سه شنبه 19 فروردین 1393 | 22:08
وزیر دفاع:
جامعه جهانی به دلایل سیاسی برای مین‌زدایی به ایران کمک نکرد/ کمتر از ۲۸ هزار هکتار از اراضی آلوده به مین هستند
جامعه جهانی به دلایل سیاسی برای مین‌زدایی به ایران کمک نکرد/ کمتر از ۲۸ هزار هکتار از اراضی آلوده به مین هستند
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم گرامیداشت روز جهانی آگاهی از خطر مین گفت: همان‌گونه که اعلام شد حدود ۴/۵ میلیون هکتار اراضی آلوده به مناطق مین را داشته‌ایم، اما امروز این افتخار برای ماست که اعلام کنیم کمتر از ۲۸ هزار هکتار از اراضی آلوده به مین هستند.

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" مراسم گرامیداشت روز جهانی آگاهی از خطرات مین، با حضور سردار سرتیپ پاسدار "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سفرا، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و وابستگان نظامی مقیم ایران صبح امروز در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

سردار دهقان در این مراسم با اشاره به اینکه بهار طبیعت پیام روشنی، خلاقیت و شکوفایی در عرصهٔ طبیعت را دارد، گفت: بشر از روزی که پای بر خاک نهاد و جمعیت بشری در شهر‌ها استقرار یافت، از روی حس برتری جویی و زیاده خواهی، دستیابی به محدوده‌های سرزمینی را در دستور کار خود قرار دارد.

وی در ادامه بیان کرد: بر همین مبنا بشر برای توسعه حس امنیت به دنبال تجهیز خود برای دفاع از اراضی و مناطق مورد تصرف خود بر آمد و امروز که بشر ادعای رشد و توسعه در عرصه نظری و عملی دارد، همچنان جنگ‌ها سایه خود را بر زندگی بشریت انداخته است.

وی مردم جامعه جهانی را خسارت دیده‌ترین عنصر از جنگ‌ها دانست و گفت: گرچه تصمیم گیرندگان تجاوزات و جنگ‌ها مردم نیستند، ولی بیشترین ضرر و زیان را مردم از خشونت‌ها که اکثرا از سوی نظام‌های سیاسی شکل می‌گیرند، می‌بینند.

وزیر دفاع با بیان اینکه ما در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی به دنبال تحقق همه اصول و شریعت اسلام در این پهنه جغرافیای جهانی بوده‌ایم، تصریح کرد: همیشه حفظ، استقرار، صلح، ثبات و ایجاد یک فضای کاملا امن را از اهداف والای جمهوری اسلامی ایران بوده است تا بتواند در فضای آرام کمال خود را دنبال کند و علاقمند است که جهان عاری از خشونت را مشاهده کند.

دهقان خاطرنشان کرد: ملت ما هیچ‌گاه به هیچ کشوری تجاوز نکرده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مورد تجاوز رژیم بعثی عراق بر اثر تحریک دیگران قرار گرفت. ملت ما ۸ سال در برابر تجاوز دشمنان ایستادگی کرد و هنوز هم آثار و پیامدهای این جنگ تحمیلی را در جامعه مشاهده می‌کنیم که فارغ از خسارت‌های زیرساختاری که حدود یک‌ ربع قرن از این جنگ گذشته متأسفانه مناطقی از کشورمان آلوده به مین هستند.

وی با بیان اینکه وزارت دفاع و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط همواره تلاش خود را در جهت پاکسازی مناطق آلوده به مین کرده‌اند و دستاوردهایی در این زمینه داشته‌ایم تصریح کرد: توقع ما از جوامع بین‌المللی این بود که پس از پایان جنگ تحمیلی به کمک ما بیایند تا تهدید نهفته در زمین برطرف شود، اما چنین اتفاقی رخ نداد و حتی ما از بسیاری از امکانات موجود دنیا محروم کردند.

وزیر دفاع افزود: همان‌گونه که اعلام شد حدود ۴.۵ میلیون هکتار اراضی آلوده به مناطق مین را داشته‌ایم، اما امروز این افتخار برای ماست که اعلام کنیم کمتر از ۲۸ هزار هکتار از اراضی آلوده به مین هستند و بقیه رفع آلودگی عمومی شده، اما هنوز آلودگی کامل رفع نشده و امیدواریم پاکسازی کامل صورت گیرد.

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: امید داریم همه جامعه بشری با توجه به پیامدهای ناشی از جنگ‌هایی که رخ می‌دهد این حس را داشته باشند که وجود امنیت و ثبات و پیشگیری از تجاوز هزینه‌ای بس کمتر از جبران خسارت‌ها دارد. بشر می‌تواند با تغییر نگاه خود یک آینده بهتر و روشن‌تری را برای خود ترسیم کند و آرزو داریم جهانی عاری از خشونت، تهدید و تجاوز و عاری از هرگونه اقدام علیه بشر باشیم.

منبع : دفاع مقدس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.