شنبه 30 فروردین 1393 | 11:26
مشروح/ روحانی در گردهمایی فرماندهان نیروی انتظامی:
اساس امنیت را حاکمیت قانون تعیین می‌کند/ افزایش ۱۰۰ درصدری اعتبارات پلیس در سال ۹۳
اساس امنیت را حاکمیت قانون تعیین می‌کند/ افزایش ۱۰۰ درصدری اعتبارات پلیس در سال ۹۳
رئیس‌جمهور گفت: سرمایه اعتماد عمومی بزرگترین سرمایه است و یک بخش از سرمایه اجتماعی به دست نیروی انتظامی است.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  "حسن روحانی" رئیس‌ جمهور کشورمان صبح امروز در مراسم نوزدهمین گردهمایی سراسری فرماندهی نیروی انتظامی با تبریک ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: ‌تلاش شبانه روزی نیروی انتظامی در جاده‌های کشور در همه ایام به ویژه در تعطیلات نوروزی موجب شد تا شاهد کاهش سوانح جاده‌ای و آمار تلفات در سال جاری باشیم.

اساس امنیت را حاکمیت قانون تعیین می‌کند

وی افزود: ‌بزرگ‌ترین تشویق این تلاش شبانه روزی کاهش صد‌ها نفری تلفات سوانح جاده‌ای است و ان‌شاءالله در طول سال نیز این روند استمرار داشته باشد.

رئیس جمهور کاهش سوانح جاده‌ای را نیازمند همکاری همه نهادهای ذی‌ربط به ویژه مردم دانست و گفت: ‌نهاد نیروی انتظامی در طی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی با تغییراتی همراه بود و در این سال‌ها به فراخور نیاز، نهادهای مختلف در برقراری آرامش و امنیت عهده‌دار وظایفی بودند اما در ‌‌نهایت شاکله این نهاد به شکل کنونی درآمده است.

رئیس‌جمهور گفت: سرمایه اعتماد عمومی بزرگ‌ترین سرمایه است و یک بخش از سرمایه اجتماعی به دست نیروی انتظامی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اساس امنیت را قدرت تعیین نمی‌کند، اظهار کرد: اساس امنیت را قانون و حاکمیت قانون تعیین می‌کند و همه باید احساس کنند اگر به قانون عمل کردند به یک ارزش عمل می‌کنند.

وی با طرح این سؤال که منظور از نیروی ارزشی چیست، تصریح کرد: معیار ارزش قانون بوده و بقیه مسائل در این راستا بی‌اساس است.

روحانی ادامه داد: ‌اگر در کشور قانون با ارزش شد و به فرهنگ تبدیل شد، این مسئله سرآغاز نظم، آرامش و امنیت خواهد بود و این فرهنگ در کنار حضور نیروی انتظامی می‌تواند امنیت را ایجاد کند.

بدون اقناع مردم نمی‌توان قانون را اجرا کرد

رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم همراهی مردم برای ثبات نظم و قانون در جامعه اظهار کرد: بدون مساعدت و اقناع مردم نمی‌توان قانونی را اجرا کرد؛ برخی از مردم چیزی را که ما منکر می‌دانیم، منکر نمی‌دانند.

روحانی ادامه داد: حتی ممکن است اسلام که برای همه ما قابل احترام است قانونی داشته باشد ولی جمعی آن را جور دیگری تفسیر کنند. در این میان وظیفه ما این است که مردم را قانع کنیم که برخی کار‌ها اشتباه است.

وی با اشاره به اقدامات مختلف پلیس در زمینه برقراری نظم و امنیت، تصریح کرد: راه پلیس کاری را انجام می‌دهد که همه مردم از آن استقبال می‌کنند اما پس از ورود به برخی کار‌ها از‌‌ همان ابتدا عده‌ای شروع به "هو" کردن می‌کنند.

رئیس‌جمهور، فرهنگ‌سازی برای اجرای قانون را یکی از اصول مهم برای اقناع جامعه خواند و افزود: یکی از اشکالات ما در نظام فرهنگی این است که فکر می‌کنیم چیزی که در ذهن بنده طلبه و پلیس وجود دارد، مردم نیز‌‌ همان گونه فکر می‌کنند.

روحانی با اشاره به برخوردهای مختلف مردم با عملکردهای مختلف پلیس در زمینه برخورد با برخی هنجار‌ها تصریح کرد: گاهی اوقات پلیس کاری انجام می‌دهد که برای مردم جاافتاده نیست و حتی شاید این کار پلیس اقدام صحیحی هم باشد.

پلیس باید مهارت حرفه‌ای داشته باشد

روحانی افزود: پلیس باید مقتدر باشد، پلیس باید مهارت حرفه‌ای داشته باشد، پلیس باید دانش‌بنیان باشد؛ یعنی هر کاری می‌کند با تهدید علمی و پژوهش باشد و اگر کاری کرد بازخوردهای آن را مورد بررسی قرار دهد.

