سه شنبه 2 خرداد 1391 | 08:40
فرمانده نیروی دریایی ارتش
تكاوران نیروی دریایی ارتش راهبرد دشمن را در روزهای نخست جنگ تغییر دادند
تكاوران نیروی دریایی ارتش راهبرد دشمن را در روزهای نخست جنگ تغییر دادند
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نقش تكاوران این نیرو در روزهای آغازین جنگ گفت: تكاوران نیروی دریایی ارتش در روزهای نخست جنگ تحمیلی، راهبرد دشمن را تغییر دادند.

بسیج پیشکسوتان

تكاوران نیروی دریایی ارتش در جریان حماسه 34 روزه دفاع از خرمشهر در روزهای نخست حمله نظامیان سرنگون شده بعث عراق به كشورمان، به عنوان نخستین نیرویی كه به صورت یك سازمان منسجم محسوب می شد، در این منطقه حضور داشت.

امیر دریادار سیاری با اشاره به نقشی كه نیروی دریایی ارتش در عملیات آزاد سازی خرمشهر داشت، اظهارداشت: نیروی دریایی ارتش به همین علت از یك انگیزه بسیاری بالایی برای آزاد سازی خرمشهر برخوردار بود و در این علمیات با انگیزه بالایی شركت كرد.

وی با بیان این كه در آزاد سازی خرمشهر، علاوه بر نیروی دریایی ارتش، سایر نیروها نظیر كمیته ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای مردمی و دانشجویان دانشگاه افسری نیز حضوری فعال داشتند، گفت: در جریان آزاد سازی خرمشهر تكاوران نیروی دریایی ارتش در كنار این نیروها به عنوان یك گردان تكاور سازمان یافته و آموزش دیده مجرب و مجهز توانستند در آن مقطع زمانی راهبرد سریع دشمن را شكست دهند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: دشمن در ابتدای جنگ با حجم زیادی از نیروهای نظامی وارد خرمشهر شد و درنظر داشت یك روزه خرمشهر را اشغال كند، سه روزه جزیره آبادان را به اشغال خود درآورد و به گفته آنها روز هفتم قرار بود به میدان آزادی برسد.

امیر دریادار سیاری خاطرنشان كرد: تكاوران نیروی دریایی ارتش هنگامی كه توانستند دشمن را به مدت 34 روز در پشت قسمتی از خرمشهر نگه دارند یعنی آن كه موفق شده اند راهبرد سریع دشمن را بشكنند و نگذارند كه دشمن تصور كند كه به راحتی می تواند به هر كجای ایران دست اندازی كند.

وی با بیان این كه نیروی دریایی ارتش پس از این مقاومت و حماسه 34 روزه ، از عرض رودخانه كارون عبور كرد و در این سوی رودخانه مشغول دفاع شد، گفت: این نیرو پس از آن زمان انگیزه بالایی داشت و منتظر بود تا روزی برسد تا دوباره به آن سوی كارون برود و وارد خرمشهر شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه كرد: بر این اساس نیروی دریایی ارتش روزشماری می كرد تا عملیاتی انجام شود تا ضمن شركت در آن عملیات، شیرینی پیروزی در آن را بچشد و به نظرم شیرینی آن پیروزی را ما بیشتر حس می كردیم چون آخرین نیروهایی بودیم كه از عرض كارون عبور كرده و به این سوی كارون آمدیم.

امیر دریادار سیاری از عملیات 'بیت المقدس' به عنوان یكی از بزرگترین عملیات هایی یاد كرد كه در طول دفاع مقدس انجام شد و افزود: این عملیات ارزش و جایگاه بالایی هم دارد كه نتایج ارزشمندی را برای كشور به ارمغان آورد.

وی خاطرنشان كرد: در جریان آزاد سازی خرمشهر این نبود كه بگوییم بخشی از خاك ما آزاد شده است بلكه در این عملیات اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و توانمندی كشورمان را در دفاع در برابر تهاجم بیگانگان نشان داده شد.

