جمعه 23 خرداد 1393 | 13:08
عبور ناوگان دریایی ارتش از خط استوا/ ناوگروه سی‌ام نداجا رکورددار شد
عبور ناوگان دریایی ارتش از خط استوا/ ناوگروه سی‌ام نداجا رکورددار شد
ناوگروه سی‌ام نداجا پس از حضور در تانزانیا، یا به خلیج عدن مراجعت خواهد کرد یا در صورت «تصویب سلسله‌مراتب»، مأموریت خود را با حرکت به سمت جنوب آفریقا و کشور آفریقای جنوبی ادامه خواهد داد. خبرگزاری فارس: عبور ناوگان دریایی ارتش از خط استوا/ ناوگروه سی‌ام نداجا رکورددار شد

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در حاشیه دیدار هیئت نظامی تخصصی آموزشی کشور عمان، گفت که ناوگروه اعزامی سی‌ام این نیرو متشکل از ناوشکن الوند و ناو لجستیک بوشهر در بندر دارالسلام کشور تانزانیا پهلو گرفته است.

تانزانیا کشوری در شرق آفریقاست که از شمال با کنیا و اوگاندا، از غرب با رواندا، بوروندی و جمهوری دمکراتیک کنگو و از جنوب با زامبیا، مالاوی و موزامبیک همسایه‌است و از شرق نیز به اقیانوس هند محدود می‌شود.

موقعیت کشور تانزانیا در اقیانوس هند و شرق آفریقا (اسلام، مسیحیت و آئین‌های بومی، 3 دین اصلی در این کشور هستند.)

دریادار سیاری پیش از این گفته بود که ناوگان دریایی ارتش ایران در آینده به «ماموریت‌هایی فراتر از مدار 10 درجه» خواهد رفت.

حالا با عبور از خط استوا و پهلوگیری در کشور تانزانیا (که برای اولین بار صورت می‌گیرد) این امر محقق شده است.

نیروی دریایی ارتش، حضور در اقیانوس اطلس را نیز در برنامه خود دارد؛ حضوری که به احتمال زیاد از همین مسیر اقیانوس هند (عبور از شرق و جنوب آفریقا) صورت خواهد گرفت و برای این دریانوردی بلند مدت، می بایست در برخی کشورها که در مسیر هستند، پهلوگیری کنند که حالا تانزانیا یکی از آنها خواهد بود.

ناوگروه سی‌ام نداجا نیز همچون دیگر ناوگروهای اعزامی، ماموریت اصلی خود را در منطقه خلیج عدن، باب‌المندب و تا نیمه دریای سرخ انجام داده و حالا فرمانده این نیرو می گوید که این ناوگروه پس از «دریافت اجازه برای انجام یک سفر دریایی بلند مدت»، از خط استوا عبور کرده تا گام دیگری برای انجام سفرس طولانی تر این نیرو (حضور در اقیانوس اطلس) برداشته شود.

ناو لجستیک بوشهر با شماره بدنه 422 در بندر دارالسلام

البته فرمانده نداجا گفته است که این ناوگروه پس از حضور چندروزه در تانزانیا، یا به خلیج عدن مراجعت خواهد کرد یا در صورت «تصویب سلسله‌مراتب»، مأموریت خود را با حرکت به سمت جنوب آفریقا و کشور آفریقای جنوبی ادامه خواهد داد.

در این صورت، ناوگان سی‌ام نیروی دریایی ارتش، یکی از طولانی‌ترین سفرهای دریایی این نیرو را انجام می‌دهد.

طولانی‌ترین مأموریت ناوگروه‌های نداجا حدود 17 هزار مایل دریانوردی بوده و رکود دریانوردی از نظر زمانی نیز به ناو لجستیکی بندرعباس تعلق دارد که حدود 5 ماه و نیم دریانوردی کرده است.

ناوگروه سی ام که برای اولین بار در اقیانوس هند جنوبی حضور پیدا کرده است، 3 الی 4 روز در دارالسلام خواهد ماند.

ناو لجستیک بوشهر در بندر دارالسلام

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اعزام 30 ناوگروه به آبهای آزاد بویژه منطقه خلیج عدن و تنگه باب المندب و دریای سرخ، 2400 کشتی تجاری را اسکورت کرده است.

 

منبع : فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.