یکشنبه 10 دی 1402 | 14:33
مشارکت اصل است

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" درهر نظامی چهار مولفه قدرت به مثابه چهار ستون وجودداردکه سقف نظام بر آن استوار است مانند مولفه قدرت سیاسی ،مولفه قدرت فرهنگی واجتماعی،مولفه قدرت اقتصادی ومولفه قدرت نظامی که تمام آنها متاثر از مشارکت در تصمیم گیری ها توسط مردم است که نماد اصلی آن انتخابات است .حضور پُرشور مردم در انتخابات، نشان‌دهنده وحدت ملّی است. هرچه مردم با شور و انگیزه بیشتری در انتخابات شرکت کنند، یکپارچگی مردم بیشتر به نمایش گذاشته می‌شود. آثار این حضور و مشارکت حداکثری در حوزه‌های گوناگون موجب اقتدار و حل سریع‌تر مشکلات مردم خواهد شد.
رهبر انقلاب در این باره می‌فرمایند: «انگیزه ملّت ایران و وحدت ملّی، قدرت ملّی به وجود می‌آورد؛ قدرت ملّی موجب امنیّت کشور می‌شود؛ وقتی کشور امنیّت پیدا کرد، آن‌وقت علم در آن کشور پیشرفت می‌کند، اقتصاد در آن کشور به شکوفایی می‌رسد، مشکلات گوناگون فرهنگی و اقتصادی و سیاسی در کشور قابل حل می‌شود؛ مشارکت یک چنین معجزه‌ای می‌کند. انتخابات در کشور تحوّل ایجاد می‌کند. بعضی‌ها اسم تحوّل را می‌آورند، اظهار طرفداری از تحوّل می‌کنند، امّا عملاً آن چیزی که مقدّمه حتمی تحوّل است، مورد بی‌اعتنائی‌شان قرار می‌گیرد؛ یعنی انتخابات. با انتخابات می‌شود در کشور تحوّل ایجاد کرد. صاحبان دیدگاه‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی و فرهنگی می‌خواهند تحوّل ایجاد کنند به نفع دیدگاه سیاسی یا فرهنگی یا اقتصادی خودشان؛ خیلی خب، راهش چیست؟ راهش این است که با انتخابات - حالا چه انتخابات مجلس، چه انتخابات مجلس خبرگان، چه انتخابات ریاست جمهوری، چه انتخابات شوراها - کسانی را که با آن فکر سیاسی آنها و جهت‌گیری سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی آنها همراهند، سر کار بیاورند؛ این می‌شود تحوّل. بنابراین، پایه تحوّل انتخابات است.»
مردم حق دارند در تعیین سرنوشت کشور از طریق انتخابات و در چارچوب ارزش‌های اسلامی مشارکت داشته باشند. اما از ابتدای انقلاب، غربی‌ها علی رغم همه شعارهایی که درباره دموکراسی وحق رأی مردم می‌دادند همواره سعی درایجاد اختلال در انتخابات‌های کشورمان داشته‌اند.
جمهوری اسلامی پاسدار رأی مردم است. این مهم‌ترین محور آزادی است. افراد با نردبان رأی بالا و پایین می‌آیند. این آزمون بزرگ آزادی است. تمام ارکان قدرت در کشور ما هم بر اساس رأی مردم است. حالا مستقیم یا غیرمستقیم.رهبری توسط مجلس خبرگان رهبری انتخاب می‌شود که آنها هم مستقیم از طرف مردم‌اند. یعنی یک انتخاب مردمی بسیار صریح. نماینده‌های مجلس که مستقیم از رأی مردم هستند. رئیس‌جمهور مستقیم است. شوراها و امثال اینها. بنابراین ما یک مکانیزم رأی با مشارکت معقول خیلی خوب داریم.
منطقی ومعقول است که همه درانتخابات شرکت کنندومشارکت حداکثری باشد
یکی از محورهای دیگری که رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان پیرامون انتخاب بر آن تاکید ورزیدند، شرکت عمومی در انتخابات بود.
«همه کسانی که مخاطبانی دارند، وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند. علمای اَعلام، اساتید دانشگاه، اساتید حوزه، صداوسیما، مطبوعاتی‌ها، جوان‌ها، افراد در داخل خانواده، اینها همه می‌توانند منادی انتخابات باشند و مخاطبان خودشان را به انتخابات دعوت کنند؛ آن‌وقت انتخابات، انتخابات پُرشوری خواهد شد. اگر مشارکت ضعیف باشد، مجلس ضعیف خواهد شد و مجلس ضعیف توانایی کامل برای رفع مشکلات نخواهد داشت. اگر می‌خواهیم مشکلات برطرف بشود، باید مشارکت را بالا ببریم؛ این وظیفه همه است. هر که می‌خواهد مشکلات کشور برطرف بشود، راهش این است.» (رهبر انقلاب – 2 دی 1402)
درباره اهمیت این موضوع همان‌طور که می‌دانیم بر اساس مبانی فکری ملت ، مشارکت در سرنوشت اجتماعی علاوه ‌بر اینکه حق هریک از آحاد جامعه محسوب می‌شود، یک وظیفه و تکلیف است. به این معنا که نه تنها در مقابل سرنوشت جامعه و کشورمان مسئولیم بلکه وظیفه داریم به اندازه‌ای که نفوذ کلام داریم و دارای حوزه اثر هستیم، افراد را به شرکت در انتخابات تشویق کنیم و شبهات‌شان را برطرف ‌نماییم.»به هرحال هرکسی حداقل در محیط پیرامونی خود دارای یک حوزه اثر است. بنابراین نباید ازکمترین مقدارتلاش هم مضایقه کرد. اقشارمختلف هم باید نسبت به این موضوع احساس وظیفه کرده و برای مردم اهمیت حضور گسترده در انتخابات را تبیین نمایند تا برکات این حضور به همه آحاد جامعه برسد.»