وی ادامه داد: پلیس باید مجهز و مقتدر هم باشد البته همه اصول اخلاقی و انسانی را نیز مراعات کند؛ اقتدار باادب و تواضع منافاتی ندارد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مردم ایران مردم بسیار فهیمی هستند و در مقاطع حساس تصمیم‌های بسیار شگرفی می‌گیرند و خوب می‌فه‌مند که چه می‌گذرد البته یک سری آدم‌هایی هستند که ویژگی‌های خاص خود را دارند و باید از آن بگذریم.

روحانی ادامه داد: پلیس مسئولیت بسیار سنگین شرعی بر دوش دارد، اخلاق و نحوه برخورد و تماس پلیس با مردم می‌تواند مبلغ نظام و اسلام و یا اثر معکوس داشته باشد.

نگذارید عصبانیت شما در پرونده دخالت داده شود

وی ادامه داد: گزارشات و اطلاعات پلیس نسبت به فردی که خلاف کرده و مجرم و جنایتکار است، نیز در خصوص تشکیل پرونده برای قاضی بسیار تعیین کننده است. بنده هم کار حقوقی کرده‌ام هم کار قضایی و می‌دانم وقتی پرونده برای قاضی تشکیل می‌شود بر اساس اطلاعات پلیس است.

روحانی افزود: ممکن است افراد مجرم در زمان دستگیری و بازداشت شما را عصبانی کنند نگذارید عصبانیت شما در پرونده دخالت کند و گزارش شما، قاضی را به مسیر نادرستی ببرد.

روحانی با بیان اینکه حضور پلیس باید باعث آرامش افراد جامعه شود، اذعان کرد: از ذهنمان نرود که کشور مال مردم است و هیچ تردیدی نباید در این موضوع کرد. شرعا، عرفا و قانونا کشور متعلق به مردم است. تمام مقامات کشور نیز بدون استثنا منتخب مردم هستند یا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم. لذا همه در هر مسئولیتی که هستیم باید خودمان را خادم مردم بدانیم.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص نحوه برخورد با مجرمان تصریح کرد: در اسلام آمده که یک دزد باید مجازات شود نه اینکه پلیس هم حق داشته باشد با او برخورد کند، بلکه باید تنها مجازاتی که خدا تعیین کرده، انجام شود نه یک ذره بیشتر و حتی فحاشی به اعدامی نیز درست نیست؛ ما حق نداریم پیش از قانون خدا یک ذره کم و زیاد را اجرا کنیم و این باید رسالت ما باشد.

پلیس در دل مردم جایگاه خوبی دارد/ افزایش ۱۰۰ درصدری اعتبارات پلیس در سال ۹۳

رئیس‌جمهور تصریح کرد: پلیس اساسا در دل مردم جایگاه و منزلت خوبی دارد و اگر تخلفی از طرف فردی صورت گیرد مردم به حساب کل پلیس نمی‌گذارند.

روحانی گفت: دولت در حد توانش هر چه بتواند به پلیس کمک می‌کند و امسال نیز بیش از ۱۰۰ درصد اعتبار به پلیس تخصیص دادیم در حالی که سال سختی برای ما بود اما ما جایگاه پلیس را می‌دانیم، لذا مردم و پلیس نیز باید به یاری دولت بشتابند.

اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها تا پایان هفته جاری

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با اعلام این خبر که تا پایان هفته مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها عملیاتی و اجرایی می‌شود گفت: ما باید در این خصوص قانون را اجرا کنیم، طبق قانون می‌دانیم که یارانه باید به افرادی داده شود که نیازمند و متقاضی هستند.

روحانی تاکید کرد: شب گذشته زمان ثبت‌نام برای دریافت یارانه تمام شد و امروز و فردا هم زمان برای آنهایی است که یا نتوانستند ثبت‌نام کنند و یا می‌خواهند از دریافت یارانه انصراف دهند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در این هفته کار تمام می‌شود و وارد عمل می‌شویم.

وی با اشاره به اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال‌های ۸۹ تا ۹۲ تصریح کرد: قرار بود این قانون طی ۵ سال تمام شود ولی هنوز ۳ سال گذشته و تازه گام اول آن برداشته شده است.

خارج کردن کشور از رکود مهم‌ترین سیاست دولت است

روحانی در ادامه اظهارات خود با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" گفت: در مسئله اقتصاد مقاومتی و شعار سال دولت در اجرا نیاز به نیروی انتظامی دارد و به عنوان مثال تا قاچاق وجود دارد نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد.

وی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به نفع کشور دانست و اضافه کرد: ما نیاز داریم که کشور از رکود خارج شود و یکی از سیاست‌های اصلی دولت بر روی خارج کردن کشور از رکود تأکید دارد.

رئیس‌جمهور مبارزه با مسئله بیکاری را یادآور شد و افزود: بیکاری ام‌الفساد بوده و بسیاری از مسائلی که شما با آن روبرو هستید ناشی از فقر و بیکاری است.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: باید اقتصاد را رونق داده و رو به جلو حرکت دهیم و نیروی انتظامی نیز بدون شک در این راه به رسالت خود عمل خواهد کرد.

منبع : دفاع مقدس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.