رضوی:صهیونیست ها در سایه و پناه داعش تجاوز می کنند

رضوی:صهیونیست ها در سایه و پناه داعش تجاوز می کنند

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"   به نقل از پایگاه بصیرت انتشار اخبار پراکنده ای از حضور عناصر داعش در مناطقی از فلسطین و فلسطین اشغالی بار دیگر تحلیل رابطه رژیم اسرائیل با داعش و این که داعشی ها تا چه اندازه می توانند ضد صهیونیستی باشند، را مطرح می کند. خبرنگار گروه بین الملل بصیرت درباره این موضوع گفتگویی را با سلمان رضوی، کارشناس مسائل بین الملل صهیونیسم انجام داده که در ذیل می آید:

 

بصیرت: اخیرا نشانه هایی از حضور عناصر داعش در فلسطین اشغالی و اطراف آن دیده شده است؟ آیا این موارد به معنای حرکت داعش علیه رژیم صهیونیستی است؟

رضوی: ما نشانه های متعددی داالّ بر حضور عناصر داعش و یا افراد نزدیک به تفکر داعش چه در اراضی اشغالی 1948، نوار غزه و حتی در کرانه باختری، آمارهایی داشتیم که به چند صد نفر هم این آمارها ذکر شده است.

در باب اراضی 1948 که موسوم به اسرائیل است، طبیعتا سلفی هایی که آنجا هستند در پاسخ به ندایی که داعشی ها سر دادند مبنی بر این که حکومت یا خلافت اسلامی بر پا است و به هر مسلمانی واجب که به کمک این خلافت اسلامی بشتابد، تعدادی از این عناصر سلفی در اراضی 48 یا به سراغ داعشی ها رفتند و یا به سمت گروه های معارضی که از دولت سوریه بودند و حتی به سمت گروه هایی که به تفکر داعش نزدیک تر بودند هم ملحق شدند. متاسفانه اخیرا ما این وضعیت را در نوار غزه مشاهده کردیم و این امر منجر به درگیری هایی شد که باعث کشته شدن چند نفر از حماسی ها و افراد وابسته به داعش شد. حدود سه الی چهار سال پیش، یکی از مساجدی که تحت تأثیر تفکر سلفی های تندرو در رفح بود، حتی باعث شد درگیری هایی با حماسی ها ایجاد کند و چیزی حدود ده نفر از آن ها کشته شدند و در این درگیری ها یکی دو نفر هم از حماسی ها کشته شدند.  این قضیه با توجه به ریشه ها و شرایطی که امروز آن ها دارند یعنی گستردگی و گسترشی که در منطقه غرب آسیا پیدا کرده اند، باعث شده که این قضیه در نوار غزه یک مقداری پُر رنگ تر باشد. در یکی دو ماه اخیر یک سری درگیرهایی در نوار غزه داشتیم که متأسفانه مبنایی شده برای اسرائیلی ها که علیه حماس اتهام زنی کنند. به عنوان مثال تحرکاتی که اخیرا در صحرای سینا اتفاق افتاده است، باعث شده اسرائیلی ها اشاره کنند که این هم کار حماسی ها است که با آنها ارتباط دارند.

 

بصیرت: به بحث حضور عناصر داعشی در صحرای سینا اشاره کردید، به نظر شما فعالیت داعشی ها در صحرای سینای مصر چه اهدافی را دنبال می کند؟

رضوی: صحرای سینا ویژگی های خاص خودش را دارد و همچنین مصر باعث شده این منطقه شاهد یک سری تحولاتی مرتبط با داعش باشد که این موضوع چند نکته دارد که به شرح ذیل می باشد:

مسئله اول بر می گردد به مصر؛ بعد از کودتایی که نظامیان علیه مرسی انجام دادند باعث شد که اخوان المسلمین به یک گروه ناراضی علیه حکومت تبدیل شود و این نارضایتی به سطح اجتماعی کشیده شد و طبیعتا گروه هایی مانند داعش، فضا را برای مخالفت و اقدامات جنگی تا حدی مساعدت تر ببینند.

