چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393 | 11:44
گزارش «جوان» از بازتوليد RQ 170 توسط سپاه پاسداران
جانور امريكايي چگونه رام شد
جانور امريكايي چگونه رام شد
خبر همچون رعد و برق بر سر امريكايي‌ها كوبيده شد. درست در حاشيه محلي كه رهبر معظم‌ انقلاب در حال قدم زدن و تماشاي دستاوردهاي بيشمار نيروي هوا و فضاي سپاه و تمجيد كاركنان اين نيرو براي پيشرفت چشمگيرشان بودند پرنده‌‌اي آرميده بود كه انتشار تصوير آن، داغ امريكايي‌ها را تازه كرد

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از جوان آنلاین ، خبر همچون رعد و برق بر سر امريكايي‌ها كوبيده شد. درست در حاشيه محلي كه
رهبر معظم‌ انقلاب در حال قدم زدن و تماشاي دستاوردهاي بيشمار نيروي هوا و فضاي سپاه و تمجيد كاركنان اين نيرو براي پيشرفت چشمگيرشان بودند پرنده‌‌اي آرميده بود كه انتشار تصوير آن، داغ امريكايي‌ها را تازه كرد؛ پرنده‌اي وحشي با نام «جانور قندهار» كه حالا توسط نيروهاي بومي رام شده و نمونه داخلي آن نيز توليد و زمينه‌ساز وحشت ايالات‌متحده شده است؛ وحشتي كه از همان روز اول شكار اين پهپاد سراسر وجود پنتاگون را فرا گرفته بود، به گونه‌اي كه پس از شكار اين پهپاد، باراك اوباما عاجزانه از ايران درخواست كرد تا ايران اين هواپيماي جاسوسي را به نيروهاي امريكايي پس بدهد!
       
   ماجرا چه بود؟
روز يك‌شنبه 13 آذرماه 1390 درست در شب تاسوعاي حسيني بود كه يك منبع آگاه در نيروهاي مسلح از سرنگوني يك فروند هواپيماي بدون سرنشين جاسوسي امريكا توسط نيروهاي مسلح ايران در شرق كشور خبر داد و گفت كه‌ با كنترل مناسب فضاي كشور و تسلط اطلاعاتي نيروهاي مسلح، واحدهاي جنگ الكترونيكي و پدافند هوايي موفق شدند با اقدامات عملياتي خود اين هواپيماي بدون سرنشين پيشرفته جاسوسي امريكايي از نوع 170‌RQ را كه به طور محدود به مناطق مرزي شرق كشور تجاوز كرده بود، كشف و از كنترل متجاوزان خارج ساخته و آن را با اندك خسارتي سرنگون كرده و در اختيار بگيرند.
اين خبر و اعلام نوع پهپاد شكار شده، به سرعت به خبر اول رسانه‌هاي داخلي و بين‌المللي تبديل شد، هرچند مقامات امريكايي در واكنشي شتابزده، با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران توانايي نفوذ در سيستم هدايت و كنترل اين پهپاد را ندارد، سعي كردند تا خبر شكار 170‌RQ را تنها يك بازي رسانه‌اي نشان دهند اما نمايش اين پهپاد پيشرفته در اختيار سپاه پاسداران (آن هم با كمترين خسارت وارده)، خط بطلاني بود بر اين اظهارات بي‌اساس.
درست پس از انتشار اين خبر بود كه رسانه‌هاي غربي به نقل از منابعي در پنتاگون (وزارت دفاع امريكا) با تأييد خبر، عنوان كردند كه اين هواپيما حاوي اسناد و مدارك بسيار مهم و داراي طبقه‌بندي بالا بوده است. در اين ميان چند نكته باعث وحشت مقامات امريكايي شد؛
نخست موضوع تكنولوژي مورد استفاده جمهوري اسلامي ايران براي كنترل و در اختيار‌گيري اين هواپيماها بود، چراكه در اين مورد نيروهاي نظامي كشورمان موفق شده‌اند با بهره‌گيري از جنگ الكترونيك كنترل اين هواپيما را در اختيار
بگيرند و در داخل خاك ايران به زمين بنشانند؛ موضوعي كه مي‌توانست امنيت تمامي هواپيماهاي بدون سرنشين امريكا را كه آسمان افغانستان و پاكستان را به جولانگاهي براي خود تبديل كرده‌اند، به خطر بيندازد.
نكته دوم، افشاي اطلاعات اين پهپاد و تكنولوژي ساخت آن و رسيدن اين اطلاعات به دست رقباي نظامي ايالات‌متحده بود چرا كه 170‌RQ جزو سري‌ترين پهپادهاي ارتش امريكا بود كه ايالات‌متحده از آن براي شنود و جاسوسي استفاده مي‌كرد، به گونه‌اي كه بر اساس برخي اخبار منتشر شده، ارتش امريكا در عمليات دستگيري اسامه بن لادن، از اين هواپيما براي كنترل محل حضور بن لادن در پاكستان و همچنين شنود مكالمات ارتش پاكستان استفاده كرد.
در نهايت نكته سوم كه وحشت ايالات‌متحده را بيش از پيش مي‌كرد، تلاش ايران براي ساخت نمونه‌هاي مشابه اين پهپاد بود كه حالا با انتشار تصاوير ديدار رهبر معظم انقلاب از نمايشگاه دستاوردهاي نيروي هوا و فضاي ارتش، اين كابوس به حقيقت پيوست.

