دوشنبه 11 فروردین 1393 | 11:20
سردار حسین دهقان:
آمریکا برای حاکمیت عربستان سعودی برنامه بلند مدت دارد
آمریکا برای حاکمیت عربستان سعودی برنامه بلند مدت دارد
وزیر دفاع با بیان اینکه آمریکایی‌ها در برنامه کلان خود در سوریه، عراق و عربستان گرفتار شده‌اند، گفت: آنها برنامه بلندمدت‌تری هم در منطقه بویژه در نوع حاکمیت عربستان دارند.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از تسنیم، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگویی در تبیین ابعاد نامگذاری سال 93 از سوی مقام معظم رهبری گفت: امیدواریم امسال که سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است، ملت ما بتواند گام های بلندی را در پیشرفت و تعالی خود در همه ابعاد بردارد و قدم های بلند گذشته را تکمیل کند و ملت ما شاهد بهره مندی هرچه بیشتر از امنیت و آرامش باشند.

** امروز در شرایط عالی قرار داریم

وی درخصوص  روند توسعه توانمندی‌های نظامی هوشمند و اقدامات وزارت دفاع تصریح کرد: کشور ما با یک حرکت جهادی که از دوران دفاع مقدس در مجموعه صنایع کشور به خصوص صنایع دفاعی شکل گرفت، روندی را پشت سر گذاشته است که امروز در شرایط عالی قرار داریم به این معنا که هم ساختارها و تجهیزات و آمایش مناسبی را در حوزه تولید اقلام دفاعی مورد نیاز داریم و هم از توان علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و دانشی درخور توجهی در مجموعه حوزه دفاع کشور بهره‌مند هستیم.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: حرکتی که آغاز شد همواره ما را به سمت بالا بردن توان دفاعی- تسهیلاتی پیش برد تا بتوانیم دسترسی مان را به دشمن بیشتر کنیم و مناطق تهدیدزای خودمان را هدف قرار دهیم، بر روی برد سیستم‌های سلاحی متمرکز شویم و بر روی دقت اصابت آنها کار کنیم.

سردار دهقان با اشاره به اینکه  نگهداری و پشتیبانی و قابلیت تحرک تسهیلات دفاعی را باید مورد توجه قرار دهیم، افزود: علاوه بر نگهداری و پشتیبانی باید به ماندگاری آنها بپردازیم، به این معنا که هرچه بیشتر بتوانیم زمان‌های موردنیاز برای انجام دوره‌های تعمیراتی مختلف را طولانی‌تر کنیم تا واحدهای عملیاتی ما با اطمینان خاطر بیشتر آمادگی لازم را برای پاسخگویی به تهدیدات احتمالی داشته باشند.

وی در ادامه تأکید کرد: اگر سیستم های تسلیحاتی ما هوشمند نباشد نمی‌توانیم دقت لازم در هدف‌گیری‌هایمان و انهدام اهدافمان داشته باشیم.

وزیر دفاع در خصوص تعریف توانمندی‌های نظامی هوشمند گفت: توانمندی نظامی هوشمند به این معناست که  ما هرچه بیشتر بتوانیم سیستم‌های تسلیحاتی خود را متکی به سیستم‌های هدایت و کنترل درونی کنیم که در عین حال این سیستم‌ها امن باشد تا بتوانیم تهاجم‌های جنگ الکترونیک و سایر ابزاری که دشمن به کار می‌گیرد  را خنثی کنیم یا  مسیرشان را منحرف کنیم؛ هوشمند به این معنا که سیستم تسلیحات بتواند موقعیت خود و دشمن را به گونه‌ای تنظیم کند که احتمال  اصابت را به درصد بسیار بالا برساند.

سردار دهقان در پاسخ به این پرسش که جایگاه ما در منطقه از لحاظ دفاعی چگونه است، تأکید کرد: نسبت به کشورهای منطقه از توانمندی‌های بالایی برخوردار هستیم. همچنین در سطح جهانی در کنار کشورهای بزرگی که صاحبان صنایع نظامی هستند، از قابلیت علمی و تکنولوژیک برخورداریم، یا نزدیک به آنها هستیم.