مسئله دوم به کنترلی که از سوی دولت مصر نسبت به این گروه ها دارد، بر می گردد. گرایش داعشی ها به سمت لیبی نیز سبب شده تا بخشی از توان نظامی اطلاعاتی مصری ها یعنی دولت مصر هم به آن طرف سوق پیدا کند و مجموع این اتفاقات باعث شده که یک مقدار نفوذ اطلاعاتی و امنیتی مصر در صحرای سینا تضعیف شود.

مسئله سوم این که صحرای سینا منطقه وسیعی است. صحرای سینا، به جز اطرافش، تقریبا خالی از سکنه است، یعنی چند تا شهر بالای صحرای سینا است مانند «العریش» ، «الشیخ زوید» ، «رفح» و پایین صحرای سینا به سمت خلیج عقبه که در آنجا شرم الشیخ وجود دارد و عمدتا بدوی ها و صحرانشین ها در آنجا هستند. این موضوع باعث می شود که یک مقدار نفوذ دولت مصر کمتر باشد.

مسئله چهارم وجود زمینه های طبیعی قاچاق سلاح در این منطقه است. به عبارتی دیگر درصد وجود سلاح در آنجا بیشتر از مناطق دیگر مصر است و این باعث می شود که گروه هایی که آنجا هستند خیلی راحت تر مسلح شوند و خیلی راحت تر اقداماتی علیه نیروهای مصری انجام دهند، به عنوان مثال درگیرهایی که در هفته گذشته در آنجا رخ داد ظاهرا چیزی در حدود 70 نیروی نظامی مصری کشته شدند و از سوی مقابل ارتش مصر هم اقداماتی را انجام داد و باعث شد بالای صد نفر از این گروه های مخالف مصر در آنجا که اسم خود را ولایت سینا گذاشته اند و با داعش هم پیمان شده اند، کشته شوند.

مسئله پنجم بر می گردد به قرارداد کمپ دیوید که در سال1979 بین مصر و رژیم صهیونیستی امضاء شد. در قرارداد کمپ دیوید مصری ها متعهد شدند صحرای سینا را خالی از تسلیحات سنگین کنند و فقط در سه الی چهار سال اخیر هماهنگی هایی که با اسرائیلی ها انجام دادند به عبارتی از آنها اجازه گرفتند که یک سری ادوات سنگین مثل توپ و تانک را بتوانند آنجا ببرند. مجموع این عوامل باعث شده که شرایط برای مسلح شدن داعشی ها در صحرای سینا تقویت شود و اقدامات آن ها علیه نیروهای مصری جدی تر شود و شرایطی را که می بینیم پیش آمده است.

 

بصیرت: در مجموع حضور داعش در همسایگی رژیم صهیونیستی، یعنی از سمت صحرای سینا و نیز از سمت شرقی اسرائیل و حتی حضور عناصری از آن ها در بخش هایی از فلسطین اشغالی، آیا سبب تهدید رژیم صهیونیستی می شود؟

 رضوی: در این زمینه اسرائیلی ها  و همچنین داعشی ها اعلام کردند که دو تا موشک علیه یکدیگر به سمت اراضی 1948 پرتاپ کرده اند که البته دولت مصر این موضوع را نفی و رد کرده است. به نظر می رسد اگر این اقدام واقعی هم بوده، این اتفاق بیشتر از باب انحراف افکار عمومی است، چرا که داعشی ها در اصول خودشان به زعم خود اولویت جنگ را با منافقین یا دشمن قریب است و این دشمن نزدیک را آن ها در دایره «رافضی ها» یا شیعیان و یا مسلمانانی که بر طبق اصول آن ها عمل نمی کنند، تعریف کرده اند و حتی سنی هایی که به آن ها وفادار نیستند را در این دایره می دانند. به خاطر همین می بینیم که در سوریه و عراق نه فقط علیه شیعیان، بلکه حتی علیه سنی هایی که با آن ها همراه نیستند، می جنگند. با این حال آن ها یهودی ها و صلیبی ها را دشمن دور تعریف می کنند و طبیعتا در اولویت جنگ، جدال و مبارزه با آنها نیستند.

