یکشنبه 28 فروردین 1401 | 12:50
تصمیمات درست پولی ومالی،اقتصادکشور را بسوی مهار تورم و ثبات در بازارخواهد رساند!

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  یت الله رئیسی گفت : اتخاذ تصمیمات مهم پولی و مالی در این دولت موجب شد که نرخ تورم دوازده ماهه ازسال 1399 که حدود ۶۰درصدبوددرشهریور ۱۴۰۰ به ۴۶ درصددراسفند ۱۴۰۰ رسیده؛یعنی بیش از ۱۳درصد کاهش داشته است.
: آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در حاشیه دیدار هنرمندان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا در خصوص علت گرانی‌ها با بیان اینکه علت گرانیهای فعلی در حقیقت دنباله تصمیمات چهار سال تورم بالای ۴۰ درصدورشد اقتصادی نزدیک به صفردردولت قبل است که نشانه رکوداقتصادی بوده،علت اصلی گرانی‌هاست، وی گفت: در این دولت با تصمیمات جدید سعی در مهارنرخ رشدتورم افسار گسیخته شده و درماه‌های آتی درحال کمترشدن است .
وی با تأکید بر اینکه نبایدعده ای که خود باعث وضع موجود بوده اند، از تورم ساختاری موجود برای تأمین اغراض شخصی یا گروهی سواستفاده کنند، وی افزود: دولت هم بااصلاح سیاست‌های پولی مالی ، و مبارزه جدی با گران‌فروشی سعی در مهار تورم افسارگسیخته تصمیمات غلط می‌باشد.
رئیس جمهور، دستور مهار اسب سرکش تورم را برنامه اصلی معیشتی دولت در ۸ ماه گذشته عنوان کرد و ادامه داد: چهار سال تورم بالای ۴۰ درصد و رکود اقتصادی گره خورده بامذاکرات برجامی ، کاهش ارزش پول ملی باتوجیه نادرست راکه قدرت خریدمردم به ویژه قشرهای ضعیف، را آسیب‌های جدی زده است؛ افزود بنابراین فوری‌ترین دستور کار دولت به جلوگیری ازسیل تورم و تلاش برای بهبود قدرت خرید خانواراختصاص پیداکرد است که گرچه گراینیها تا حدودی مهار شده اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب باید تلاشهای بیشتری صورت گیرد.
آیت‌الله رئیسی افزود: اتخاذ تصمیمات مهم پولی و مالی در این مدت موجب شد که نرخ تورم دوازده ماهه از حدود ۶۰ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۶ درصد دراسفند ۱۴۰۰ رسیده؛ یعنی بیش از ۱۳ درصد کاهش داشته باشد.
وی تاکید کرد،اقدامات انجام شده توسط دولت به این معنی نیست که در این مدت قیمت کالاها و خدمات افزایش نداشته است، بلکه موفقیت دولت این است که ظرف هشت ماه توانسته تا حدّی جلوی سیل تورمی ویرانگرگذشته را رامحدودترکند.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هنوز سیل تورم و خرابی آن به‌طور کامل متوقف نشده است، افزود: ما در دولت سیزدهم نشان دادیم که می‌توان سرعت تورم را کم و درماه‌های آینده نیز ان‌شاءالله کمتر و کمتر کنیم تا به تدریج اقتصاد ملی بتواند از زیر آوار تورمی گذشته کمر راست کند.
آیت‌الله رئیسی درادامه گفت : البته در کنار تورم به عنوان علت ساختاری گرانی‌ها، بعضی سوءاستفاده‌ها نیز وجود دارد که اساساً دستگاه‌های نظارتی دولت موظف به جلوگیری از این سوءاستفاده‌ها هستند.
وی لزوم برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان را برنامه جدی دولت عنوان و خاطر نشان کرد: باید مراقبت شود عده‌ای به بهانه وجود این تورم ساختاری، برای تأمین منافع و اغراض نامشروع شخصی یا گروهی، قیمت‌ها را فراتر از واقعیت‌های اقتصادی به مردم تحمیل نکنند و وظیفه بخش‌های نظارتی ورسانه های هوشمند ومتعهدبه انقلاب ومردم دراینجا آن است که مراقبت کنندسو استفاده کنندگان نتوانندسودهای غیر منطقی ببرندودرحق مردم اجحاف نکنند.
رئیس‌ جمهور با اشاره به تلاش نهادهای نظارتی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، گفت: تاکنون اقدامات نهادهای نظارتی در این عرصه نتیجه‌بخش بوده و این اقدامات در مواردی توانسته دست‌های پُشت‌ پرده در ایجاد فشار گرانی به مردم را شناسایی و اقدامات مخرب آنها در بازار را خنثی کند.اما نیاز به تلاش بیشترهست که همگان در این خصوص بایدتلاش کنند
آیت‌الله رئیسی همچنین تأکید کرد: دولت اقدامات مؤثر در هر دو بخش، یعنی تداوم اصلاح سیاست‌های پولی - مالی، و مبارزه با گران‌فروشی را ان‌شاءالله با جدیت پیگیری خواهد کرد تا بتوانیم فشار گرانی بر معیشت مردم عزیز را به تدریج کم و کمتر کنیم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.