سه شنبه 19 بهمن 1400 | 09:48
راهبرد ایران اخراج آمریکا از منطقه است

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  استفاده حضرت امام (ره)از اصل مقاومت به عنوان اصل وریشه تبدیل تهدید به فرصت وقدرت بازدارندگی ایجاد شده از توانایی های دفاع ومقاومت،و عمق نفوذ راهبردی و تاب‌آوری ایران در برابر کارزار فشار حداکثری باعث شده تا بار دیگر آمریکایی‌ها به ضعف و شکست سیاست‌های خود در برابر ایران اعتراف کنند.سیاست‌های آمریکا در قبال کشورمان ازجمله تحریم‌ها وافزایش فشاراقتصادی، هجمه تبلیغاتی و رسانه‌ای، اختلاف‌افکنی در داخل، ایجاد محدودیت‌های برجامی، ایجاد محدودیت در توان موشکی و دفاعی ایران، حفظ همیشگی ساختار تحریم‌ها، فشار حداکثری برای انزوای ایران و ایجاد مانع در عمق راهبردی و نفوذ منطقه‌ای ایران و ... نشان می‌دهد که نظام سلطه همواره سعی کرده تا با استفاده ازتمام ظرفیت‌های داخلی وخارجی خود،جمهوری اسلامی ایران رابه زانو دربیاورد.
اما واقعیت آن است که 1) ضعف مدیریتی و سیاسی آمریکا، شکست پروژه‌های بین‌المللی، اختلافات داخلی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی این کشور 2) تاب‌آوری و پایداری ایران در برابر فشار حداکثری آمریکا و کارزار تحریم‌های شکننده، 3) موفقیت جمهوری اسلامی ایران دردیپلماسی منطقه‌ای ونقش راهبری آن در جبهه مقاومت در عراق، سوریه، لبنان، یمن . 4) تعامل ایران با سایر کشورها به‌ویژه اتحاد راهبردی با کشورهای چین و روسیه... باعث شده تا سیاست‌های آمریکا در مواجهه با ایران به شکست منتهی شود.
ضعف و شکنندگی آمریکا درحوزه‌های داخلی و خارجی و بحران‌هایی که‌گریبانگیر آن‌هاست به‌ویژه استیصال آنان در برابر بازدارندگی جمهوری اسلامی به‌قدری مسلم و انکارناپذیر شده که خود مقامات، رسانه‌ها و اندیشکده‌های آمریکایی صریحاً به آن اعتراف می‌کنند.
رهبر جمهوری‌خواهان سنا با بیان اینکه راهبرد ایران بیرون راندن آمریکا از خاورمیانه است گفت که بعد از خروج آمریکا از افغانستان، ایران تلاش در راستای تحقق این هدف را مضاعف خواهد کرد. مک‌کانل گفت: «راهبرد ایران این است که با استفاده از خشونت ایالات‌متحده را از خاورمیانه بیرون براند. جای تعجب ندارد که آنها بعد از عقب‌نشینی تحقیرآمیز دولت از افغانستان و ناتوانی در پاسخ دادن به نظامیان آمریکا استفاده از این راهبرد را مضاعف خواهند کرد.»
«کنث فرانک مک‌کنزی» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام نیز شامگاه پنجشنبه طی سخنرانی دراندیشکده خاورمیانه مدعی شد:«ایران تهدیداصلی پیش روی سنتکام در خاورمیانه و کانون تمرکز ما است. آمریکا و ایران همچنان دروضعیت بازدارندگی مداوم هستند و تهران تلاش می‌کند آمریکا را مجبور به اقدام کند.»
فرمانده سنتکام اخیراً طی اظهاراتی عنوان کرده بود که برنامه موشکی ایران به تهدیدی فوری‌تر از برنامه هسته‌ای‌اش بدل شده است.
وی با بیان اینکه «موشک‌های ایرانی در پایگاه عین‌الاسد تقریباً هر جا را که می‌خواستند زدند، گفته بود: «آنها اکنون می‌توانند به هر جا در خاورمیانه ضربه بزنند. آنها می‌توانند حملاتشان را با دقت و در حجم بالا انجام بدهند.»
مک کنزی با تأکید بر اینکه «ایران به سطحی ازتوانایی‌ها دست یافته است که شکست دادنش دشوار است» گفته بود: «توانایی‌های راهبردی ایران هم‌اکنون عظیم است. آنها در این زمینه سرتر هستند ظرفیت استراتژیک ایران اکنون بسیار زیاد است. چراکه توانایی غرق کردن دشمنان خود توسط آبشار موشکی را به دست آورده‌اند.»
وی همچنین در رابطه با درگیری احتمالی با ایران گفته بود: «اگر آنها ناگهانی حمله کنند، جنگی خونین رخ می‌دهد. ما به‌شدت آسیب می‌بینیم.»
مک کنزی با صراحت گفته بود که ایران موازنه را به نفع خود به هم زده و شرایط بیش از هر زمان دیگر برای آمریکا‌ترسناک است.وَسیعلمُ الذیّن ظلموای ّمنقلبٍ یَنقلبون(227شعراء)
دونالد ‌ترامپ وعده داده بود که با اعمال فشار حداکثری به جمهوری اسلامی، جامعه بین‌الملل را علیه ایران متحد کند که این‌گونه نشد و عکس تمامی این موارد محقق شد.
