شنبه 25 تیر 1401 | 11:51
چگونه غدیر جهان را نجات می دهد؟
جوامع بشری فرصت برای جبران اشتباه در مورد غدیردارند و با این شناخت می توانند جوامع منحط خود را نجات دهند.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از  بصیرت، عید سعید غدیر با عناوین روح بخشی چون «عیدالله‌الاکبر»، «یوم العهد المعهود» و «یوم المیثاق المأخوذ» معروف شده است اما رفتار و دانش نظری ما در این عید در حدود ثغور انتظارت مکتب شیعه نیست و جامعه اسلامی که خود را فرزند غدیر می داند نه تنها باید قد و قامت خود را در این مسیر اعتلا دهد بلکه سایر جوامع را نسبت به اهمیت ،ابعاد و زندگی اکمال یافته در سایه غدیر آشنا کند و به دست گیری آحاد جوامع و امت اسلامی بپردازد.

امروزه همه جوامع از ظلم،تبعیض،بی عدالتی،فقر و هزاران بلای خانمانسوز دیگر می نالند و بارها مشاهده کرده ایم که هنگامی که حتی کشورهای صنعتی نشست ها و یا کنفرانس هایی در پایتخت کشور های ثروتمند برگزار می کنند،هزاران انسان معترض به سیاست های آنان به خیابان می آیند و اعتراضات خود را بیان می کنند؛منظور این است که در کشورها پیشرفته دنیا هم جلوه هایی از ستم و ظلم و فقر دیده می شود و حتی اندیشمندان غربی از نوعی انحطاط و سقوط حتمی برای بشریت به یغما رفته در غرب سخن می گویند؛ مقام معظم رهبری راهکار عبور از این بحران ها را درک غدیر و اتصال به آن می دانند و در این زمینه می فرمایند:امروز ما و جامعه‌ی بشری، همچنان در دوران نیازهای ابتدایی بشری قرار داریم.غدیر شروع آن روندی بود که میتوانست بشر را از این مرحله خارج کند و به یک مرحله‌ی دیگری وارد کند. آن وقت نیازهای لطیف‌تر و برتری، و خواهش‌ها و عشق‌های به مراتب بالاتری، چالش اصلی بشر را تشکیل میداد. ۱۳۸۴/۱۰/۲۹جالب است که معظم له تاکید دارند که جوامع بشری فرصت برای جبران اشتباه در مورد غدیردارند و با این شناخت می توانند جوامع منحط خود را نجات دهند.

زنده نگه داشتن غدیر: مسئله‌ی امامت و مسئله‌ی ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است. مسئله فقط مسئله‌ی شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئله‌ی غدیر میتواند وحدت‌آفرین باشد.  ۱۳۹۱/۰۸/۱۰ در سالیان گذشته به واسطه جهل و یا توطه دشمنان همواره غدیر مساله ای اختلاف انگیز شده است این در حالی است که ارجاعات غدیر و حقانیت آن در منابع اهل تسنن به وفور دیده می شود،اگر از باب وحدت در این مساله ورود کنیم در احیا و زنده نگه داشتن اسلام نیز خدمت کرده ایم.

یکی از مشکلات امت اسلام در این برهه  عدم توجه برخی از ملل به امامت است،غدیر هدیه دهنده امامت برای امت اسلام  است و اگر جوامع اسلامی با نگاه امامت به قضیه غدیر توجه داشتند نه تنها ظلم و بی عدالت در جوامع اسلامی از میان می رفت بلکه شاهد هیچگونه دست درازی و اهمال ولایت جایران بر ملت های مسلمان نبودیم. حتی در امامت همه جوامع بشری می توانند از نور و وجود آن بهر مند شوند؛مقام معظم رهبری در این زمینه هدف از غدیر و امامت را اینگونه تبیین می کند:  حکمرانی اسلامی و عدالت آن در ماجرای غدیر فقط نصب یک جانشین برای پیغمبر نبود. غدیر دو جنبه دارد: یکی جنبه‌ی نصب جانشین است. جنبه‌ی دیگر قضیه، توجه دادن به مسئله‌ی امامت است؛ امامت با همان معنائی که همه‌ی مسلمین از این کلمه و از این عنوان میفهمیدند. امامت یعنی پیشوائی انسانها، پیشوائی جامعه در امر دین و دنیا؛ این یکی از مسائل اصلی در طول تاریخ طولانی بشر بوده است. مسئله‌ی امامت، یک مسئله‌ی مخصوص مسلمانها یا مخصوص شیعیان نیست. امامت یعنی یک فردی، یک گروهی بر یک جامعه‌ای حکمرانی میکنند و جهت حرکت آنها را در امر دنیا و در امر معنویت و آخرت مشخص میکنند. این یک مسئله‌ی همگانی است برای همه‌ی جوامع بشری. ۱۳۸۹/۰۹/۰۴

 

امروز عطش عمیقی به معنویات در جهان بوجود آمده است و برخی از جوامع غربی که متوجه این موضوع شده اند در تلاش برای ساختن مکاتب و عرفانهای انحرافی هستند تا جوامع بشری را هنوز هم مقهور خود نگه دارند.جامعه اسلامی ما که بیشترین ارتباط با غدیر را دارد ،باید با سر لوحه قرار دادن غدیر و خودسازی در مکتب انتظار به جامعه بشری کمکی بس شایسته نمایند و آنها را از زیر یوغ مستکبران وظالمان آزاد نمایند و همانگونه که قرآن فرموده است «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً» در این اکمال دین کفار را مایوس کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.