دوشنبه 19 تیر 1391 | 19:04
شهيد محمد نوژه كيست؟
 شهيد محمد نوژه كيست؟
يادي از شهيد محمد نوژه و برگي از تاريخ توطئه هاي آمريكا عليه ايران اسلامي

بسیج پیشکسوتان

بررسي تاريخ سراسر افتخار انقلاب شكوهمند ايران اسلامي از بدو پيروزي تا كنون، مشحون از وقايعي است كه تبيين هر يك از آنها مدتهاي طولاني وقت لازم داشته و اوراق بيشماري را از جهت درج و ثبت و ضبط آنها به خود اختصاص خواهد داد. يكي از رويدادهاي مهم كه در تاريخ انقلاب اسلامي شايد كمتر به آن پرداخته شده، نقش كاركنان صديق و با وفاي ارتش جمهوري اسلامي ايران در خنثي سازي طرح كودتاي آمريكايي موسوم به كودتاي نوژه است.
 قبل از پرداختن به موضوع افشاي كودتا لازم است اذهان عموم خوانندگان عزيز را نسبت به نامگذاري پايگاه سوم شكاري همدان به نام پايگاه شهيد نوژه و اينكه به غلط از كودتاي آمريكايي به اصطلاح"نجات انقلاب ايران" به نام كودتاي نوژه ياد مي شود، روشن نمود.
 
شهيد محمد نوژه
 شهيد سرهنگ خلبان محمد نوژه در سال 1324 در تهران و خانواده اي متدين و مذهبي به دنيا آمد. تحصيلات خود را تا اخذ مدرك ديپلم رياضي در زادگاهش پي گرفت و در همان سال وارد دانشگاه افسري شد و بعد از اتمام دانشكده جهت طي دوره سامانه هاي كنترل سلاح به آمريكا اعزام شد، اما علاقه وافر او به خلباني باعث شد تا وارد دانشكده خلباني نيروي هوايي شود.
 دوره مقدماتي پرواز را در ايران و دوره تكميلي آن را در آمريكا فرا گرفت و در سال 1351 با اخذ نشان و مدرك خلباني به جمع خلبانان اف-4 پيوست.
 شهيد نوژه در طول دوران خدمت خويش به عنوان افسر سامانه هاي كنترل اسلحه گردان 101 شكاري، رئيس شعبه عمليات مشترك، معاونت عمليات پايگاه ششم، فرمانده گردان 31 شكاري پايگاه سوم درنيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران عهده دار مسؤوليت هايي بوده كه در كمال صداقت به انجام رسانيده است.
 اين شهيد عزيز مأموريت هاي بسياري را انجام داد تا سرانجام در پي فرمان امام(ره) براي كمك به دكتر مصطفي چمران در سركوب تجزيه طلبان مسلح و در حالي كه روزه بود در 20/5/1358 به پرواز درآمد كه هواپيمايش در آسمان كردستان ايران ـ منطقه عمومي پاوه ـ توسط نيروهاي ضد انقلاب سقوط كرد و به شهادت رسيد. در پي اين واقعه و به پاس اولين شهيد نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، پايگاه سوم شكاري همدان كه قبل از انقلاب به پايگاه شاهرخي و بعد از پيروزي انقلاب به پايگاه حر معروف بود به پايگاه "شهيد نوژه" تغيير نام يافت.
 
(روحش قرين رحمت واسعه الهي و راهش پر رهرو باد.)
 
طرح كودتا
 
هنوز مدتي از پيروزي انقلاب اسلامي نگذشته بود كه انجام اين كودتا به منظور براندازي نظام نوپاي جمهوري اسلامي ايران به دستورآمريكا در برنامه شاهپور بختيار (از رهبران جبهه ملي و آخرين نخست وزير رژيم شاه) و عوامل داخلي و بيروني اش قرار گرفت آژانس جاسوسي آمريكا "سيا" به "كودتاي پايگاه نوژه" اميد زيادي بسته بود و آن را ضربة نهايي و قطعي بر پيكر نظام مي پنداشت و اهميت آن را بيش از تجاوز نظامي صدام ارزيابي مي كرد. اين كودتا از لحاظ تجهيزات نظامي كه قرار بود از داخل و خارج در جريان آن به كار گرفته شود در تاريخ كودتاهاي جهان بي سابقه بود و چنان دقيق طرح ريزي شده كه سيا موفقيت آن را قطعي مي دانست.
 
