چهارشنبه 7 مهر 1400 | 13:27
روایتی از نقش علامه حسن زاده در مهار غائله آمل
آیت الله معلمی درباره آشنایی خود با حضرت علامه حسن زاده آملی گفت.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از  پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی، عالم سالک و فقیه عالیقدر، به ملکوت اعلی پیوست. آیت‌الله علی معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: ارتحال عالم ذوفنون، جامع منقول و معقول علامه بزرگوار حسن‌زاده آملی را به محضر ولی‌الله اعظم و نایب برحقش مقام معظم رهبری، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه و مؤمنین به ویژه مردم ولایتمدار طبرستان مخصوصا مردم شهرستان دارالمومنین و هزار سنگر آمل تسلیت عرض می‌کنم.

امام جمعه قائمشهر از دست دادن چنین شخصیتی را خسارتی جبران ناپذیر خواند و تصریح کرد: ایشان شخصیتی کم نظیر، نه تنها در تاریخ معاصر بلکه در تاریخ اسلام بود. خداوند رحمان انشاالله او را با اولیا بزرگوارش محشور بگرداند. خسارت از دست دادن این عالم جلیل‌القدر جبران نمی‌شود؛ البته آثار بجای مانده از ایشان موجب می‌شود تا بخشی از این خسارت جبران گردد. امیدواریم که خداوند رحمان، این خسارت را جبران نماید.

آیت الله معلمی درباره آشنایی خود با حضرت علامه حسن زاده آملی گفت: آشنایی من و دیدارم با ایشان به سال 1356 برمی‌گردد. من در ایام تحصیل در نجف درس می‌خواندم و چند سالی در ایران نبودم، به همین دلیل آشنایی ما با ایشان در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در همان ایام، در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب، جامعه‌روحانیت استان مازندران با محوریت شیخ هادی روحانی شکل گرفته بود. این جلسات هر دو هفته یکبار در یکی از شهرهای بزرگ استان تشکیل می‌شد. چند ماهی به پیروزی انقلاب مانده بود که نوبت به آمل رسید. آن روز خبر رسید که علامه حسن‌زاده از قم به آمل آمده‌اند و قرار است در جلسه حاضر شوند. همه از درک حضور ایشان خرسند و به دیدار با ایشان مشتاق بودند. ایشان در سر موعد در جلسه حاضر شد. اندکی بعد از سلام و احوالپرسی، ایشان شروع به سخنرانی کردند و گفتند: «من کاری را شروع کرده بودم. متحیر بودم که کار نیمه تمام خود را انجام دهم و یا اینکه در محضر شما حضرات که برای همراهی با انقلاب و حضرت امام و ادامه نهضت جمع شده اید حضور پیدا کنم. به کتاب خدا تفال زدم و توکل کردم به او. آیات مربوط به فرمان خدا به موسی کلیم آمد، که می‌فرماید: «حرکت کن و بنی‌اسراییل را حرکت بده...» و خبر نابودی فرعون در آن آیات بود. علامه حسن‌زاده با حضورشان در آن جلسه و قرائت آیات قرآن، معنویت خاصی به جلسه دادند. وقتی که ایشان این آیات را تلاوت کردند، یأس و ناامیدی که بعضا در دل‌ها عارض می‌شد تبدیل به نشاط و امیداواری در ادامه مسیر شد.

 

آیت الله معلمی تصریح کرد: خاطرات زیادی با ایشان داشتیم و توفیق داشتم مکرر محضر ایشان را درک کنم. ایشان در بین علما به مهمان نوازی شهره بودند. یکی از خصوصیات بارز اخلاقی ایشان همین تکریم مهمانان بود و اکثر اوقات خودشان از مهمانان پذیرایی می‌کردند.

امام جمعه قائمشهر به روایت خاطره دیگری از علامه حسن زاده آملی پرداخت و گفت: خاطرم هست یک روز به همراه آقای نوریان نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان مازندران به منزل علامه در روستای «ایرا» رفتیم. ده دقیقه‌ای محضر ایشان را درک کردیم و قصد داشتیم رفع زحمت کنیم که ایشان اصرار زیادی به ماندن ما کردند. ایشان گفتند کاری را به اتمام رسانده بودم و در این فکر بودم که چه کاری را شروع کنم؛ در همین فکر بودم که خداوند شما را رساند. به همین دلیل شما باید امشب را اینجا بمایند. ما هم حرف ایشان را قبول کردیم. آن شب یکی از شب‌های خاطره انگیز بنده بود.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یکی دیگر از مقاطعی که ایشان در مسیر انقلاب خوش درخشیدند، در ماجرای مهار غائله آمل بود. ایشان و آیت‌الله جوادی آملی در آن قضیه محوریت داشتند. آیت‌الله حسن‌زاده آملی وقتی از این اتفاق با خبر شدند، خود را به آمل رساندند. حضورشان، کلام‌شان و پیام‌شان نه تنها برای مردم آمل ‌بلکه برای عموم مردم مازندران اثرگذار بود. در ایجاد و تقویت روحیه مقاومت در بین مردم، پیام ایشان بسیار موثر بود.

وی در پایان افزود: در ایام دفاع مقدس هم نظر ایشان و پیام ایشان برای رزمندگان مازندرانی بسیار با اهمیت بود. علامه همواره با امام، انقلاب و خلف صالح امام راحل، مقام معظم رهبری همراهی داشت و با تأییداتی که نسبت به جریان اصیل انقلاب داشت برای مردم حجت الهی را تمام کرده بود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.