دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 | 10:38
جهان شهید مطهری؛ راهبرد «جهاد تبیین»
«جهان شهید مطهری» همان نقشه راهی است که می‌تواند ما را در جهاد تببین به جایگاهی که مورد انتظار است برساند و شرط این رسیدن آن است که اندیشه شهید مطهری را با همه زوایای آن بشناسیم.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از دفاع پرس، رسول حسنی؛ انقلاب اسلامی ایران معجزه‌ای بود که باور تحقق، ثبات و داوم آن هنوز در ذهن کج‌اندیشان و معاندان نمی‌گنجد. این معجزه البته در خود نشانه‌ها و آیاتی داشت تا سند حقانیتش باشد. بزرگانی، چون شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر و شهید مرتضی مطهری از آیات مبین انقلاب اسلامی بودند. روحانیونی که علم و لباس و جایگاه خود را ایثار کردند تا نظام اسلامی ایران بماند. در این میان شهید مطهری کمتر وارد مناسبات و منازعات سیاسی شد و بیشتر عمر با برکت خود را صرف شناساندان زوایای پنهان و آشکار نهضت امام خمینی (ره) کرد.

شهید مطهری از مدت‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با سحنرانی‌های متعدد و آثار گرانقدر خود کوشید تا ماهیت نهضت امام راحل را برای نسل جوان و نوجوی آن روز تبیین کند. عده بسیاری از دانشجویانی که وارد گروه‌های سیاسی می‌شدند تنها به تغییر فکر می‌کردند و شاید افق دیدی به روشنی حضرت امام خمینی (ره) نداشتند. روحانیون مبارزی، چون علامه مطهری بودند که در سنگر منبر و خطابه و سخنرانی و قلم و کتاب سعی می‌کردند جهان بینی امام راحل را تفسیر و تبیین کنند.

حضور روحانیون بارزی، چون مرتضی مطهری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهید مفتح و ... در حسینیه ارشاد و سخنرانی‌های متعدد و عمیق درباره مسائل مهم جامعه آن روز سبب شد تا جبهه مبارزه با رژیم پهلوی تنها بعد سیاسی نداشته باشد و تقویت جبهه فرهنگی این نهضت به مبارزه معنایی عمیق ببخشد.

اگر بزرگانی، چون شهید مطهری در آن مقطع حساس به رسالت خویش عمل نمی‌کردند و تمام وقت خود را صرفا به مسائل سیاسی معطوف می‌کردند مسلما انقلاب اسلامی ایران یا حاصل نمی‌شد و یا غنای لازم را نداشت. به همین دلیل باید پذیرفت ادامه انقلاب اسلامی ایران تنها با اقتدار جبهه سیاسی و نظامی ممکن نیست و جبهه فرهنگی باید همپای دیگر بخش‌ها فعال و ثمر بخش حرکت کند.

راهبرد «جهاد تبیین» که سال‌ها است از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مطرح شده است با اندیشه شهید مطهری می‌تواند دستاورد‌های بی‌نظیری را متوجه انقلاب اسلامی ایران کند. بازنشر آثار شهید مطهری و طرح چندباره اندیشه‌های این علامه بزرگ هنوز هم می‌تواند پاسخ‌گوی شبهات و ذهن پرسشگر جوانان باشد.

«جهان شهید مطهری» همان نقشه راهی است که می‌تواند ما را در توفق در جهاد تببین و تولید محتوا در راستای شناخت انقلاب اسلامی به نسل امروز و جایگاهی که مورد انتظار است یاری برساند و شرط این رسیدن آن است که «جهان مطهری» را با همه زوایای آن از نو بشناسیم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.