سران كودتا از طريق بختيار با كومه له و حزب دمكرات نيز تماس گرفته و بختيار در جريان ملاقات هاي متعدد با قاسملو و عز الدين حسيني موافقت آنها را جلب كرده بود. كودتاچيان با جريان هاي سياسي ديگر نظير منافقين و فدائيان خلق نيز مصالحه كرده بودند. عمليات كودتا قرار بود از پايگاه سوم شكاري همدان آغاز و به طور هم زمان در تهران و ساير شهرهاي بزرگ به اجرا درآيد و اماكني مانند مدرسه فيضيه، اقامتگاه امام(ره)، كميته مركزي، نخست وزيري، ميعادگاه هاي نماز جمعه و... توسط هواپيماها بمباران شود.
 
آنان در حدود 30 فروند هواپيما، 60 نفر خلبان و حدود 500 نفر افراد فني، نظامي و ساير افراد خود فروخته را براي شركت در عمليات آماده كرده بودند.
 نكته قابل تأمل در ارتباط با نيروي هوايي(انتخاب پايگاه سوم نيروي هوايي در همدان به عنوان مبناي شروع حركت كودتا) اين است كه اين نيرو در دوران انقلاب با ميثاق خود با امام در 19 دي ماه 1357 و درگيري با گارد شاه در روزهاي 21 و 22 بهمن 1357 در پيروزي انقلاب نقش مهمي ايفا كرد و حال براي شكست انقلاب، زوج رأليسم (بختيار) و فاشيسم (اويسي) نيز تمامي اميد خود را به نيروي هوايي بسته بودند. چنانكه عراق نيز در حمله به ايران در وهله اول انهدام مراكز هوايي را هدف قرار داد.
 