** از نظر دفاعی و اقتدار دفاعی به بازدارندگی رسیده‌ایم

وی همچنین گفت: امروز ملت ما از نقطه نظر دفاعی و اقتدار دفاعی خود به بازدارندگی رسیده، به این معنا که دشمنان ما جرأت حمله به ما یا اقدام علیه ما را ندارند و می‌دانند پاسخی که دریافت خواهند کرد پاسخ پشیمان کننده‌ای خواهد بود.

وزیر دفاع افزود: در حوزه توانمندی نظامی هوشمند موقعیت ما در مقابل رژیم صهیونیستی به گونه‌ای است که آنها قادر نیستند روی سیستم نظامی ما عملیاتی انجام دهند.

** به هر تهدیدی در هر سطحی پاسخ می‌دهیم

سردار دهقان اضافه کرد: ما تهدیدی علیه هیچ کشوری نیستیم اما هر تهدیدی را در هر سطحی که باشد می‌توانیم به حول و قوه الهی با تکیه به ایمان مردم و مجموعه امکانات دفاعی که داریم  پاسخگو باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکلی که ما با کشورهای منطقه به خصوص کشورهای حاشیه جنوبی مواجه هستیم این است که آمریکایی‌ها به دلیل منافعی که در منطقه دارند، همواره تلاش می‌کنند ایران را به عنوان تهدیدی برای کشورهای همسایه القا کنند و به نوعی ایران هراسی را در ذهنیت دولتمردان کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس گرم نگه دارند. اما آنها خود می‌دانند که به لحاظ تاریخی هیچ‌گاه کشور ما حمله‌ای را به کشورهای خلیج فارس نداشته اما هر تجاوزی که به این کشور شده، ملت با حضور خود آنها را خنثی کرده و آخرین آن هم جنگ تحمیلی هشت ساله بوده که ملت ما توانست دشمنان را ناکام بگذارد تا نتوانند به اهداف شوم خود دست پیدا کنند و همان تجربه گذشته هم یک عامل بازدارنده‌ای شد برای آتیه پیش روی کشور ما.

وزیر دفاع افزود: آنها برای تأمین منافع خود در منطقه حضور خود را با یک تهدید ذهنی القایی به کشورهای منطقه توجیه می‌کنند و بار حضور خود را بر روی دوش آنها سوار می‌کنند اما ما همواره این پیام را داده‌ایم و ملت‌های همسایه ما هم بر این باور هستند که ایران برای آنها تهدیدی نیست. ایران عامل صلح و ثبات و پیوستگی و آرامش است و این در همه سیاست‌ها و راهبردهای ما جایگاه ویژه و خاصی دارد.

سردار دهقان در پاسخ به این سوال که عامل اصلی گسترش پایگاه‌های نظامی آمریکا در حاشیه خلیج فارس چیست، خاطرنشان کرد: حیات اقتصادی همه کشورهای صنعتی به انرژی و سوخت‌های فسیلی متکی است، می‌دانید که حجم عظیمی از منابع سوخت‌های فسیلی در این منطقه است و روزانه میلیون‌ها بشکه نفت از این منطقه به سمت کشورهای بزرگ منتقل می‌شود. غربی‌ها برای اینکه این مسیر همواره باز باشد و این انتقال صورت بگیرد، حضور خود را هر روز در منطقه پررنگ‌تر می کنند، به این بهانه که ما تهدیدی هستیم برای کشورها  اما برای منافع خود که منافع بلندمدتی هم بوده است آنها با این منطق همواره این حضور را تثبیت کرده‌اند و حضور دارند و تأمین امنیت انتقال انرژی از منطقه، عامل حضور آنهاست.

