دوشنبه 8 خرداد 1402 | 10:17
نگاهی به مواضع انقلابی شهید «سید حسن آیت»/ تروری مشکوک و اسنادی که گم شد!
شهید «سید حسن آیت» قبل از انقلاب اسلامی دشمنان آینده نهضت امام خمینی (ره) را به‌خوبی می‌شناخت؛ به‌عنوان نمونه با التقاطی‌ها مخالفت می‌کرد و تشکل‌هایی همچون جبهه ملی، نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق را حلقه‌های پی‌درپی یک زنجیر می‌دانست.

 

 سال ۶۰ بود و در حالی که رزمندگان اسلام در مرز‌ها در حال دفاع از میهن اسلامی مقابل دشمن بعثی تا به دندان مسلح بودند، منافقین در داخل کشور دست به ترور و ناامنی زده و در جبهه‌ها نیز به‌عنوان ستون پنجم دشمن، به کشور خیانت می‌کردند.

هنوز چند روزی از جنایت انفجار تروریستی حزب جمهوری در هفتم تیر نگذشته بود که در تماسی تلفنی، یکی دیگر از مسئولان کشور تهدید شد؛ اما وقتی خانواده‌اش از روی نگرانی به وی می‌گفتند که احتیاط کند، در پاسخ به آن‌ها می‌گفت: «مرگ حق است و شهادت آرزوی ماست».

صبح روز ۱۴ مرداد، مطابق معمول برای عظیمت به محل کار خود در مجلس شورای اسلامی از خانه بیرون آمد؛ یکی از محافظان وی در حال بستن در ورودی منزل بود که یک‌باره یک خودروی بنز شیری رنگ به آرامی از میدان ۴۸ نارمک وارد کوچه شد و یکی از سرنشینان آن با شلیک حدود ۶۰ گلوله، دکتر «سید حسن آیت» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را به شهادت رساند و محافظ وی را مجروح کرد.

* گذری کوتاه بر زندگی‌نامه شهید «سید حسن آیت»

«سید حسن آیت» سوم تیر سال ۱۳۱۷ در «نجف‌آباد» اصفهان متولد شد. وی از همان دوران نوجوانی علاقه خاصی به مسائل سیاسی و اجتماعی داشت. ۱۵ سال داشت که در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت، به جمع یاران آیت‌الله کاشانی پیوست و در ایام کودتای ۲۸ مرداد نیز دانشجو بود و در این زمان هم در خط آیت الله کاشانی قرار داشت.

وی سال ۱۳۳۷ در دانشسرای عالی تهران در رشته «تربیت معلم»، موفق به اخذ لیسانس شد و سپس در سال ۱۳۴۰ با رتبه اول، مدرک فوق لیسانس در رشته جامعه‌شناسی را از موسسه علوم اجتماعی دانشگاه تهران اخذ کرد و مجددا با قبولی در کنکور وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شده و در سال ۱۳۴۵ موفق به اخذ مدرک لیسانس از این دانشکده شد.

«سید حسن آیت» مدتی به عضویت حزب زحمت‌کشان درآمد و همراه با رهبر آن حزب دکتر «مظفر بقایی» به مبارزه علیه حکومت پهلوی و جریان ملی‌گرا پرداخت و به دلیل فعالیت‌های سیاسی به دامغان تبعید شد. وی در دبیرستان‌های دامغان مشغول تدریس شد و پس از گذران دوران تبعید به تهران بازگشت و علاوه بر دبیرستان‌های جنوب تهران، در دانشگاه ملی (شهید بهشتی)، علم وصنعت، حوزه علمیه قم، مدرسه عالی قضایی قم، مدرسه عالی لاهیجان و مدرسه عالی اراک نیز به تدریس پرداخت.

با شروع نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، از همان ابتدا خود را در خط امام قرار داد و اقدام به ایجاد یک گروه سیاسی و نظامی مخفی کرد و از این طریق توانست افراد شایسته بسیاری را در محور خط امام متمرکز کند؛ از طرفی نیز با توجه به اطلاعات و شناخت وسیعی که از پرونده رهبران جبهه ملی داشت، به افشاگری و مقابله با آن‌ها پرداخت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه شهید آیت‌الله «بهشتی» در تأسیس حزب جمهوری اسلامی نقش به‌سزایی داشت و عضو شورای مرکزی این حزب بود و از همان ابتدا به‌عنوان دبیر سیاسی حزب انتخاب شد. وی در مرداد سال ۵۸ در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی به‌عنوان نماینده مردم استان اصفهان انتخاب شد.

