دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 | 10:38
سردار فدوی:
دکترین نیروى دریایى سپاه محدود به یک جغرافیاى خاص نیست
دکترین نیروى دریایى سپاه محدود به یک جغرافیاى خاص نیست
در دکترین نیروى دریایى سپاه که ابلاغ شده است موکول به یک جغرافیاى خاص نیست در هر جغرافیایى نیروى دریایى سپاه مى‏ تواند باشد و این روند هم وجود دارد و الحمدلله این توانمندى موکول به یک جغرافیاى خاص نیست.

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" بدون شک یکى از مؤلفه‏ هاى جدى توانمندى نظام جمهورى اسلامى در عرصه مقابله با تهدیدات منطقه‏ اى در حوزه خلیج فارس، نیروى دریایى سپاه است. این نیرو با حضورى قدرتمند و تأثیرگذار در خلیج‏ فارس نقش بازدارنده‏ اى در برابر تهدیدات پرحجم دشمن ایجاد کرده است که دامنه تأثیرات آن بسیار گسترده و فرامنطقه‏ اى شده است.

بهره‏ مندى از نیروى انسانى مؤمن، شجاع و کارآمد در کنار تجهیزات و فناورى روز و بعضاً منحصر به فرد نقش بالنده‏اى به نیروى دریایى سپاه بخشیده است.

براین اساس و در جهت آگاهى بیشتر از توانمندى‏ هاى نیروى دریایى سپاه، نشریه پیام انقلاب – ارگان رسمی سپاه پاسداران – گفت و گویی را با سردار على فدوى، فرمانده این نیرو انجام داده است که گزیده ای از آن را در ادامه می خوانید؛

اگر بخواهیم توان جمهورى اسلامى ایران را به لحاظ نیروى انسانى و امکانات و تجهیزات رتبه‏ بندى کنیم در جه جایگاهى قرار مى‏ گیرد؟

به طور مسلم جایگاه مجموعه ‏اى بالاتر قرار مى‏ گیرد که درصورتى که نبردى به وجود بیاید شناورهایش بر روى آب شناور و شناورهاى طرف مقابل در زیرآب غوطه‏ ور باشد. این درواقع یک ملاک است. این مشخص مى‏ کند که چه کشورى در رتبه بالاتر قرار مى‏ گیرد.

امریکایى ‏ها در 10 - 20 سال گذشته تعداد شناورهاى دریایى ‏شان کم شده، آنها در زمان ریگان، حدود 600 فروند شناور نظامى اعم از رزمى و شناورهاى پشتیبانى داشتند. این تعداد در حال حاضر کمتر از 500 فروند است یعنى حدود 450 تا 500 فروند در کل سازمان نیروى دریایى امریکا اعم از ناوهاى بزرگ تا شناورهاى کوچک و سوخت‏ رسانى ومهمات ‏رسانى و غیره وجود دارد که از این تعداد، تعداد شناورهاى رزمى در حال حاضر حدود 200 فروند مى ‏باشد. در حالى که امریکایى ‏ها طبق کمیت ‏هایى که خودشان براى ما تصور مى‏ کنند تعداد شناورهاى ما را 1000 فروند برآورد مى ‏کنند.

توانمندى نظامى وقتى درست مى‏ شود که کسى که هزینه‏ هاى بسیار کمترى براى توانمندى‏ هاى نظامى صرف کرده است به اهدافش مى ‏رسد و در شرایط بهترى قرار مى‏ گیرد.

نیروهاى مهاجم مى‏ گویند سپاه از قایق ‏هاى تندرو براى مین ‏ریزى و اصطلاحاً نبردهاى چریکى دریایى استفاده مى ‏کند و عمده ‏ترین ترس آنها از این مسئله است. لطفاً در این خصوص توضیح دهید؟

امریکایى ‏ها و غربى ‏ها، یک سرى موانعى را که مربوط به خودشان است مبنا قرار مى ‏دهند و بقیه را نسبت به آن مى ‏سنجند. اینکه مى‏ گویند نبرد چریکى، آنها از حرکات مربوط به خودشان به عنوان یک موضوع کلاسیک یاد مى‏ کنند حرکات ما را به عنوان حرکت و نبرد چریکى مى‏ دانند در حالى که اینطور نیست، بلکه یک توانمندى است که یک تعریف کامل کلاسیک با همه مشخصاتى که ما تعریف کرده‏ ایم دارد.

الزام ندارد که شما با تعریف دشمن، با قواعد بازى دشمن و در زمین بازى دشمن بازى کنید. در حال حاضر ما در شرایطى هستیم که زمین بازى و شرایط بازى را ما تعیین مى‏ کنیم. چرا چون ما در کنار امریکا نیستیم، امریکایى آمده در کنار ما و در یک جغرافیاى به نام خلیج‏ فارس قرار داریم. اینجا ما تعیین کننده هستیم که قواعد بازى چیست و زمین بازى کدام است، وقتى این‏طور مى‏ شود ما در شرایط ابتکار عمل قرار مى‏ گیریم و آنها در شرایط انفعال قرار مى‏ گیرند. بله اگر ما مى‏ خواستیم در خلیج مکزیک این کار را بکنیم شرایط عوض مى‏ شد.

وقتى که موضوع تنگه هرمز مطرح مى‏ شود این انفعال به حد بسیار وسیع بروز پیدا مى‏ کند به نحوى که قیمت نفت یکى از تبعات است. آنها مى‏ فهمند که نه تنها تنگه هرمز بلکه خلیج فارس زمین بازى‏ اى است که ایران تعریف مى‏ کند نه آنها.

