رادار آرایه فازی چیست؟

در آستانه عملیاتی شدن پیشرفته‌ترین رادار ساخت ایران:
رادار آرایه فازی چیست؟
رادارهای آرایه فازی از جدیدترین و پیشرفته ترین نوع رادارهای نظامی و صنعتی است و اساسی‌ترین تفاوت آن با رادارهای متداول نسل گذشته نحوه اسکن الگوی تشعشعی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"رادار یک دستگاه رادیویی است که برای مشاهده اجسام و اندازه‌گیری برخی ویژگی‌های آنها به وسیله امواج الکترومغناطیسی به کار می‌رود. کاربرد اصلی رادار و محل پیدایش و رشد آن در صنایع نظامی و هوانوردی است و نقش اصلی یک سیستم راداری نظارت بر یک محدوده بزرگ و تشخیص اجسام متحرک، ردیابی اهداف و استخراج مشخصاتی مانند سرعت و ارتفاع است.

رادارها با توجه به نوع استفاده و محل بکارگیری دارای انواع مختلفی هستند که یکی از پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین انواع آن نوع آرایه فازی است.رادارهای آرایه فازی یک تکنولوژی نوین و انقلابی در صنعت الکترونیک هوایی است.

رادارهای آرایه فازی از جدیدترین و پیشرفته ترین نوع رادارهای نظامی و صنعتی است و اساسی‌ترین تفاوت آن با رادارهای متداول نسل گذشته نحوه اسکن الگوی تشعشعی است.

در این نوع رادارها با استفاده از امکان اسکن الگوی تشعشعی سیگنال‌های آنتن دریافت و با پردازش بر نمونه برداری‌های انجام شده از امواج الکترو مغناطیسی در هر المان آرایه ای یک دسته از بیم‌ها را که در فضا به صورت متفاوت جهت دار شده‌اند پراکنده می‌کند .

يك آرايه آنتن عبارت است از سيستم تشعشعي كه شامل چندين تشعشع كننده يا عنصر تكي است. اين عناصر چون در يك آرايه در كنار هم قرار دارند كه هريك در ميدان القائي بقيه واقع ميشوند. بنابراين ، اين عناصر بر روي هم اثر گذاشته و يك پرتو كلي ايجاد مي‌كنند كه به صورت جمع برداري تك تك پرتوها حاصل مي‌شود.

در این رادار ها به جای گردش آنتن رادار - امواج به چرخش در می‌آیند. در این سیستم آنتن آرایه ای شامل تعداد زیادی آنتن تکی است که با تغییر فاز به تغذیه کن‌های آنتن تکی پرتو به گردش درمی‌آید.

از مشخصات این گونه رادارها اسکن بسیار سریع محیط اطراف یعنی در حد میلی ثانیه، قابلیت هدایت چندین موشک به سمت هدف، مقاومت بالا بر علیه اقدامات ضد الکترونیک و کشف بسیار مشکل محل رادار توسط سیستم‌های الکترونیکی گیرنده و هشدار راداری است که در نمونه اکتیو این رادارها قادرند تا ۱۰۰۰ بار درثانیه تغییر فاز بدهند.

از مزایای دیگر این است که در صورت اشکال بر روی گیرنده فرستنده ها کل رادار دچار اختلال نمی‌شود. بسیاری از کشورها در حال خرید این گونه رادارها و نصب بر روی جنگنده های خود هستند. یکی از مهمترین اصول به کار گرفته شده در جنگنده های نسل 4و 5 بکار گیری این رادارهای جدید است. این رادارها قابلیت جنگنده‌ها، ناوها، ایستگاه‌های زمینی را به نحو تحسین برانگیزی افزایش می‌دهد.

رادارهاي آرايه فازي قادر به هدايت چندين موشك بر عليه چندين هدف در يك زمان هستند و چون در كسري از ثانيه تغيير فاز مي‌دهند شناسائي منبع پرتو براي دشمن كاري بسيار مشكل است . از اينروي قابليت بقاپذيري يك جنگنده را در ميدان نبرد به ميزان چشمگيري افزايش مي‌دهند.

در اين نوع رادارها به جاي آنكه آنتن رادار به گردش دربيايد، اين امواج هستند كه به گردش درميايند. چنين رادارهائي قادرند پرتوهاي انرژي رادار با پهناي متفاوت را در كسري از ثانيه در سطحي بسيار وسيع گسيل نمايند. اين رادارها در برابر موشكهاي كروز حساسيت خوبي دارند و در واقع در هر زمان مي‌توانند پالس‌هاي راداري كوتاه، باريك و دقيقي ارسال كنند كه كشف آنها بسيار مشكل است. در صورت كشف شدن توسط دشمن يا اخلال هاي الكترونيكي به دليل تغيير فاز مقاومت بسيار بالائي در محيط‌هاي آلوده از خود نشان مي‌دهند.

در همین باره سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صبح روز گذشته در دومین همایش سیستم‌های فناورانه راداری که در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شده بود، گفت: یکی از شاخصه‌های دفاع هوشمند، توجه به موضوع رادار است. چرا که نمی‌توان راجع به مقابله با جنگ اطلاعاتی، شبکه‌ای و الکترونیک صحبت کرد و توجهی به رادار به معنای عام آن نداشت.

وی تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران در زمینه رادارهای آرایه‌فازی که از پیشرفته‌ترین و دقیق‌ترین رادارهای دنیاست حرف برای گفتن دارد.

وزیر دفاع ادامه داد: ما در حوزه رادارهای آرایه فازی در باند S به اهداف خود رسیده‌ایم و در باند X نیز آخرین گام‌‌های خود را طی می‌کنیم.

وحیدی با بیان اینکه امروز ما در کشور رادارهایی با برد ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر را تولید کرده‌ایم، اظهار داشت: در حوزه رادارهای با برد بیش از ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر نیز اقداماتی شده که در آینده به اتمام خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: امروز بخشی از رادارهای برای کشف ماهواره‌ها که از الگوی آرایه‌فازی پیروی می‌کند، ساخته شده که در آینده این رادارها نیز عملیاتی خواهند شد.

انتهای پیام/

ندای انقلاب