دوشنبه 13 بهمن 1393 | 09:26
حكومت شاه به روايت اسناد ساواك
چرا در روزهاي آخر منتهي به انقلاب، ارتش به روي مردم آتش نگشود + اسناد ساواك
چرا در روزهاي آخر منتهي به انقلاب، ارتش به روي مردم آتش نگشود + اسناد ساواك
در گزارش‌ ساواك در رابطه با تاثير پذيري سربازها از روحانيون، آمده است: «تأثيرات سوء روحي در سربازان وظيفه كه مانند ساير افراد مردم، دستورات روحانيون را پذيرا مي‌شوند، تدريجا موجب بروز بي‌‏انضباطي و تمرد در بين آنان شده است.»

 

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  يكي از دلايلي كه باعث عدم موفقيت شاه براي قتل عام مردم در روزهاي واپسين مانده به انقلاب شد، همرنگي بدنه ارتش با تظاهركنندگان بود. سربازان و بدنه ارتش، تظاهركنندگان را همان مردم عادي حاضر در خيابان‌ها ديدند و همراه مردم، تابع رهبري حضرت امام‌خميني(ره) شدند. مواجه با واقعيت در بدنه ارتش، در حالي كه سران آن‌ها سعي در القاي اراذل و اوباش بودن تظاهركنندگان داشتند، باعث تمرد بدنه ارتش از دستورات سران ارتش شد.

در يكي از گزارش‌هاي ساواك در رابطه با تاثير پذيري سربازها و نيروهاي ارتش مراجع ديني آمده است: «تأثيرات سوء روحي در سربازان وظيفه كه مانند ساير افراد مردم به علت تعصبات مذهبي، تبليغات مراجع ديني و دستورات روحانيون را پذيرا مي‏شوند، تدريجا موجب بروز بي‏‌انضباطي و تمرد در بين آنان شده و مشكلات غير قابل جبراني ممكن است ببار آورد.»

گفتني است، اين سند مربوط به دفتر ويژه اطلاعات است كه رياست آن را حسين فردوست به عهده داشت. شايد به جهت همين باورها بود كه پس از استقرار دولت بختيار حكومت نظامي در برخي شهرها مانند شيراز لغو شد.

 

 

 

منبع : بسیج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.