چهارشنبه 14 دی 1401 | 07:57
باروشنگری در جهاد تبیین،آینده ای شفاف وروش

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع خبرگان رهبری جنگ نرم دشمن علیه مردم ایران را یکی ازسنگین‌ترین جنگ‌های نرم تاریخ کشورتاامروزخواندند وعلت آن را چنین توصیف کردند:
«چرا امروز جنگ نرم علیه ما این قدر سخت است؟ علّت، این است که ما قوی شده‌ایم؛ ما قوی شده‌ایم. امروز جبهه حق از لحاظ زیرساخت ها، از لحاظ امکانات قوی شده. امروز چالش دشمن با جبهه حق آسان نیست، کار دشواری است؛ لذاست که به جنگ نرم متوسل می‌شوند و همه تلاش خودشان رامی‌کنند که ذهنیات را خراب کنند؛ این به خاطر قدرت و قوّت ما است.»
معظم‌له راه مقابله با این جنگ دشمن را جهاد تبیین یعنی جهاد با زبان معرفی کرده و در خصوص لزوم نوآوری در این زمینه فرمودند: «سلاح تبیین یک بخش نرم‌افزاری مهمی دارد؛ در اینجا بایستی نوآوری صورت بگیرد، بایستی سخن نو گفته بشود و شیوه نو در بیان ذکر بشود.»
به کارگیری سخنان نو از قالب روش‌ها و شیوه‌های نوین نه تنها می‌تواند به جذابیت و تأثیر بیشتر تبیین جهادگران کشورمان کمک کند بلکه نتیجه بسیار مهم‌تری نیز در بردارد که باید آن را در تغییر آرایش حاکم بر دو جبهه حق و باطل ووضعیت راهبردی وتاکتیکی جبهه خودی ازوضعیت تهاجمی به تدافعی مشاهده کرد،چراکه وقتی سخنان نوبا شیوه‌های جدید از سوی رسانه‌های مدافع انقلاب اسلامی انتشار یابد، دشمن برخلاف برتری رسانه‌ای ناگزیر به تغییر آرایش خود داده و در حالت پدافندی قرار می‌گیرد.
ازاین رو،پرسش اساسی در این زمینه «چگونگی تولید سخن» است که نیاز به هم اندیشی و همفکری بیشتر نیرو‌های جبهه انقلاب درنشست‌های اندیشه ورزی دارد. این درحالی است که به تعبیر مقام معظم رهبری جبهه خودی به دلیل غنای منابع اسلامی و فرهنگ بومی از مفاهیم عالی اسلامی برخوردار است. چنانکه از باب نمونه به موارد زیر به عنوان مصادیقی از سخن نو اشاره فرمودند:
-ما در زمینه مسائل معرفتی و مسائل معارفی حرف‌های نگفته زیادی داریم؛ حرف‌های قابل گفتنی که برای دنیا جذاب و شیرین است، زیاد داریم.
-در زمینه مسائل مربوط به سبک زندگی اسلامی،ماخیلی حرفِ نگفته داریم. فرض کنید حالا یک قلم،بحث محیط زیست است، یک قلم بحث معامله با حیوانات است، یک قلم بحث خانواده است؛ این‌ها سبک زندگی است دیگر.درهمه این‌ها اسلام حرف‌های جذاب دارد.
-درزمینه آیین حکمرانی اسلامی یکی ازموضوعاتی که بسیارمهم است ومی‌توان این را مطرح کرد،مسئله حکمرانی اسلامی است.حکمرانی درمنطق اسلام ازبن وبنیادبا حکمرانی های رایج جهان متفاوت است؛ نه شبیه سلطنت است، نه شبیه ریاست جمهوری های امروز دنیا است، نه شبیه فرماندهی‌ها است، نه شبیه رؤسای کودتاگر است؛ شبیه هیچ کدام از این‌ها نیست؛ یک چیز خاصی است متکی به مبانی معنوی. سبک حکمرانی اسلامی این است: مردمی بودن، دینی بودن،اعتقادی بودن، اشرافی نبودن، مسرف نبودن، ظالم نبودن؛ حرف‌های قابل گفتنی که برای دنیا جذاب و شیرین است، زیاد داریم.
-زمینه دیگر لزوم تبیین راه پیشرفت و تعالی مادی ملت از بیراهه‌ها و کج‌راهه‌هاست. معظم‌له راه را اعتقاد به اسلام، اعتقاد به قرآن، اعتقاد به ایمان اسلامی و اعتقاد به حرکت عظیم جمهوری اسلامی دانستند که در واقع همان ملاک‌های اصلی تمایز بین جبهه خودی و غیرخودی است.
این ها چند نمونه ازده‌ها وصد‌ها مواردی هستند که می‌توان از معارف اسلامی و فرهنگی ایرانی به خصوص قرآن وزندگی نامه ی شهیدان وخصوصیات زندگی این ها،سبک زندگی این ها وچگونگی مشی این ها،استخراج کرد و در این جهاد عظیم در مقابله با سنگین‌ترین جنگ نرم دشمن به کار گرفت وموفقیت بدست آورد.نکته مهم، ضرورت و لزوم استفاده از برهان باسبک وسیاق روز در این جهاد عظیم روزگار است. گردآوری بسیجی پیشکسوت محمدصادقی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.