امیر دریادار سیاری با بیان این كه آزادسازی خرمشهر ابعاد مختلف بسیاری دارد یادآور شد: در این عملیات بزرگ، اقتدار جمهوری اسلامی ایران را نیز به كشورهای منطقه و فرامنطقه ای نشان دادیم و بدین ترتیب نشان دادیم كه هر كسی نباید فكر كند كه می تواند با یك تهاجم سریع قسمتی از خاك جمهوری اسلامی ایران را به اشغال خود درآورد.

وی تصریح كرد: در نهایت معنی آزاد سازی خرمشهر در كلام حضرت امام خمینی(ره)بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نهفته است كه فرمودند ' خرمشهر را خدا آزاد كرد' و برای آن می توان دهها كتاب نوشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: عملیات بیت المقدس با همه عظمتش دارای سه مرحله بود كه از این سه مرحله، نیروی دریایی ارتش در دو مرحله آن شركت كرده است.

امیر دریادار سیاری افزود: مرحله اول این عملیات،مرحله عبور از رودخانه بود كه نیروی دریایی ارتش توانست با تجهیزاتی كه در اختیار داشت به اجرای عملیات عبور از رودخانه كه یكی از عملیات های مشكل در تاكتیكهای نظامی است، كمك شایانی كند.

وی ادامه داد: هنگامی كه می خواهید تعداد زیادی تیپ، لشكر، ادوات و تجهیزات نیروهای ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از روی رودخانه عبور دهید، كار سختی است چون نیروها در حین عبور از رودخانه برای پیاده شدن در آن سوی رودخانه مورد تهاجم دشمن قرار می گیرند اما از آنجایی كه خدا می خواست این عملیات با موفقیت انجام شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح كرد: در مرحله نخست عملیات بیت المقدس نیروی دریایی ارتش با بكار گیری انواع و اقسام قایق های تندرو، هواناوها و وسایلی كه می توانست حتی به زدن پل و عبور از رودخانه كمك كند، به كمك نیروهای عمل كننده در عملیات شتافت و موفق شد با عبور نیروها از رودخانه كمك موثری را در موفقیت مرحله نخست این عملیات انجام دهد.

امیر دریادار سیاری،افزود: نیروی دریایی ارتش در مرحله بعدی كه رزمندگان اسلام خرمشهر و شلمچه را دور می زنند نقشی نداشت اما در مرحله سوم این عملیات كه ورود به خرمشهر و محاصره آن و ورود به این منطقه است نیروی دریایی ارتش با بكارگیری تكاوران مجرب خود در منطقه حضور داشت و ضمن پاكسازی منطقه، دشمن را از این منطقه بیرون كرد.

وی ادامه داد: ارزش كار نیروی دریایی و شیرین بودن كار این نیرو همین بود كه بالاخره طعم تلخ عبور از رودخانه را پس از 34 روز مقاومت در آنجا چشیده بود و برای ما جای خوشحالی بود كه طعم شیرین آزاد سازی این شهر را در سوم خرداد سال 1361 چشیدیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهارداشت: با توجه به این كه در جریان مقاومت 34 روزه تكاوران نیروی دریایی ارتش در كنار سایر نیروهای رزمنده با ایثار و از خودگذشتگی ، شهدا و جانبازان بسیاری را تقدیم كرده بودیم، برای ما خیلی شیرین بود كه روز سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر را ببینیم و دوباره به این شهر بازگردیم.

امیر دریادار سیاری یادآور شد: آنجا بود كه وقتی نیروهای ما وارد خرمشهر شدند همه سجده شكر به جا آوردند كه توانستند در آزاد سازی خرمشهر نقش داشته باشند و در جشن آزاد سازی خرمشهر شركت كنند.

انتهای خبر/ع1

منبع:irna

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.