   بهبود ساختار در RQ ايراني
اما مهندسي معكوس 170‌RQ امريكايي در حالي باعث توليد پرنده ايراني RQ شد كه نمونه مشابه داخل در مقايسه با نمونه امريكايي دچار تغييراتي شده است. RQ ايراني در حالي تمام مشخصات پرنده امريكايي اعم از رادارگريزي، مداومت پروازي بالا و قابليت شنود و تهيه تصاوير با كيفيت بالا را در اختيار دارد كه با تغييري در ساختار، قابليت استفاده به عنوان پرنده مهاجم را نيز دارد و در حقيقت پرنده‌اي با دوكاربرد است.
در عين حال، به دست آمدن اطلاعات اين هواپيما در خصوص ساختار رادارگريزي بسيار قوي آن، تنها در حوزه ساخت پهپاد به كمك كشور نيامده است بلكه باعث آن شده كه متخصصان داخلي
تمركز خود را روي بهبود وضعيت رادارهاي شناسايي كشور بگذارند و مناطق مختلف سرزمينمان را به منطقه‌اي پرواز ممنوع براي تمام پرنده‌هاي مهاجم تبديل كنند.
اين در حالي است كه قرارگيري جمهوري اسلامي در ميان كشورهايي كه ميزبان پايگاه‌هاي نظامي امريكا در منطقه هستند، همواره اين احتمال را براي نيروهاي نظامي كشورمان تقويت كرده كه در آسمان شاهد پرواز پرنده‌هاي بدون سرنشين بيگانه باشند؛ موضوعي كه به امري روزمره در افغانستان، پاكستان، عربستان، عراق و ديگر كشورهاي حوزه خليج‌فارس تبديل شده است اما در اين ميان جمهوري اسلامي به رغم قرار‌گرفتن در مجاورت اين پايگاه‌ها، با هوشياري بالايي كه در حوزه نظامي دارد، آسمان كشور را به منطقه‌اي پرواز ممنوع و خطرناك براي پهپادهاي امريكايي تبديل كرده است. ماجراي در اختيار‌گيري پهپاد 170‌RQ و همچنين شكار انواع و اقسام پهپاد‌هاي شناسايي اسكن ايگل كه در داخل كشور به توليد انبوه نيز رسيده است، ‌همه حكايت‌كننده آمادگي كامل نيروهاي نظامي كشور براي مقابله با متجاوزان است. اين در حالي است كه ايالات متحده با صرف سالانه ميليون‌ها دلار در حوزه تجهيزات نظامي، تلاش مي‌كند خود را قدرتمندترين نيروي نظامي جهان معرفي كند و از اين طريق به سلطه خود بر كشورها ادامه دهد؛ هيمنه‌اي كه جمهوري اسلامي بارها آن را در هم شكسته است.
 
  ايران در اوج اقتدار دفاعي
اما تمامي اين عمليات پيچيده در حالي توسط نيروهاي مسلح كشورمان صورت گرفته كه جمهوري اسلامي طي 35 سال اخير و حتي در اوج جنگ تحميلي درگير تحريم‌ها بود؛ تحريم‌هايي كه اين روزها شدت بيشتري گرفته اما نتوانسته در عزم كشور براي حركت رو به جلو خللي ايجاد كند. اين اقدام نظامي كشورمان نشان داد جمهوري اسلامي در اوج اقتدار نظامي است كه حتي قادر است پيچيده‌ترين سلاح‌هاي امريكايي را نه تنها از كار بيندازد بلكه با هدايت آن به داخل كشور، امكان رمزگشايي و كشف اسرار آن را براي تقابلي بهتر فراهم كند.

 

منبع : جوان آنلاین

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.