یکشنبه 1 خرداد 1401 | 14:28
فضای داخلی آمریکا به دنبال توافق در مذاکره نیست منافقین داخلی موافق مذاکره بدانند!

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" اندیشکده معروف آمریکایی تصریح کرد حتی دموکرات‌های آمریکا هم دنبال تعامل دیپلماتیک با ایران نیستند. اندیشکده کوئینسی، حمایت دموکرات‌های سنا از یک مصوبه تشدید‌کننده تحریم و ضد برجام را سند ادعای خود توصیف کرد.
«ریسپانسیبل استیت کرفت» وابسته به‌اندیشکده کوئینسی در تحلیلی نوشت: علی‌رغم شکست آشکاروپذیرفته شده کمپین«فشار حداکثری» که باتصمیم ترامپ برای لغوتوافق در می‌۲۰۱۸ آغاز شد،سیاست‌هادرمذاکرات برجام مانندهمیشه مسموم است. اخیرا، سنای آمریکابا ۶۲رای موافق درمقابل ۳۳رای مخالف،پیشنهادسناتورجمهوریخواه برای مخالفت باورودمجدد آمریکا به برجام راتصویب کرد،مگراینکه توافق جدید حاوی چندین مفادجدیدی باشد وهمه می‌دانند ایران هرگزآنها را نخواهد پذیرفت. ۱۶ دموکرات به یک اقدام باهدف خرابکاری دردیپلماسی دولت رأی مثبت دادند. حتی پس از شکست ثابت شده رویکرد جنگ‌طلبان علیه ایران درلغو توافق واعمال فشارحداکثری،محاسبات سیاسی درواشنگتن این است که جانبداری از تندروهای بی‌اعتبار،امن‌ترازحمایت ازتعامل دیپلماتیک است.
لغو برجام برای منافع آمریکامضر است این کارنیروهای آمریکایی رادرمعرض خطر بیشتر حملات موشکی و پهپادی قرار داده است نقض تعهدات ما تلاش‌های دیپلماتیک کنونی و آینده آمریکاراتضعیف کرده وهمین مسئله باعث می‌شود سیاست خارجی ماضعیف‌تر و ناکارآمدتر از چیزی که می‌توانست باشدبشود. خروج از برجام حتی باعث شد متحدان منطقه‌ای ما هم امنیت کمتری داشته باشند. با هر دیدگاهی، سیاست ترامپ در قبال ایران شکست خورده و برنامه هسته‌ای ایران پیشرفته‌تر از همیشه است. تمامی مشکلات دیگر واشنگتن با ایران هم در طول این چهار سال به طور همزمان تشدید شده است.
جنگ اقتصادی دولت ما نیز پس از چندین سال پایبندی کامل تهران به مفاد قرارداد، مجازات دسته جمعی غیرقابل دفاعی را برای مردم ایران به همراه داشته است. پیوستن مجدد به توافق و پایان دادن به جنگ اقتصادی مطمئناً همه مشکلات روابط ایران و آمریکا را حل نمی‌کند، اما موضوع هسته‌ای را حل می‌کند، همه چیز را قابل کنترل‌تر می‌کند و احتمال درگیری بین دولت‌های ما را بسیار کاهش می‌دهد.
با وجود همه اینها، حزب جمهوری خواه هنوز نپذیرفته که تصمیم ترامپ در لغو برجام اشتباه بود. حامیان اصلی تحریم‌های «فشار حداکثری»به سادگی انکار می‌کنند که سیاست‌شان نتیجه معکوس داشته است وحاضر نیستند عواقب به بن‌بست کشاندن سیاست خارجی آمریکا در منطقه را بپذیرند.
شکست غیرقابل انکار «فشار حداکثری» نه به کنار گذاشته شدن آن بلکه به تداوم آن در دوران بایدن منجرشد. دولت بایدن را نیز به سمت پذیرش خطر فروپاشی توافق هسته‌ای به دلیل امتناع از دادن امتیازی عمدتاً نمادین سوق داده است.
تقریباً همه چیز در واشنگتن به گونه‌ای طراحی شده است که حمایت از دیپلماسی را به اتهام سازشکاربودن تبدیل میکند، و همین ساختارها، جنگ یا تحریم را برای حل مشکلی تشویق می‌کنند، فارغ از آنکه این کار چقدر اوضاع را بدتر می‌کند. از آنجایی که سیاست‌های زورگرایانه بارها و بارها شکست خورده، دلیل این حمایت نمی‌تواند مشاهده موارد متعدد موفقیت از این رویکرد باشد.
تداوم سیاست‌های شکست خورده برای سیاستمداران و سیاست‌گذاران آسان‌تر است، زیرا تغییر آنها به هر طریق مهمی می‌تواند باعث انتقاد و واکنش‌هایی شود که ترجیح می‌دهند از آن اجتناب کنند. مؤسسه کشورداری مسئولانه، کویینسی
(Quincy Institute for Responsible Statecraft)‌اندیشکده‌ای است که در سال ۲۰۱۹ تاسیس شده و درواشینگتن دی سی واقع است.گردآوری بسیجی پیشکسوت محمد صادقی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.