رقابت در انتخابات به مفهوم انتخاب اصلح
رقابت یعنی چه؟ این سؤالی است که معمولاً زمانی که صحبت از انتخابات پرشور به میان می‌آید درباره آن صحبت‌های زیادی می‌شود. به بیان رهبر انقلاب؛ رقابت یعنی جناح‌های سیاسی برای شرکت در انتخابات با هم مسابقه بگذارند؛ گرایش‌های گوناگون سیاسی واقتصادی، درانتخابات باهم مسابقه بگذارند؛میدان باز باشد برای مسابقه جناح‌های سیاسی و نگاه‌های سیاسی و نظرات سیاسی، همچنین اقتصادی، همچنین فرهنگی؛ این معنای رقابت است.اگر انتخابات تجلی اراده ملت است.اگر انتخابات مظهر آزادی مردم است اگر انتخابات نشانگر خرد جمعی است.اگر انتخابات نماد قانون گرایی است .اگر انتخابات دخالت درسرنوشت کشوراست واگر انتخابات نشانه بلوغ سیاسی وبلوغ اجتماعی است اگراحترام به حقوق شهروندی است اگراحترام به خواسته مردم عزیز وشریف ایران اسلامی است واگر مسیر نقد سیاستهای حاکمیت است پس چرا دشمن اینقدر با ملت ایران دشمنی دارد وتمام تلاش در جهت عدم شرکت ملت به کار می برد.
این‌که چه کسانی درانتخابات آینده به مجلس خبرگان ومجلس شورای اسلامی راه می‌یابند، خیلی مهم است ولی نفس انتخابات مهم تراست؛ نفس انتخابات جلوی دیکتاتوری، هرج و مرج و ناامنی را می‌گیرد دیکتاتوری، هرج ومرج وناامنی خاستگاه اصلی استبداد جهانی و استکبار و اراده دولت خبیث آمریکا و صهیونیسم جنایتکار علیه ملت ایران است.
ما امروز در برابر جریانی قرار داریم که ادعای اصلاح دارد اما مسیر دیکتاتوری و ناامنی و هرج و مرج را طی می‌کند. ما امروز در برابر جریانی قرار داریم که ذلت و تسلیم در برابر مظالم آمریکا و اسرائیل غاصب را تبلیغ می‌کنند و عملاً به نمایندگی از نتانیاهو به عنوان یک سرباز در داخل علیه ملت عمل می‌کنند. ما امروزگرفتارجریانی هستیم که با ادعای اصلاحات، دین‌گریزی و ولنگاری فرهنگی و خودباختگی در برابر غرب و کدخداپرستی را ترویج می‌کند و کمر به هدم جمهوریت و اسلامیت نظام بسته‌اند. ما امروز گرفتار جریانی هستیم که نفرت و خشونت علیه طبقات و فقرات ملت را ترویج می‌کنند و رودرروی جریان انقلابی کشور ایستاده‌اند. ما امروز گرفتار جریانی در داخل هستیم که مشوق آمریکا و صهیونیسم بر اعمال تحریم‌ها و تهدیدها هستند و ذره‌ای به منافع ملی و مصالح ملی فکر نمی‌کنند.
آن‌ها منافع غرب و آمریکارادر ایران نمایندگی می‌کنند و در فتنه‌های 78 و 88 و 98 و 1401 رودرروی ملت ایران و ارزش‌های اسلامی و ملی ایستادند. آن‌ها در انتخابات آینده در مشارکت مردم و رقابت واقعی جناح‌های کشور اخلال می‌کنند و دنبال ناامنی هستندتابه سلامت انتخابات آسیب رسانند. هر گامی که برای مشارکت مردم و رقابت احزاب و اشخاص از هم‌اکنون برای انتخابات برداشته می‌شود آمریکا و غرب را برای ضربه‌زدن به مردم‌سالاری دینی در ایران ناامیدتر می‌کند.
هر رأی که به صندوق‌ها ریخته می‌شود به مثابه شلیک یک تیر به سوی خیمه دشمن است که درصدد ناامنی و برپایی دیکتاتوری و هرج و مرج در کشور است. هر دستی که بر سینه نامحرمان و منافقان زده می‌شود در حقیقت متضمن آزادی و استقلال‌، رفاه و بهبود زندگی در ایران است. سیاست‌‌ورزی عقلانی و هوشمندانه حکم می‌کند جریان‌ها و احزاب و شخصیت‌های سیاسی و ملی در برابر این جریان وابسته بایستند و از مواضعی که نشان دهد برخی از آنها با این جماعت مخرج مشترک فکری دارند پرهیز نمایند. هیچ وظیفه‌ای امروز بالاتر از حفظ جمهوری اسلامی و نهادهای برخاسته از رأی ملت در یک انتخابات آزاد با مشارکت قوی و با رقابت واقعی نیست.گرداوری: پیشکسوت بسیجی محمد صادقی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.