یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 | 13:45
سردار جلالی:
حمله سايبری تجاوز به خاکمان محسوب می‌شود/ ایجاد ساز و کارهای دفاع و حمله سایبری در کشور
حمله سايبری تجاوز به خاکمان محسوب می‌شود/ ایجاد ساز و کارهای دفاع و حمله سایبری در کشور
رئیس سازمان پدافند غیرعامل در افتتاحیه دومین کنفرانس ملی دفاع سایبری در دانشگاه امام حسین (ع) گفت: تجاوز سایبری به جمهوری اسلامی تجاوز به خاکمان محسوب می‌شود و باید در جهت ساز و کارهای دفاع و حمله سایبری برآییم.

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"   دکتر سردار غلامرضا جلالی صبح امروز (یک‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه) در افتتاحیه دومین کنفرانس ملی دفاع سایبری که در دانشگاه امام حسین (ع)  برگزار شد، گفت: با ورود کارکردهای فناوری اطلاعات در فضای سایبری حوزه‌های مختلفی به وجود آمده است که همین امر باعث پیچیدگی در فضای سایبری می‌شود و فناوری‌های موجود در فضای سایبری، تعریف این حوزه را با مشکل روبرو ساخته است.

وی افزود: در سال ۲۰۰۰ صرفا شبکه‌ها و نرم‌افزار‌ها فضای سایبری را تشکیل می‌دادند که به تدریج تا به امروز گسترش یافته است و به همین دلیل است که این فضا پیچیدگی خاص خود را دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه اظهار داشت: عده‌ای فضای مجازی را برای درک فضای سایبری عنوان می‌کنند که همین امر فضای انتزاعی را در ذهن ما تداعی خواهد کرد ولی امروزه همه زندگی بشر در این فضا شکل گرفته و حوزه‌های نیازمندی بشر در آن به وجود آمده است به شکلی که بعضی‌ها می‌گویند فضای سایبری، فضای زندگی است.

سردار جلالی ادامه داد: وقتی این فضا برپایه نظامی- جنگی شکل می‌گیرد سخنان و ادبیات خاص خود را می‌طلبد و تلاش این کنفرانس بر این است که حتی یک ورق از این ادبیات را به جلو ببرد.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: مفاهیم مشترکی در حوزه‌های دفاع سایبری وجود دارد که اگر ادبیات آن باز نشود جدی گرفته نشده و یا درک صحیحی از آن اتخاذ نمی‌شود، پس باید اولین درگیری‌های ذهنی در رابطه با مفاهیم دفاع سایبری در دانشگاه‌ نظامی شکل بگیرد.

سردار جلالی با تاکید بر حملات گسترش‌یافته در فضای سایبری گفت: ما در چند سال اخیر جزء کشور‌هایی هستیم که  به آن حمله سایبری شده لذا باید درک شود که تجاوز به این فضا تجاوز به خاکمان محسوب می‌شود و مسئولان باید با توجه توجه به ادبیات خاص دفاعی- سایبری باید این امر را درک کنند، به همین دلیل ادبیات دفاع سایبری در کشور ما یک دانش اساسی است.

سردار جلالی در راستای برگزاری این کنفرانس گفت: یکی از تلاش‌های این کنفرانس توسعه ادبیات سایبری به شکلی است برای مسئولان قابل فهم باشد تا در این حوزه با اتخاذ رویکردی از خاک‌مان دفاع کنند.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که آمریکایی‌ها عنوان کردند که حمله به فضای سایبری ما حمله به خاک‌مان است و در صورت مواجه با آن با کشور متخطی وارد جنگ خواهیم شد، ما نیز باید در تکاپوی این موضوع قرار بگیریم و به این چالش بپردازیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: حمله روسیه به گرجستان و حملات اخیر به شبه‌جزیره کریمه که از نمونه‌های جنگ سایبری محسوب می‌شود، درواقع باعث اتخاذ رویکردی می‌شود که اولویت‌های فضای سایبری در آن نمود پیدا می‌کند و امروزه استراتژی بگونه‌ای است که هر نوع جنگی در هر کشوری به طور قطع تبعات حمله سایبری را در پی خواهد داشت.

سردار جلالی در ادامه ضمن گوشزد نکاتی در مورد جنگ سایبری اظهار داشت: نکته مهم در جنگ‌های سایبری حوزه‌های اهداف این جنگ است که می‌توان به آن تحت عنوان سرزمین‌های جنگی پرداخت و باید گفت در این جریان سلاح‌های سایبری تفاوت‌های بسیاری با ویروس‌ها و کرم‌های فضای سایبری دارد البته در این نوع جنگ‌ها سطح تهدید سایبری نکته تعیین‌کننده‌ای است.

این سردار سپاه پاسداران در مورد دفاع سایبری در کشور آمریکا گفت: آمریکا اولین کشور دنیا است که رسما برای فناوری‌های سایبری فرمانده تعیین کرده و فرمانده سایبری آن به سه بخش فرماندهی دفاع سایبری، فرماندهی حمله سایبری و فرماندهی ترکیبی تقسیم می‌شود و جدا از آن در فرماندهی نیروهای دریایی، زمینی، هوایی و فضایی ارتش آمریکا فرماندهی دفاع سایبری وجود دارد.

وی در ادامه یادآور شد: در بررسی‌های ما مشخص شده که رسوایی  آمریکایی‌ها در حمله به سایت نطنز باعث شده تا سران این کشور تغییرات جدیدی را در فضای سایبری خود به وجود آورند.

سردار جلالی تاکید کرد: این نوع جنگ ابزار خاص خود را می‌خواهد و آمریکایی‌ها معتقدند بهترین دفاع حمله است و باید همه منافع را در فضای سایبریک خود برای انسجام دفاعی داشته باشند لذا ما نیز باید توجه کنیم که این جنگ شروع شده و اولین حمله رسمی نیز بر علیه ما اتفاق افتاده است و باید در جهت ساز و کارهای دفاع و حمله سایبری برآییم.

سردار سپاه پاسداران اضافه کرد: ما در حوادث اخیر نشانه‌هایی از حملات سایبری دشمن را در این فضا می‌بینیم، رویکرد ما در مواجه با این نوع حمله‌ها استراتژی دفاع سایبری بوده که اقداماتی واکنشی را در پی خواهد داشت و این فضا مجازی نیست بلکه فضای جنگ است و همان‌طور که در سرویس‌های امنیتی دفاعی خود اقتدار داریم باید در این فضا نیز اقتدار خود را ثابت کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید در بهداشت سایبری که برپایه اقدامی پیش‌دستانه است به جلو حرکت کنیم و اقدامی اقتدارگونه در این راستا داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع : باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.