«کریس مورفی»نماینده مجلس سنای آمریکاهم سه‌شنبه هفته گذشته(12بهمن) ازفشار حداکثری علیه ایران انتقاد کرد ودرتوییتر خود نوشت: «از تحریم‌های فشار حداکثری ‌ترامپ علیه ایران چیزی نصیب ایالات‌متحده نشد. درواقع اوضاع بدتر شد. حملات بیشتر به نیروهای آمریکا صورت گرفت و برنامه هسته‌ای [ایران] بزرگ‌تر شد. باید آماده‌باشیم آن تحریم‌ها را در ازای بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای کاهش دهیم.»
***بی‌اثر شدن ابزار تحریم‌ها در برابر سایر کشورها
نشریه آمریکایی هیل مهرماه سال جاری در گزارشی نوشت که اعمال تحریم علیه افراد و کشورهای دیگر به‌عنوان ابزار سیاست خارجی آمریکا طی ۲ دهه گذشته ۱۰برابر شده است.
بر اساس آمار منتشرشده در این گزارش، تحریم‌هایی که وزارت خزانه‌داری آمریکا طی ۳۷ برنامه جداگانه علیه افراد و کشورها اعمال کرده از ۹۱۲تحریم در سال ۲۰۰۰ به ۹ هزار و ۴۲۱تحریم درسال ۲۰۲۱رسیده است.هیل نوشت که این آمارتنهادرموردتحریم‌های اعمال‌شده ازطرف وزارت خزانه‌داری آمریکااست وهیچ ارتباطی باتحریم‌های دیگر نهادهای دولت آمریکا مانند وزارت امورخارجه،وزارت بازرگانی ووزارت دادگستری وامنیت ملی ندارد.
روزنامه وال‌استریت ژورنال هم در گزارشی نوشته بود: استفاده بیش‌ازحد دولت‌های پیشین آمریکا از ابزار تحریم و بی‌اثر شدن آنها موجب بازبینی در این سیاست شده است.
***آمریکای امروز؛ در سراشیبی افول
تردیدی نیست که آمریکا امروز در سراشیبی افول قرار گرفته و علاوه بر مشکلات داخلی در حوزه‌های سیاسی، دفاعی و اقتصاد و انرژی در پروژه‌های بین‌المللی خود (از عراق و سوریه و افغانستان و یمن تا ونزوئلا، کره و شمال آفریقا در الجزایر و لیبی) شکست‌خورده و با بحران‌هایی مانند افغانستان، بحران مرزی و تنش در روابط با برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه دست‌وپنجه نرم می‌کند.
چندی پیش رسانه‌های خارجی گزارش دادند که اقتصاد آمریکا به‌ سوی رکود و بحران می‌رود. براساس این گزارش‌ها، داده‌های جدید دولت آمریکا نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور از سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۹ تاسه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ با سقوط سنگین ۱۹.۲ درصدی رو‌به‌رو شده است. این عملکرد بدترین رکودی بوده که در طول تاریخ معاصر این کشور ثبت‌شده و حتی از عملکرد دوره رکود بزرگ و بحران مالی سال ۱۹۲۹ نیز بدتر بوده است.
«رابرت کیوساکی»، نویسنده مشهور و کارشناس برجسته اقتصادی آمریکایی به سهامداران و سرمایه‌گذاران هشدار داد که «سقوط ورکود درحال نزدیک شدن است.طلا، نقره، بیت‌کوین و قیمت ملک نیز سقوط خواهد کرد.»
گزارش‌های منتشره حاکی ازآنست که جنگهای افغانستان وعراق برای آمریکاییها ۴.۴‌تر یلیون دلار آب خورد. همچنین براساس گزارش اخیر ۹۸ صفحه‌ای کمیسیون استراتژی دفاع ملی، توان بازدارندگی آمریکا کاهش یافته وحاشیه راهبردی این کشوربسیارنگران‌کننده است.
بر همین اساس است که بررسی وضعیت آمریکا در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی و به‌ویژه بحران مدیریت در مقابله ویروس کرونا و همچنین سیاست خارجی و ضعف و شکست دربرابرقدرت‌هایی مانندچین و روسیه نشان می‌دهد که هژمونی و دوران تک‌قطبی آمریکا رو به پایان بوده و همه کوشش‌های آنان در برابر ایران نقش بر آب شده است.
برکسی پوشیده نیست که پیشرفت هسته‌ای، قدرت بازدارندگی وعمق نفوذ راهبردی جمهوری اسلامی ایران،عمده نگرانی آمریکایی‌هاست چه آنکه این روزهاکه مذاکرات هسته‌ای در جریان است توجه و تمرکز آنها بر مسائل موشکی و منطقه‌ای ایران است؛ موضوعاتی که جمهوری اسلامی ایران هرگز از آنها کوتاه نخواهد آمد.پیسکسوت بسیجی محمد صادقی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.