پنجشنبه 21 فروردین 1393 | 15:00
تحلیل سخنان فرمانده نیروی قدس سپاه با موضوع جهان اسلام
مانور بزرگ شیعیان در عراق
مانور بزرگ شیعیان در عراق
فرمانده نیروی قدس سپاه در سخنانی با موضوع جهان اسلام گفت: قدرت‌نمایی شیعیان در مانور 20 میلیونی اربعین امام حسین(ع)، بیش از رژه مسلحانه‌ای است که در آن، هواپیماها و تانک‌ها و توپ‌ها را که همه به حق هم هست، به نمایش می‌گذارند.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از فارس، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنرانی تاریخ 27 بهمن ماه 1392 به بررسی و تحلیل اوضاع جهان اسلام و بایدها و نبایدها در این حوزه پرداخت که بخشی از این سخنان مهم و راهبردی با موضوع «مانور بزرگ شیعی در اربعین» مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته است.

«این مانور 20 میلیونی در اربعین امام حسین (ع) که در کنار عربستان انجام گرفت و راهپیمایی انجام دادند قابل وصف نیست. کدام سلطان در دنیا هست که بتواند 20 تا 25 میلیون آدم را با خرج خودشان با پای پیاده به سمت خودش بسیج کند. این قدرت ماست. این تظاهر مذهبی دینی شیعه 20 میلیونی، این قدرت‌نمایی ما بیش از رژه مسلحانه‌ای است که می‌رود هواپیماها و تانک‌ها و توپ‌ها را که همه به حق هم هست، به نمایش بگذارد.» (سردار سلیمانی) از هنگامی که نخستین زائر مضجع منور اباعبدالله الحسین (ع) جابربن عبدالله انصاری در روز اربعین از مدینه به سمت کربلا رهسپار شد، تاکنون 1373 سال می‌گذرد.   در این سال‌ها علما و اولیای الهی برای زیارت سیدالشهدا (ع) در روز اربعین اهمیت و جایگاه والایی قائل بودند و با پای پیاده از نجف اشرف به سوی کربلا رهسپار می‌شدند.   بی‌شک جابر بن عبدالله نخستین زائر کربلای معلی در روز اربعین سال 61 هجری است این سنت حسنه نیز در سال‌های حضور ائمه معصومین (ع) با وجود حکومت سفاک و خونریز اموی و عباسی انجام شده است.   * سنت پیاده‌روی اربعین در زمان شیخ انصاری    در برخی از روایات تاریخی بیان شده است که زیارت کربلا با پای پیاده در زمان شیخ انصاری متوفی سال 1281 قمری رسم بوده است اما در برهه‌ای از زمان به ورطه فراموشی سپرده می‌شود که در نهایت توسط شیخ میرزاحسین نوری، دوباره احیا می‌شود.   این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیاده‌روی از نجف تا کربلا اقدام کرد که 3 روز در راه بود و حدود 30 نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی می‌کردند.   محدث نوری از آن پس تصمیم گرفت هر سال این کار را تکرار کند. ایشان آخرین بار در سال 1319 هجری با پای پیاده به زیارت حرم اباعبدالله حسین (ع) رفت.   * ثواب پیاده رفتن به زیارت سیدالشهدا (ع)   شاید این سؤال در ذهن متبادر شود که چرا زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین حسینی تاکید و توصیه شده است؟ و چرا باید این مراسم همراه با هیاهو و شور خاصی اجرا شود؟    در ادامه، روایتی از امام صادق (ع) بیان می‌کنیم که به خوبی زوایای پنهان این موضوع را آشکار می‌سازد. امام صادق (ع) درباره ثواب زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده می‌فرماید: «کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود خداوند به هر قدمی که برمی‌دارد، یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید و یک درجه مرتبه‌اش را بالا می‌برد وقتی به زیارت رفت، حق تعالی 2 فرشته را موکل او می‌فرماید که آنچه خبر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسد و وقتی برگشت با او وداع کرده و به وی می‌گویند: ای ولی خدا گناهت آمرزیده شده و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل بیت رسولش هستی به خدا قسم هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.»  
* چرایی اهمیت پیاده روی روز اربعین    حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان درباره نقش پیاده روی روز اربعین می‌گوید: «روایت دارد که امام زمان (عج) که ظهور فرمود، 5 ندا می‌کند به اهل عالم الا یا اهل العالم ان جدی الحسین فتلوه عطشانا الا یا اهل العالم ان جدی الحسین سحقوه عدوانا ... بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین (ع) را شناخته باشند اما الان هنوز همه مردم عالم حسین (ع) را نمی‌شناسند و این تقصیر ماست چون ما برای سیدالشهدا (ع) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود پیاده روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین (ع) به عالم است.»  
* اربعین بزرگ‌ترین اجتماع شیعی در جهان    نتایج تحقیقات نشان می‌دهد پیاده روی مراجع و علما تا زمان صدام ادامه داشته است اما از زمانی که او در سال 1358 (1400 قمری) به ریاست جمهوری عراق رسید تا زمانی که در سال 1381 شمسی (1424 قمری) سقوط کرد وقفه‌ای در اجرای مراسم عزاداری باشکوه و پیاده روی‌های دسته جمعی ایجاد شد هر چند که برخی اخبار حکایت از پیاده روی مخفی مردم در زمان صدام داشته است که گاهی منجر به شهادت این افراد توسط نیروهای بعث شده اما مردم عراق با سقوط صدام بار دیگر عشق و علاقه وصف‌ناپذیر خود به امام حسین (ع) را طی این سال‌ها به جهانیان ثابت کرده‌اند که در کنار دیگر محبان و شیعیان اهل بیت از کشورهای ایران، لبنان، پاکستان، هند، لبنان، قطر، امارات، کویت، بحرین و .. مراسم اربعین حسینی را با شکوه‌تر از سال قبل اجرا می‌کنند.
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.