یکشنبه 28 فروردین 1401 | 09:25
باتوجه به نظر مسئولان وکارشناسان از کسری بودجه 300هزار ملیارد تومانی دولت در سال گذشته بدون کسری وترازبودجه را بست

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  قابل توجه معاندین ومخالفین:دولت سال گذشته با1004هزارملیاردتومان منابع و1004هزارملیاردتومان مصارف کارخود رابه پایان برد.بخشی از درآمدهای نفتی هفت ماه اخیر در دولت جدید، خرج بازپرداخت بدهی‌های دولت قبل شده است. این خبر را روزنامه ایران منتشر کرده و نوشت: در اسفند ماه سال گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی از 10 برابر شدن درآمد ریالی صادرات نفت به بیش از 95 هزارمیلیارد تومان خبرداد. وزیر نفت هم در اظهاراتی از 4 برابر شدن وصول درآمدهای صادرات گاز خبرداد و اعلام کرد که وصول درآمدهای ارزی صادرات نفت 2.5 برابر شده، ضمن این که صادرات میعانات گازی هم 4 برابر شده است.
انتشار این اخبار که نشان‌دهنده دستاوردهای مثبت دولت در مدت هفت ماه فعالیتش است، ازسوی برخی جریان‌های سیاسی با سوءبرداشت مواجه شد. برخی منتقدان دولت با دیده شک به این دستاورد نگاه کردند و برخی نیز خواستار سرازیرشدن این درآمدهای افزایش یافته در بازار و به منظورکاهش قیمت برخی کالاهای اساسی شدند.
دولت از محل این افزایش درآمدها که نسبت به سال‌ها و دولت قبل رشد چند برابری نشان می‌دهد، توانست ضمن تسویه بدهی‌های دولت گذشته بودجه 1400 را هم تراز کند.
یکی ازهزینه‌هایی که ازمحل این افزایش درآمدهاانجام شد،تسویه نقدی تنخواه 54 هزار میلیارد تومانی دولت قبل بود که در چهار ماه نخست سال گذشته به طور کامل هزینه شده بود و دولت سیزدهم باید نسبت به تسویه آن اقدام می‌کرد،رقمی که درروز 29اسفندماه تسویه شد.
طبق توضیحات سیداحسان خاندوزی وزیراموراقتصادی ودارایی،ماسخت‌ترین سال بودجه‌ای دولت راباکمترین میزان استقراض ازبانک مرکزی و کمترین فشار دولت بر پایه پولی خاتمه دادیم.مدیریت مالی دولت با محوریت وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه موفق شد، در همکاری با بانک مرکزی و با اتخاذ دو دسته تدابیر، یکی از دشوارترین سال‌های مالی چند دهه اخیر را به نحوی طی کند که نه تنها هزینه‌های جاری کشور به‌طور کامل تأمین شود، بلکه 136 هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی نیز تخصیص یابد که در نوع خود یک رکورد به شمار می‌رود.
بدین ترتیب تسویه تنخواه 54 هزارمیلیارد تومانی از محل همین افزایش درآمدها انجام شد. البته علاوه‌ بر این تنخواه، بسیاری از طلب‌های باقی‌مانده مانند طلب شش‌ماهه معلمان حق‌التدریس و برخی مراکز دانشگاهی هم با رشد و تحقق کامل درآمدهای دولت تسویه شد.
برهمین اساس بودجه‌ای که (1400) تمام مسئولان و کارشناسان از کسری بزرگ بیش از 300 هزار میلیارد تومانی آن می‌گفتند، درنهایت بدون کسری و تراز بسته شد. دولت در سال گذشته، با 1004 هزار میلیارد تومان منابع و 1004 هزار میلیارد تومان مصارف، کار خود را به پایان رساند.
یکی دیگر از هزینه‌های کلانی که در سال گذشته انجام شد، تسویه اوراق فروخته شده در دولت قبل بود که به‌دلیل سررسید شدن باید تسویه می‌شد. دولت قبل با انتشار بیش از حد اوراق مالی و استقراض از اشخاص حقیقی و حقوقی، هزینه‌های خود را تأمین می‌کرد که تسویه آن به دوش دولت سیزدهم افتاده و تا اواخر سال گذشته ۹۶ هزار میلیارد تومان از اوراق فروخته ‌شده توسط دولت قبل، تسویه شد.باتوجه به اینکه هزینه های فوق به حساب سیاست های مالی دولت گذشته ایجاد شده است ودولت جدید لازم بود آنرا تسویه کند قطعا تورم ایجاد می کند ولی از تورم کسری بودجه کمتر است.گردآوری بسیجی پیشکسوت محمد صادقی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.