دوشنبه 12 خرداد 1393 | 08:17
یادداشت سرلشکر جعفری بر کتاب «سپاه در گذر انقلاب»
جدایی سپاه از انقلاب محال است/ انعطاف‌پذیری سپاه در برابر تحولات و مقتضیات زمان
جدایی سپاه از انقلاب محال است/ انعطاف‌پذیری سپاه در برابر تحولات و مقتضیات زمان
سپاه پاسداران در برابر تحولات و مقتضیات زمان، انعطاف‌پذیر و جدایی این نهاد از انقلاب امری محال است.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" روز گذشته، ۱۱ جلد کتاب تاریخچه سپاه با نام «سپاه در گذر انقلاب» رونمایی شد.

در این مجموعه که از ابتدای تأسیس سپاه تا سال ۶۰ را شامل می‌شود، موضوعات تاریخی در مقاطع مختلف تشکیل سپاه پاسداران مورد بررسی قرار گرفته است.

آنچه در زیر می‌خوانید، یادداشت سردار سرلشکر «محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که برای مجموعه کتاب‌های «سپاه در گذر انقلاب» نوشته شده است:

صحنه‌های نیاز انقلاب، رصد و اشراف اطلاعاتی دائمی بر تحولات در محیط ملی، منطقه‌ای و جهانی، سپاه را بر اساس رسالت قانونی و وظایف ذاتی خود بر آن داشته است که فرزند زمان باشد و در راستای مأموریت خطیر خود در پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای سترگ آن در مواجهه با رخدادها و و حوادث مهم و تأثیرگذار داخلی و خارجی، به‌موقع و به‌گونه‌ای هوشمندانه و در چارچوب آموزه‌های دینی و انقلابی حضور مستمر و تعیین‌کننده خود را به منصه ظهور برساند.

تاریخ انقلاب و سپاه آن‌چنان درهم‌آمیخته است که هرگونه تصور از جدایی این دو را محال می‌نماید. سپاه همزاد انقلاب است و هرگاه که ما به یاد انقلاب و صیانت از ره‌آوردهای گران‌سنگ آن می‌افتیم، به‌طور طبیعی ذهن ما با حقیقتی انکارناپذیر به نام سپاه متبادر می‌شود.

سپاه شجره طیبه است و همواره در مسیر پرفراز و نشیب انقلاب حرکت‌های آن از یک اصالت، هوشمندی و تیزبینی منحصربه‌فردی برخوردار بوده و در این رهگذر شرایط متفاوت اما به هم پیوسته‌ای را تجربه کرده است.

حضور بالنده، سلحشورانه و موفق در عرصه مقابله و حل تهدیدات امنیتی و آشوب‌گری‌ها و تجزیه‌طلبی‌های روزهای آغازین انقلاب و شکل‌گیری نظام در برخی استان‌های مرزی کشور به‌ویژه در کردستان و سپس دفاع مقدس، مؤمنانه و دشمن‌شکن در هشت سال جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق و قدرت‌های بزرگ جهانی و در ادامه سازماندهی و آرایش متناسب برای پاسخ به نیازها و ضرورت‌های انقلاب و کشور در دوران پرمخاطره پس از جنگ در حوزه‌های مختلف امنیتی، نظامی، فرهنگی، سازندگی، محرومیت‌زدایی و... آن‌چنان درخشان و پرفروغ است که تلألو آن چشم‌های دوست و دشمن را خیره کرده و آنان را به اعتراف و ستایش واداشته است.

سپاه با ویژگی‌ها و خصائص منحصربه‌فرد ایمانی و معنوی خود به‌عنوان یک سازمان انقلابی و یادگیرنده همواره در تلاش بود تا با درک عمیق از محیط پیرامونی و جهانی و شناخت، رصد و کنترل تهدیدات فراروی انقلاب، پویایی و انعطاف راهبردی را برابر تغییر در ماهیت، اندازه، پیچیدگی و گستردگی مأموریت‌های خود توسعه دهد و سرافرازانه رو به جلو و به سمت آرمان‌های بلند انقلاب حرکت کند.

ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و نقش‌آفرینی‌های حساس حیاتی و سرنوشت‌ساز سپاه به‌ویژه در کانون‌های مورد هدف بیگانگان و دشمنان انقلاب، نظام و ملت ایران به‌طور مستمر این نهاد انقلابی و سازمان ارزشی و ولایتمدار را در معرض انواع تهدیدات و هجمه‌های امپریالیسم رسانه‌ای و نیز تحریم‌ها و تهمت‌های ناروای سلطه‌جویانه و قدرت‌های شیطانی و استکباری قرار داده است.

بحمدالله تیزبینی، نگرش عمیق و آینده‌نگرانه و اشراف همه‌جانبه حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بر توطئه‌های دشمن، در طول بیش از سه دهه اخیر و تأکیدات ایشان بر رسالت و نقش‌پذیری مسئولانه و انقلابی سپاه در عرصه مأموریت‌ها و وظایف قانونی محوله، این سازمان را همواره زنده، شاداب و بهره‌مند از قابلیت‌های انعطاف به‌موقع، سریع و متناسب با تحولات و مقتضیات زمانی و ماموریتی نگه‌داشته است.

خصیصه فرزند زمان بودن و حضور در زمان داشتن مقوله‌ای است که با مطالعه و مرور گذشته عملکرد و تلاش بیش از سه دهه سپاه حاوی نکاتی است که می‌تواند برای امروز و فردای این نهاد عبرت‌آموز باشد، در این میان بازخوانی بیانیه‌ها، اطلاعیه‌ها و اخبار و... رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارای اهمیت خاصی است که اقدام روابط عمومی سپاه در باز انتشار آن در قالب کتاب «سپاه در گذر انقلاب» ارزشمند و رهگشا بوده و قادر است جایگاه این نهاد راهبردی در بطن جامعه و نقش واقعی، تعیین کننده و سرنوشت‌ساز آن در متن حوادث و وقایع را برجسته و تبیین سازد.

با تعظیم به مقام شامخ شهیدان گلگون‌کفن، تاریخ‌ساز و همیشه جاوید سپاه و تجلیل از حماسه جهاد، بصیرت و تکلیف پذیری آحاد پاسداران انقلاب اسلامی تردیدی نیست که این نهاد مردمی و سازمان انقلابی و ولایی به برکت قرآن و عترت و تبعیت محض از ولایت فقیه، با حفظ معنویت، دین‌داری، مردم‌محوری، پویایی، انعطاف راهبردی، تحول‌پذیری دائمی و رویکرد رسالت محور خود در ظل عنایات خاصه حضرت ولی عصر (عج) همچنان در عرصه‌های پاسداری از انقلاب و دستاوردهای تاریخ‌ساز، سعادت‌بخش و عزت‌آفرین آن آگاهانه،‌ هوشمندانه و فداکارانه حضور قدرتمند خود را نماد اقتدار، عظمت، بالندگی و آرمان‌طلبی ملت رشید، فهیم و با بصیرت ایران عزیز قرار خواهد داد.

منبع : دفاع مقدس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.