وی در ۲۴ اسفند سال ۱۳۵۸ در اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۱۳۴۶۸۹۹ رأی به‌عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و سرانجام صبح روز ۱۴ مرداد سال ۶۰ توسط منافقین کوردل به شهادت رسید.

* نگاهی به مواضع دکتر «سید حسن آیت»

اعتراض به حکومت غیرقانونی «زاهدی» و ارسال نامه و تلگراف به مجامع بین‌المللی به‌خصوص سازمان ملل متحد برای ابطال انتخابات فرمایشی مجلس، مقاومت در برابر تجدید رابطه با دولت انگلیس و مبارزه در قضیه نفت و تشکیل کنسرسیوم، از فعالیت‌های شهید «آیت» در مقابله با دستگاه طاغوت بود.

وی قبل از انقلاب اسلامی دشمنان آینده نهضت امام خمینی (ره) را به‌خوبی می‌شناخت؛ به‌عنوان نمونه با التقاطی‌ها مخالفت می‌کرد و تشکل‌هایی همچون جبهه ملی، نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق را حلقه‌های پی‌درپی یک زنجیر می‌دانست. «آیت» همچنین معتقد بود که استعمار در برابر مبارزان اصیل، مبارزان قلابی و بدلی به وجود می‌آورد؛ لذا از این رو برخی افراد را انقلابی قلابی می‌دانست که برای انحراف جریان اصیل در میان آن قرار گرفته است و همچنین برخی مسئولان را در خط آمریکایی‌ها می‌دانست و معتقد بود که آن‌ها با آمریکایی‌ها سازش می‌کنند و در آینده این‌چنین خواهد شد.

وی برای اولین‌بار نظریه مترقی ولایت فقیه نقش سازنده و با ارزش روحانیت مجاهد را به عنوان یک اصل اساسی در قانون اساسی وارد کرد. همچنین مسأله فرماندهی کل قوا که در واقع اساس قدرت در کشور است را به طور قانونی و رسمی در اختیار رهبری قرار داد و کوشش بی‌نظیر وی در رسمی کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قانون اساسی نیز از دیگر خدمات گرانبهای او به انقلاب است.

شهید «آیت» در راه رسیدن به اهداف خود شکست‌ناپذیر بود و با هیچ‌یک از دشمنان داخلی و خارجی انقلاب اسلامی، خصوصاً منافقین و رئیس جمهور مخلوع «ابوالحسن بنی‌صدر» مسامحه نمی‌کرد؛ تا جایی که در ایام قبل از انتخابات مجلس، دفتر هماهنگی رئیس جمهور و در رأس آن شخص «بنی‌صدر» خواستار حذف نام «آیت» از لیست حزب جمهوری اسلامی شده و اعلام کرده بود که حاضر است هر ۳۰ نفر معرفی شده از طرف حزب و گروه‌های ائتلافی را بپذیرد منوط به آن‌که نام «آیت» در بین کاندیدا‌ها نباشد. از طرفی نیز شهید «آیت» در رابطه با بنی‌صدر گفته بود که «اگر از قانون اساسی منحرف شود، علیه وی مبارزه صورت می‌گیرد» و در چهارچوب قانون اساسی با وی مبارزه می‌کرد و معتقد بود «بنی‌صدر رئیس‌جمهور است و باید حمایتش کرد؛ ولی نباید گذاشت که از چهارچوب قانون خارج شود».

یکی دیگر از خصوصیات این شهید والامقام، اعتقاد راسخ وی به وحدت بود و می‌گفت: «آن‌هایی که واقعاً به خط انقلاب معتقدند، باید وحدت داشته باشند. باید از اختلافات خصوصی و اغراض خصوصی بپرهیزند. اگر احیانا سوءتفاهمی هم شد، به جای اینکه در بوق و کرنا کنند، بنشینند کنار هم صحبت کنند و به وحدت برسند؛ البته وحدت بین مسلمین معتقد به خط امام؛ ولی من نمی‌توانم مثلاً با آقای «حسن نزیه» یا کمونیست‌ها وحدت داشته باشم».

* اسنادی که بعد از ترور «آیت» دست منافقین افتاد

برخی افراد درباره ترور شهید «آیت» مطرح می‌کنند که وی در حال انتقال اسناد مهمی درباره وزیر پیشنهادی امورخارجه دولت شهید باهنر به مجلس بوده است که ناگهان ترور شده و این اسناد دست منافقین افتاده است.