* افشاي كودتا
 سه روز مانده به موعد كودتا يكي از خلبانان كه براي همكاري انتخاب شده بود، در تهران با سروان حميد نعمتي(از عناصر مؤثر كودتا) ملاقات مي كند، حميد نعمتي به او مي گويد مأموريت تو بمباران بيت امام(ره) است و ما مي توانيم تا 5 ميليون نفر را بكشيم. گويا شگردحميد نعمتي اين بود كه در نخستين ديدار توجيهي كودتا به خلبانان عضوگيري شده چنين جمله اي را مي گفت تا از ميزان آمادگي آنها براي شركت در كودتا و كشتار ميليوني مردم اطلاع يابد. خلبان ياد شده در مقابل نوع مأموريت و وسعت كشتار مردم غافلگير و مردد شد، اما به دليل ترس از سران كودتا نمي دانست چه بايد كند. وي پس از خروج از خانه حميد نعمتي، تشويش و نگراني بر او مسلط شده و مي خواست موضوع را با كسي در ميان بگذارد. آن شب در خانه موضوع كودتا را با برادر و مادرش در ميان مي گذارد و مادر كه به شدت ناراحت شده بود پاسخ داد:
 تو نه تنها نبايد اين كار را بكني، بلكه بايد به انقلابيون خبر دهي و جلوي اين كار را بگيري كه اگر غير از اين باشد شيرم حلالت نيست.
 اين سخن مادر موجب شد در نخستين دقايق بامداد چهارشنبه خلبان ياد شده تصميم خود را بگيرد و با پذيرش احتمال كشته شدن توسط سران كودتا، ماجراي كودتا را افشا كند.
 او از خانه خارج مي شود و پس از پرس و جوها و دوندگي هاي مختلف، حدود اذان صبح منزل حضرت آيت الله خامنه اي را يافته و خود را به آنجا مي رساند . مقام معظم رهبري اين واقعه را چنين تعريف مي كنند:
 شبي حدود اذان صبح ديدم كه در منزل ما را به شدت مي زنند، من رفتم ديدم مي گويند يك ارتشي آمده و با شما كار واجب دارد، ديدم يك نفر تكيه داده به ديوار، با حال كسل و آشفته و خسته سرش را فرو برده، گفتم شما با من كار داريد؟ بلند شد و گفت: بله. گفتم: چكار داريد؟ گفت: كار واجبي دارم و فقط به خودتان مي گويم... من به حرفش حساس شدم احتمال اين بود كه سوءنيتي داشته باشد، اما ديدم نمي شود به حرفش گوش نداد. يك جايي گوشه حياط نشستيم، آثار بيخوابي و خيابانگردي و خستگي و هيجان در او پيدا بود. خلاصه آنچه گفت اين بود كه در پايگاه همدان اجتماعي تشكيل شده و تصميمي بر كودتايي گرفته و پولهايي به افراد زيادي داده اند، به خود من هم پول داده اند. قرار است جماران و چند جاي ديگر را بمباران كنيم پرسيدم: كي قرار است اين كودتا انجام شود، گفت: امشب. من ديدم مسئله خيلي جدي است و بايد آن را پيگيري كنم، در اين بين اين احتمال را مي دادم كه يك سياست باشد و بخواهند ما را سرگرم كنند، اما در عين حال اصل قضيه آنقدر مهم بود كه با وجود اين احتمالات، لازم بود آن را پيگيري كنيم.
 فرداي آن روزمطبوعات نوشتند كه "كودتا لو رفت" و اين كودتا به نام "احساسات مادري" نام گرفت.


 * افشاگري دومين نفر
 چند ساعت پس از افشاي كودتا به وسيله خلبان ياد شده، يكي از درجه داران تيپ 23 نوهد نيز به كميته مستقر در اداره دوم ستاد مشترك مراجعه مي كند و پس از افشاي كودتا و اعتراف به اينكه قرار است به همراه عده اي ديگر در براندازي جمهوري اسلامي شركت كند، يك پاكت حاوي بخشي از طرح عمليات كودتا را در اختيار كميته فوق قرار مي دهد، به اين ترتيب به فاصله چند ساعت از سوي 2 عنصر جذب شده به كودتا، اقدام به ضد كودتا تبديل مي شود و انقلاب در برابر خطري كه در چند قدمي اش كمين كرده بود آگاه مي شود.
 اين ضد كودتا، گرچه به وسيله 2 فرد كه از اقدام يكديگر بي اطلاع بودند صورت گرفت اما عمل اين 2 نفر در واقع ترجمان اراده فرزندان ارتشي يك ملت انقلابي براي دفاع از انقلابشان بود.
 
* آغاز عمليات خنثي سازي
 از همان زمان كه احتمال وقوع كودتا احساس شده بود، ستادي مركب از واحدهاي اطلاعات سپاه همدان، گروه مهندسي سپاه همدان، انجمن اسلامي نيروي هوايي، تعدادي از پرسنل مؤمن نيروي زميني و تيپ نوهد به نام "ستاد خنثي سازي كودتا" تشكيل شد، اما اين ستاد اطلاعات مؤثر و دقيقي از كودتا در اختيار نداشت، ولي اطلاعات با افشاي كودتا توسط خلبان ياد شده و تا حدود كمتري توسط درجه دار تيپ 23 نوهد، در اختيار ستاد خنثي سازي كودتا قرار گرفت و عملاً از عمليات كودتا، توسط اين 2 نفر آگاه شدند. با جمع بندي اطلاعات و تكميل آن و با اطلاعاتي كه از قبل جمع آوري شده بود عمليات مقابله با كودتاي قريب الوقوع، به سرعت در دو محور پارك لاله و پايگاه شهيد نوژه طرح ريزي شد.
 پارك لاله محل تجمع 40 تن از خلباناني بود كه قرار بود با اتوبوس به پايگاه هوايي نوژه بروند و به ديگر خلبانان كودتا بپيوندند.
 عمده نيروهاي به كار گرفته شده براي خنثي سازي كودتا، در پايگاه شهيد نوژه متمركز شد و عمليات مربوط به پايگاه نوژه در 2 قسمت داخل و خارج پايگاه به اجرا گذاشته شد. به اين ترتيب همزمان با شروع كودتا، نيروهاي انقلاب متشكل از برادران سپاهي و پرسنل متعهد و فداكار نيروي هوايي، وارد عمل شدند و آنچنان درسي به خائنان و اربابان مستكبرشان دادند كه براي هميشه در تاريخ انقلاب خواهد درخشيد.
 