بحث تنگه هرمز همواره بحث مهمى بوده و هست. امریکایى ‏ها مى‏ گویند ایران مى ‏تواند تنگه هرمز را ببندد ولى این مدت ‏دار نیست ، نظر شما دراین مورد چیست؟

در زمان جنگ، نیروى دریایى سپاه تازه تأسیس شده بود. با این حال کسانى که آن موقع بازنشسته شدند یا هستند به خوبى مى‏ دانند که چیزى که در سال 66 و 67 در رویارویى ما و امریکایى‏ ها در خلیج‏ فارس پیش آمد مایه ذلت و خفت امریکایى‏ ها شد.

در آن زمان کشور اراده کرد بعضى اقدامات انجام شود آن کار صورت گرفت. یعنى ما قریب 139 کشتى را زدیم و اگر قرار بود به 1390 کشتى هم برسد مى‏ رساندیم. توان آن وجود داشت. علت هم این بود که تمام توانمندى‏ هاى امریکا براى جلوگیرى از این کار کارآیى نداشت.

همین سال 66 و 67 به همین روند بین ما و آمریکایى‏ ها باعث شد که یک تئورى در امریکایى‏ ها به وجود بیاید که امریکا در آینده با جنگ نامتقارن مواجه است. ما بیست و چند سال فرصت داشتیم که با جرأت مى‏ توانم بگویم که حتى یک روز این مدت را از دست نداده‏ ایم براى اینکه سه الزام (سازمان دهى سازمان مناسب،  آموزش‏ هاى متناسب و تسلیحات و تجهیزات متناسب) را درحد اعلام به وجود بیاوریم. الان امریکایى‏ ها نسبت به سال 66 و 67 در رابطه با مسائل خلیج فارس، تنگه هرمز و موضوع انرژى ضعیف‏ تر هستند و ما قوى‏ تر از آن موقع هستیم.

اگر صد در صد نفت  منطقه با خطوط لوله برود این نفت از کجا مى‏ خواهد برود؟ یا از زیر آب‏ هاى خلیج‏ فارس یا در یک باریکه کوچکى از خلیج فارس. یعنى فرقى در اصل قضیه به وجود نمى‏ آید بلکه بدتر مى‏ شود زیرا تلاش بسیار زیاد و هزینه بسیار زیاد و وحشتناک که بعضاً براى خیلى از کشورها و دنیا قابل تحمل نیست. یعنى موضوع هزینه‏ اى که باید براى خطوط لوله بشود اضافه مى‏ شود به مشکلات موجود.

بحث توانایى ‏ها و آمادگى‏ هاى جمهورى اسلامى چه پیامى براى مردم خود ما و بعد مردم کشورهاى منطقه و همچنین براى امریکایى‏ ها و متجاوزین دارد؟

پیام براى مردم ما، اطمینان و آرامش است. شما آرام‏ تر از مردم و کشور ما جایى را سراغ دارید؟ این توانمندى فقط مربوط به نیروى مسلح نیست مربوط به کل نظام است. دلیل آن هم این است که چون از ماهیت دعوا مردم خبر دارند. ماهیت دعواى دنیاى استکبار به نمایندگى امریکا با ما ماهیت سیاسى و اقتصادى و این حرف‏ ها نیست. ماهیت حق و باطلى است.
اما امریکایى‏ ها، برداشتى را که امریکایى‏ ها دارند همان برداشتى است که قبلا عرض کردم، یعنى در برابر این توانمندى باید در یک موضع دفاعى قرار داشته باشند نه موضع تهاجمى. براى همین هم تمام اقداماتى که انجام مى‏ دهند به گونه‏ اى عنوان مى‏ کنند که همه‏ پسند باشد مثلاً مى‏ گویند براى تأمین امنیت انرژى جهانى.

به عنوان سؤال آخر به برنامه‏ هاى نیروى دریایى سپاه براى حضور در آب‏ هاى بین‏ المللى و برنامه‏ هاى آینده هم اشاره ‏اى داشته باشید.

در دکترین نیروى دریایى سپاه که ابلاغ شده است موکول به یک جغرافیاى خاص نیست در هر جغرافیایى نیروى دریایى سپاه مى‏ تواند باشد و این روند هم وجود دارد و الحمدلله این توانمندى موکول به یک جغرافیاى خاص نیست.

در برنامه پنجم یک جهش بسیار بزرگ نه یک پیشرفت، یک جهش بسیار بزرگ براى نیروى دریایى سپاه عملاً شروع شده و در پایان برنامه پنج ساله پنجم ما یک وضعیت کاملاً متفاوت را خواهیم داشت در همه زمینه‏ ها این اتصالى که بین داخل و مجموعه باید وجود داشته باشد به وجود آمد اتصالى که بین ما و خارج از کشور وجود داشته قطع شده چون نیازى نداریم هرچند که مانعى از طرف کشورهاى دیگر وجود ندارد و آنها استقبال هم مى‏ کنند. چون خود این روند باعث ارتقاء وضعیت آنها هم خواهد شد چون ما در اینجا با امریکایى‏ ها در صحنه عملى قرار داریم و این یکى از نیازمندى‏ هاى ارتقا تحقیقاتى و تسلیحاتى همه جاى دنیا است ولى خوب این اتصال به نوعى وجود ندارد و در داخل کشور برقرار است و ما انشاءالله شکل کاملى از حضور و بروز و گسترش را در داخل و خارج سپاه خواهیم داشت.

دریا مثل زمین نیست که حالت جنگ نباشد حالت عملیاتى برقرار نباشد. اصلاً بودن در دریا بخشى از عملیات است و ما در 24 ساعت صدها فروند شناور را در داخل دریا داریم.

منبع : دفاع مقدس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.