 

بصیرت: با توجه به درگیری های داعش در کشورهای اسلامی، تا چه اندازه اسرائیلی ها از این وضعیت در جهت بازیابی خود و توسعه نفوذ در کشورهایی مانند همسایگان ایران، یعنی آذربایجان و کشورهای آسیای میانه استفاده می کنند؟

رضوی: به نظر می رسد داعشی ها بهترین هدیه برای صهیونیست ها هستند. اگر شرایط سیاسی و امنیتی کنونی اسرائیلی ها را با شرایطی که سه الی چهار سال پیش داشتند، مقایسه کنید، یعنی با وضعیتی قبل از این که داعشی ها ایجاد و تقویت شوند، به راحتی می توانید تغییر و تحول را احساس کنید. وقتی شرایط منطقه را امروز مشاهده می کنیم، می بینیم که داعشی ها باعث شدند دو تا کشور مهم در منطقه، سوریه و عراق با یک بحران بزرگی مواجه شوند؛ دولت ایران بخش قابل ملاحظه ایی از انرژی و توان خود را برای مقابله با این داعشی ها در عراق و سوریه صرف می کند. کشورهای منطقه همچون لبنان به نوعی در این زمینه با داعش درگیر هستند و حتی در مصر، درگیری های امنیتی حسابی ذهن مصری ها را مشغول کرده است. در کویت هم چنین اتفاقی افتاده است و مجموع کشورهای منطقه به گونه ای درگیر مسئله داعش هستند و تنها رژیمی که از این وضعیت ضربه نمی بیند، رژیم صهیونیستی است و مثلا در جنگ 51 روزه سال قبل علیه غزه، رژیم اسرائیل از گرفتاری کشورهای منطقه در بحران داعش استفاده کرد و اول این که جنگ، 51روز طول کشید و دوم این که اسرائیلی ها حسابی تخریب کردند و فلسطینی ها را کشتند و سوم مصر در موافقت نامه آتش بس، خلع سلاح غزه در روی زمین و زیر زمین را مطرح کرد که حتی اسرائیلی ها هم فکر آن را نمی کردند.

 این شرایط ناشی از حضور داعش بود و اسرائیلی ها در سایه و پناه تجاوزات داعشی ها این کارها را انجام دادند. اگر این را مقایسه کنید با سال2012 ، یعنی جنگ 8 روزه، آن جنگ فقط 8 روز طول کشید و در اواسط جنگ می بینیم وزرای خارجی مصر، امارات و چندکشور دیگر برای حمایت از حماسی ها به داخل نواز غزه می روند و خیلی زود جنگ تمام می شود و سعی می شود آتش بس به نفع و درخواست فلسطینی ها شود، دلیل آن این بودکه در آن زمان داعش به این شکل نبود و آن موقع کشورهای اسلامی تا حدی حواسشان به مقاومت فلسطین بود. ولی متاسفانه حضور داعش در فضای منطقه ایی و ورود بعضی از عناصر نوار غزه وابسته به حماس به گروه های تکفیری، باعث فاصله گرفتن حماس و بعضی از گروه های مقاومت از محور مقاومت به ویژه ایران شد و این کاملا به ضرر کشورهای اسلامی به طور اعم و به ضرر کشورهای عضو گروه مقاومت به طور اخص و کاملا به نفع رژیم اسرائیل شده است./ 
با تشکر از جناب آقای رضوی که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند.
مصاحبه از: وحید قاسمی