود، نه رفع کامل تحریم‌ها»! استاد دانشگاه جورج میسون هم در گفت‌وگو با روسیاالیوم تاکید می‌کند «اگر بایدن با پل‌های دیپلماتیک بتواند ایران را به برجام برگرداند، بهترین روش آمریکا برای برخورد با نفوذ ایران در منطقه می‌باشد». ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه و رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز به فرسایشی کردن مذاکرات وین برای گرفتن امتیاز بیشتر اذعان کردند که «راهی طولانی پیش رو داریم چون آمریکا قصد ندارد تحریم‌ها را بردارد، و مذاکرات بدین معنا داشتیم چون اهداف مشترکی با مذاکره کنندگان ایرانی داریم»! گونتر مولاک سفیر سابق آلمان در تهران اذعان می‌کند «لغو یکباره ۱۶۰۰ تحریم برای بایدن امکان‌پذیر نیست». این واقعیت‌ها نشان می‌دهد آن شصت و هفتاد درصدی که آقای روحانی ادعای پیشرفت در مذاکرات وین را دارد، برای کدام طرف پیشرفت بوده است. لذا با توجه به قرائن و شواهد موجود، مذاکرات وین با موضع ضعف و انفعال و عجله دولت به خصوص بعد ازانفجارنطنز،نتیجه‌ای جز امتیاز دادن نداشته و آمریکا که درمذاکرات مستقیم بیشترین امتیازراازدولت ایران گرفت،حالابا تجربه برجام در مذاکرات غیرمستقیم از طریق اروپایی‌ها و سعودی‌ها نیز به دنبال امتیازهای بیشتر دیگر است.لذا مجلس انقلابی باکامل درمذاکره لحظه به لحظه باشد ونتیجه آن رابپذیردمگربدون اطلاع وتصویب مجلس محترم قرار دادی قانونی می شود

 

________________________________________

لغو تحریم هادروین انجام نخواهدشد

به نظر می‌رسد نحوه اطلاع‌رسانی‌های مبهم و اظهار پیشرفت غیرواقعی بیش از آنکه ربطی به واقعیت مذاکرات در وین و رفع تحریم‌ها داشته باشد، مصرف داخلی و به ویژه انتخاباتی دارد. چون آمریکایی‌ها در برجام هم دست به قوانین کنگره نزدند و صرفاً توقف اجرا در بازه‌های ۱۲۰ روزه انجام دادند، الان هم که قانون کاتسا با تحریم مجدد بانک مرکزی و شرکت ملی نفت و نفتکش‌ها اضافه شده و برچسب SDGT به آن زدند، لغوش در اختیار کنگره است نه بایدن. لذا لغو تحریم‌ها در وین حاصل نخواهد شد و مانع اصلی لغو تحریم‌ها خود آمریکایی‌ها و کنگره این کشور است. اینکه آقای روحانی ادعا می‌کند «مردم به کسی که مانع رفع تحریم می‌شود،‌ رأی نمی‌دهند»، همان بازی سیاسی و فضاسازی انتخاباتی است. گفته می‌شود طرحی با عنوان «اقدام سازنده در برابر غرب» تهیه شده که قرار است با ادعای برداشتن تحریم‌ها در صد روز پایانی دولت، برجامیان دوباره با فریب افکار عمومی مارش پیروزی بزنند! بعد هم اگر کسی خواست مردم را در جریان اصل داستان بگذارد و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی کند، او را متهم به مخالفت با برداشتن تحریم‌ها می‌کنند. در حالی در وین یک گروه ماهیت تعهدات ایران و یک گروه لیست تحریم‌ها را تعیین می‌کنند که باید سؤال کرد مگر ماهیت و لیست تحریم‌ها در برجام نیامده که قرار بود بالمره لغو شوند؟! حقیقت آن است با تقسیم کار در وزارت خارجه آمریکا یک گروه به رهبری رابرت مالی به دنبال معامله بادولت ایران هستند تابادادن وعده تعلیق ظاهری تحریم‌ها،افکارعمومی ایران را درآستانه انتخابات آماده برگشت به برجام کنند وگروه دیگری به رهبری وندی شرمن به دنبال توافق جدیدی بدون برداشتن تحریم‌ها،پس ازبازگشت به برجام هستند.لذا برای اینکه بازی بُردهِ ملت ایران به شکست تبدیل نشود،ازاول نباید تن به مذاکرات جدید می‌دادند ومهم‌تراینکه بعد ازحادثه نطنزبایدمذاکرات رامتوقف می‌کردند که متاسفانه تن دادند و متوقف نکردند!