** آمریکایی‌ها در برنامه کلان خود در سوریه، عراق و عربستان گرفتار شده‌اند

وی درخصوص سفر یک روزه اوباما  به عربستان نیز گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند پشتیبانی خود را از عوامل خود در منطقه اعلام کنند. امروز آمریکایی‌ها در برنامه کلان خود در سوریه، عراق و عربستان گرفتار شده‌اند. کشورهای منطقه مثل عربستان خود را درگیر این مسئله و بحران کرده‌اند و با توجه به اینکه شرایط داخلی سوریه به نفع دولت قانونی آنجا رقم می‌خورد و عوامل کشورهایی که پشتیبانی کننده آنها هستند، در موضع ضعف قرار دارند،  مسیر پشتیبانی آنها شاید با بعضی  از تردیدها مواجه شده است، بنابراین حضور اوباما به این معناست که به آنها اطمینان بدهد که از آنها پشتیبانی خواهد کرد و از  آنها بخواهد که پشتیبانی خودرا از تروریست های سوریه ادامه دهند.

** آمریکا برنامه بلند مدتی برای نوع حاکمیت در عربستان دارد

"البته آنها(آمریکایی‌ها) برنامه بلندمدت‌تری هم در منطقه دارند، بویژه در نوع حاکمیت عربستان؛ می‌شود اینطور فکر کرد که بحث مذاکرات هسته‌ای که بین ما و 5+1 هست، آن هم می‌تواند جزو موضوعاتی باشد که بین مسئولان عربستانی و اوباما مطرح می شود تا گزارشی به آنها داده شود که این روند چگونه است و به آنها اطمینان بدهند که هوای آنها را هم دارد.

وزیر دفاع درخصوص اختلافات بین آمریکا و عربستان خاطرنشان کرد: آمریکایی ها بعد از شعاری که بوش پسر داد-  دال بر خاورمیانه بزرگ یا جدید- دنبال آن بودند که بین امنیت و دموکراسی آشتی برقرار کنند. آن زمان تلاش کردند رژیم های پوسیده شاهنشاهی را به یک نوعی با نظام‌های ظاهرا دموکراتیک جایگزین کنند. نظام های سیاسی باید انعکاس دهنده اراده و خواست‌های ملت‌شان باشند و آمریکایی‌ها هم برای تداوم تأمین منافع خود دنبال این هستند که اجازه ندهند یک فضای تشنج زا یا پرتنش بین دولت‌ها و ملت‌هایی که در آن کشورها منافعی دارند، به وجود بیاید. لذا تلاش می کنند در فضای سیاسی آنجا اقدامات انجام دهند که تداوم ثبات و امنیت  از یک طرف و ظاهری از یک فضای دموکراتیک را ایجاد کنند.

سردار دهقان درخصوص فن آوری‌های نظامی وزارت دفاع در سال جدید گفت: از زمانی که این مسئولیت را برعهده گرفتم، در چارچوب سیاست‌ها و تدابیری که قبلا از سوی مقام معظم رهبری در حوزه دفاع داشتیم ، مروری داشتیم بر گذشته و برنامه چهارساله‌ای را تهیه کردیم که در قالب این برنامه‌ها بتوانیم وابستگی خود را به مواد اولیه‌ای که باید از بیرون تهیه کنیم، بومی کنیم و از طرفی بتوانیم نیازهای تسلیحاتی نیروهای مسلح را در بالاترین سطوح کیفی ارتقا دهیم.

** در حوزه دفاع بیش از 15  هزار فن آوری مورد نیاز داریم

وی در پایان اظهار داشت: در حوزه دفاع بیش از 15  هزار فن آوری مورد نیاز داریم. حد زیادی را در اختیار داریم و آنچه را که نیاز داریم دست پیدا کنیم، در برنامه داریم. بحث کیفی سازی محصولات را نیز داریم. پاسخگویی به تهدیدات احتمالی که ممکن است در آینده رخ بدهد را در برنامه داریم و امسال و در سه سال آینده تلاش خواهیم کرد به تمام اهداف تعیین شده برسیم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.