* امام خميني(ره) و كودتاي نوژه
 امام خميني پس از خنثي سازي كودتا در 20/4/1359 در حسينيه جماران به ايراد سخن پرداختند و در جمع روحانيون و ائمه جماعات تهران فرمودند: توطئه اي كه معلوم است چنانچه موفق به كشفش هم نشده بوديم و قيام هم كرده بودند مردم آن را خفه مي كردند، اين احمق ها نفهميدند كه اگر چنانچه فرضا هم شما از پايگاه همدان پا شده بوديد و آمده بوديد، فرض كنيد چند تا جا هم كوبيده بوديد، شما بالاخره بايد زمين هم بياييد، يا همان آسمان مي مانيد، ما از اين امور نمي ترسيم.
 بنيان گذار انقلاب اسلامي محكم و استوار از كنار توطئه كودتا (كه ممكن است هر رهبري را پريشان سازد) مي گذرد و آن را در كنار عظمت و قدرت لايزال الهي و نيز وحدت و انسجام ملت ايران، هيچ مي داند و شب كودتا عليرغم اطلاع از ماجرا محل سكونت خود را ترك نكردند.


 * نتيجه
كودتاي آمريكايي به اصطلاح"نجات انقلاب ايران" در كنار مداخلات و صدها توطئه سياسي، نظامي، امنيتي، اقتصادي، فرهنگي و ديپلماتيك ديگر حاكي از خصومت همه جانبه آمريكا نسبت به ملت ايران و انقلاب اسلامي است، مردم انقلابي و خداجوي كشورمان با تمسك به اسلام و ايمان به خداوند، در سايه پيروي از ولايت مطلقه فقيه اين توطئه را نيز مانند ساير تهديدات و فتنه هاي استكبار جهاني نقش بر آب كرد. كودتاي نوژه اولين حركت براندازانه مستكبران در مسير انقلاب اسلامي نبوده و آخرين آن نيز نخواهد بود و نشان مي دهد كه آمريكا نه تنها تحليل و شناخت درستي از اوضاع داخلي ايران ندارد بلكه طرح ها و برنامه هايش نيز به تعبير امام خميني(ره) احمقانه و بسيار ناشيانه است، اگرچه چنين حركت هايي ممكن است در برخي كشورها كه نه از مشروعيت الهي و نه از مقبوليت مردمي و از سوي ديگر از رهبري هوشمند برخوردار نيستند، توفيقاتي را كسب نمايند، لكن شعار آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند را ملت ايران براي جهانيان اثبات نمودند و كابوس شكست ناپذيري ابرقدرتهاي شرق و غرب و صهيونيسم بين الملل را در هم ريختند. اين گونه حركت ها بيانگر اين واقعيت است كه رابطه با چنين دشمن غداري و مذاكره با او نه تنها قابل اعتماد نيست بلكه فايده اي براي نظام اسلامي ندارد و در عين حال خسارت ها و ضررهاي زيادي را نيز براي ملت ايران و نظام اسلامي در پي خواهد داشت.
 

انتهای خبر/ع1

ساجد

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.