_____________________________________________

مذاکرات وین از نظر مشروعیت و عقلانیت و منطق سیاسی زیر سؤال است

تجربه خسارت محض برجام به فرمایش رهبری جلوی چشم ماست. بعد از این تجربه که با مواضع انفعالی دولت منجر به سقوط ۱۱ پله‌ای اقتصاد ایران شده، چه منطق و عقلانیت سیاسی اجازه می‌دهد که دوباره از موضع ضعف بعد از اینکه عزت مردم را در صف‌های مرغ خدشه‌دار و مرغ و تخم‌مرغ را هم برجام‌زده کردند، به پای میز مذاکره بروند؟! لذا با توجه به سابقه عملکرد آقایان در مذاکرات الجزایر و آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان و سعدآباد و برجام با هزاران وعده محقق‌نشده، و با توجه به اینکه هنوز مردم و حتی نمایندگان مجلس از متن مذاکرات وین مثل برجام بی‌خبرند، و از آنجایی که تیم کنونی حاضر به پذیرش مسئولیت خود در بروز این همه مشکلات ناشی از برجام برای کشور و مردم نیست، و همچنین با توجه به روزهای پایانی دولت که با کاهش محبوبیت شدید از پشتوانه مردمی نیز برخوردار نیست، مذاکرات وین از نظر مشروعیت و عقلانیت و منطق سیاسی زیر سؤال است و همچنین از نظر شرعی و قانون اساسی هم این مذاکرات وجاهت لازم را ندارد، چراکه رهبرمعظم انقلاب درابتدای سال تاکید کردند«تا همه تحریم‌ها برداشته و راستی‌آزمایی نشود، مذاکره‌ای انجام نمی‌شود».

______________________________________

 

تدابیرنظام: تحریم ها برداشته شود ،راستی آزمایی شود. مذاکره طولانی نشود

 

انتشار برخی اخبار مربوط به مذاکرات اخیر کمیسیون مشترک احیای برجام (بین ایران و 4+1) از سوی یک منبع آگاه ایرانی در وین مبنی بر اینکه «آمریکا تحریم‌ها را برنمی‌دارد» وهمچنین پخش مستند«پایان بازی»درصداوسیما (درخصوص نقش یک‌اندیشکده صهیونیستی آمریکایی در مذاکرات برجام) واکنش تند بسیاری از مقامات دولتی از سید عباس عراقچی، حسام‌الدین آشنا تا علی ربیعی، اسحاق جهانگیری و خود رئیس‌جمهور را برانگیخت.روزنامه جمهوری اسلامی دیروز( شنبه 4/2)در گزارش تیتر 1 خود نوشت:مگرصداوسیما رسانه خصوصی است که علیه مذاکرات مربوط به نظام دروین موضع می‌گیرد؟ روزنامه شرق تیتر «دروغ‌های شاخدار برای گندم خیالی ری»، و روزنامه ابتکار تیتر 1 «دستگاه دیپلماسی علیه دروغ‌های شاخدار» را در صفحه اول خود منتشر کرد. روزنامه همدلی هم با تیتر «افراد پشت پرده مستند جنجالی» نوشت: گاندوسازان به «پایان بازی» امید بسته‌اند.
لازم به ذکر است که تلاش محکوم به شکست برای هجمه به صداوسیما و انتقاد به «منبع آگاه ایرانی» و مبهم گذاردن جزئیات مذاکرات وین در حالی است که همین دیروز «منبع آگاه» آمریکایی اعلام کرد: «راستی‌آزمایی را نمی‌پذیریم» و «تضمین نمی‌دهیم دوباره از برجام خارج نشویم»
بر اساس گزارشی که( شنبه4/2) در رسانه‌ها منتشر شد، یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوی مجازی با خبرنگاران صراحتاً اعلام کرد که حتی اگر دولت جو بایدن به برجام- که دولت ترامپ درسال 2018 از آن خارج شده بود- بازگردد، بازهم هیچ تضمینی برای خارج نشدن دولت آینده آمریکا از این توافق وجود نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه «ایران ایده رفع گام‌به‌گام تحریم‌ها را پذیرفته است» گفت: «قطعاً برای ما غیرقابل‌قبول است که آمریکا نخست تحریم‌هارابردارد»چه اینکه «به دنبال تفاهم‌های طولانی‌تر، قوی‌تر و گسترده‌تر با ایران هستیم». بعضی درتقابل باتدابیر نظام وقانون اساسی تدبیر دارنداگرتدبیرنظام در مورد برداشتن تحریم ها وراستی آزمایی قبول داشتن تیتر روز نامه ها چنین نبود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.