فاز نخست زائرسرای رضوی با ظرفیت ۹۰۰ نفر افتتاح شد

فاز نخست زائرسرای رضوی با ظرفیت ۹۰۰ نفر افتتاح شد
همزمان با ایام فرخنده میلاد حضرت ثامن‌الحجج امام علی‌بن موسی‌الرضا (ع) فاز نخست زائرسرای رضوی افتتاح شد.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از  جوان، روز گذشته فاز نخست زائرسرای رضوی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های خدمت‌رسانی به زائران امام هشتم علیه‌السلام با حضور آیت‌الله نوری همدانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع، حجت‌الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران اجرایی به بهره‌برداری رسید.
به گزارش «جوان»، پروژه زائرسرای رضوی در راستای عمل به حکم مقام معظم رهبری در انتصاب تولیت آستان قدس رضوی و بر اساس تأکیدات حجت‌الاسلام رئیسی در زمینه ساخت فضای مناسب برای زائران، پس از افتتاح فاز نخست در ایام دهه کرامت سال گذشته به نام «زائرشهر رضوی»، روز گذشته به بهره‌برداری رسید. فاصله زائرسرای رضوی تا حرم مطهر امام رضا (ع) ۲ هزار و ۲۰۰ متر است. مساحت این زائرسرا ۸۲ هزار متر مربع و مساحت کل ساختمان‌های این پروژه حدود ۵۰ هزار مترمربع است، که فاز اول آن در فضایی بالغ بر ۱۲ هزار متر مربع و در قالب هشت بلوک به بهره‌برداری رسید. شش بلوک از هشت بلوک فاز یک این زائرسرا به صورت سوئیتی و دو بلوک نیز در قالب هیئتی و به صورت دو طبقه ساخته شده است که در مجموع روزانه به بیش از ۹۰۰ زائر اسکان می‌دهند. لازم به ذکر است، فاز نخست «زائرشهر رضوی» سال گذشته همزمان با سالروز میلاد با سعادت امام علی‌بن موسی‌الرضا (ع) در شهرک طرق مشهد افتتاح شد که ظرفیت اسکان روزانه ۵ هزار نفر را دارد و فاز نخست «زائرسرای رضوی» در نزدیکی حرم مطهر با ظرفیت اسکان بیش از ۹۰۰ زائر با اولویت بهره‌مندی از فضا‌های آن برای زوار کم‌برخوردار مالی و محرومان به بهره‌برداری رسید. گفتنی است، فاز دوم این طرح ملی، پیشرفت ۶۰ درصدی داشته که مساحت این فاز یک و نیم برابر فاز اول است و روزانه ظرفیت پذیرایی از یک هزار و ۵۰۰ نفر را دارد و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال جاری در مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
زائرسرا‌ها در خدمت نیازمندان خواهد بود
تولیت آستان قدس رضوی در آیین بهره‌برداری از فاز یک زائرسرای رضوی گفت: از ابتدای ورود به آستان قدس رضوی برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در توجه به زائران به ویژه زائران مستمند و نیازمند برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت. به همین خاطر به دلیل کمبود محل اسکان برای زائران، چهار کمپ در اطراف مشهد مقدس جهت اسکان درنظر گرفته شده که این کمپ‌ها در شأن زائران امام رضا (ع) نیست و با وجود تلاش دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف، زائران نیازمند همچنان مشکل اسکان داشتند.
حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی ادامه داد: از زائرشهر رضوی سال گذشته بهره‌برداری شد که در خدمت زائر اولی‌ها و کسانی که به دلیل مشکلات مالی زیارت امام رضا (ع) نصیب‌شان نشده است، قرار گرفت که در این مدت به طور متوسط روزانه هزار زائر اولی به زیارت بارگاه منور حضرت ثامن‌الحجج (ع) مشرف شدند. تاکنون بخشی از زائر اولی‌ها در زائرشهر رضوی و بخشی در مهمان‌پذیر‌های اطراف حرم اسکان داده شده‌اند، افتتاح این بخش از زائر‌سرای رضوی هم به این ظرفیت افزوده خواهد شد تا زائران نیازمند بتوانند زیارتی خاطره‌انگیز همراه با معنویت داشته باشند.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: تمام اقتصاد و درآمد‌های آستان قدس رضوی مبتنی بر نذر و وقف است و بیش از هزار سال مردم دلداده به اهل‌بیت (ع) با جان و دل پولی را که با زحمت تهیه کردند با عشق به حضرت رضا (ع) می‌دهند و ما هم تمام تلاش خود را برای عمل به نیات واقفین به کار می‌بندیم.