در همین رابطه، «ابراهیم اسرافیلیان» نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی نقل کرده است: روزی که قرار بود وزیر پیشنهادی امورخارجه دولت شهید رجایی به مجلس معرفی شود و رای اعتماد بگیرد، شهید «آیت» سخت بیمار بود و چند روز غیبت داشت؛ اما تمام اسناد خودش را جمع و جور کرده و در پوشه گذاشته بود تا به مجلس بیاید، همسرش نقل می‌کند و می‌گوید، من از وی خواستم که به مجلس نرود و استراحت کند؛ اما گفت که امروز باید تکلیف جمهوری اسلامی مشخص شود و من باید بروم تا این اسناد و حقیقت‌ها را برای مردم روشن کنم.

وی افزوده است: این اسناد وزیر پیشنهادی امورخارجه با [..]را اثبات می‌کرد؛ اما زمانی که شهید «آیت» از در منزل خارج شد ترور شد. همسر شهید «آیت» می‌گوید که اسناد را «آیت» پشت شیشه اتومبیل قرار داده بود؛ اما ضاربان آن‌ها را دزدیدند و بعدا باجناق «آیت» دنبال پوشه رفت تا اینکه به وزارت امور خارجه رسید، در آنجا فردی گفت که اسناد دست من است، همین جا باشید تا من آن‌ها را بیاورم، باجناق شهید «آیت» چند ساعت صبر کرد؛ اما از آن فرد خبری نشد تا اینکه معلوم شد از در دیگر ساختمان فرار کرده است.

* نگران سپردن سمت‌های حساس به اشخاصی با سوابق نامطلوب بود

«محسن آیت» فرزند این شهید والامقام نیز معتقد است که پدرش در روز‌های آخر حیات خود، از این که پس از خلع بنی‌صدر، مجدداً افرادی با تفکرات انحرافی قدرت گرفته‌اند، ناراضی بود و حتی در روز شهادتش که رأی اعتماد به کابینه شهید باهنر مطرح بود، نگران سپردن سمت‌های حساس به اشخاصی با سوابق نامطلوب بوده است. پس از رأی اعتماد مجلس به وزارت خارجه کابینه شهید باهنر هم وی می‌گفت که اگر انفجار هفت تیر روی نداده بود، در مجلس، این‌قدر تنها نمی‌ماندم و افراد بیشتری با من در مخالفت با وزارت او همراهی می‌کردند.

وی افزوده است: با توجه به مواضع سیاسی شهید «آیت» در رویارویی با طیف وسیعی از مخالفان تفکر راستین انقلاب اسلامی، موارد مبهمی در این حادثه وجود دارد و مثلاً این اطمینان وجود ندارد که آیا تنها گروه مشارکت‌کننده در ترور وی، مجاهدین خلق بوده‌اند یا مجموعه‌های دیگر هم به نوعی در این ماجرا نقش داشته و احتمالاً انجام برخی هماهنگی‌ها را به عهده داشته‌اند.

«محسن آیت» در توضیح این ابهامات گفته است: یکی از محافظان شهید آیت درست شب قبل از ترور عوض شده بود که این مسئله در آن شرایط بسیار عجیب می‌کرد. پاسداری که در زمان ترور همراه ایشان بود، مهارت کافی نداشت و نه تنها اقدامی برای دفاع از شهید آیت به عمل نیاورد، بلکه عملاً در صندلی عقب خودرو و پشت سر ایشان پناه گرفت.

وی تأکید کرده است: چهره فردی که به عنوان ضارب اصلی معرفی و مجازات شد، با چهره کسی که به ایشان تیراندازی کرد شباهت کامل نداشت. فردی که پدر را به رگبار بست، فردی با محاسن مشکی بود؛ اما فردی که به عنوان ضارب وی محکوم شد، بور بود و شاید لازم می‌بود که برای روشن شدن قضیه، تحقیقات مفصل‌تری صورت بگیرد.

«محسن آیت» گفته است: با توجه به این که ضارب معرفی شده، عامل بیش از ۲۰ مورد فعالیت تروریستی بوده است و اعتراف به ترور شهید آیت، تغییری در مجازات او به وجود نمی‌آورده است، این امکان وجود دارد که برای فرار ضارب اصلی، اجرای ترور را به عهده گرفته باشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.