دوشنبه 25 دی 1391 | 21:41
در نشست خبری دومین یادواره شهدای تیپ حضرت زهرا(س) صورت گرفت
تشريح عملیات کربلای 5 و عوامل پيروزي ايران/ عمليات مخابراتي در جنگ 33 روزه
تشريح عملیات کربلای 5 و عوامل پيروزي ايران/ عمليات مخابراتي در جنگ 33 روزه
فرماندهان سابق لشکر 10سیدالشهدا و تیپ حضرت زهرا(س) با اشاره به برنامه‌های دومین یادواره شهدای این تیپ و گردان‌های این لشکر به ابعاد مختلف عملیات "کربلای 5" و "والفجر 8" پرداختند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت "نشست خبری دومین یادواره شهدای تیپ حضرت زهرا(س) و گردان‌های لشگر 10 سیدالشهدا در مقر این تیپ برگزار شد.

در این نشست خبری "علی‌محمد اسدی" از فرماندهان سابق لشکر 10 سیدالشهدا اظهار داشت: با توجه به رسالت شهدا و منویات مقام معظم رهبری، قرار بر زنده نگه داشتن نام و یاد و خاطره شهیدان است و با توجه به نقش لشکر 10 سیدالشهدا در عملیات‌های کربلای 5 و والفجر 8، تصمیم گرفتیم که یادواره‌ای برگزار کرده و در حد توان، دِین خود را به شهدا ادا کنیم.

وی افزود: عملیات کربلای 5 از عملیات‌های بزرگ و موفق دوران دفاع مقدس بود که مقام معظم رهبری در این باره فرموده‌اند شب‌های کربلای 5 شب‌های قدر انقلاب است و هر کس آنرا فراموش کند نامش از اردوگاه انقلاب خط خواهد خورد.

اسدی تصریح کرد: مقام معظم رهبری بعد از عملیات کربلای 5 فرمودند "کمر بعثی‌ها شکست"، لذا این عملیات از جهات مختلفی اهمیت داشته است.

فرمانده سابق لشکر 10 سیدالشهدا گفت: طبق آمار کارشناسان عراق در طول چهار ماه عملیات کربلای 5 به میزان مهماتی که در 6 سال در جنگ جهانی دوم مطرح شده تسلیحات به کار برده شد؛ ضمن اینکه در خصوص دژ شلمچه، مهندسی که آنرا ساخته بود به صدام اطمینان داده بود که این دژ شکست‌ناپذیر است؛ شکستن اين دژ بسیار اهمیت داشت، اما رزمندگان اسلام آن را شکستند.

وی افزود: عبور از رودخانه اقدام بسیار مهمی است که در بسیاری از کشورها در این زمینه تدریس می‌شود. رودخانه اروند که رودخانه‌اي وحشی است و غواصان می‌دانند که آب در آن تا سرعت 60 تا 70 کیلومتر بر ساعت می‌رسد، بنابراین اهمیت این عملیات اینگونه روشن می‌شود.

اسدی با بیان اینکه ان‌شاءالله در روز جمعه 29 دي ماه جاري، دومین یادواره شهداي تیپ حضرت زهرا(س) و لشکر 10 سیدالشهدا(ع) برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این یادواره صحنه‌های مستندی از عملیات کربلای 5 به نمایش در خواهد آمد و میزگردی با حضور 5 نفر از فرماندهان گردان‌های قدیمی لشکر به اضافه مسئول محور برای تشریح عملیات کربلای 5 تشکیل خواهد شد ضمن اینکه پخش تصویر شهدا و رونمایی از تمبر یادواره شهیدان از دیگر برنامه‌های این یادواره است.

فرمانده سابق لشکر 10 سیدالشهدا افزود: تمبر 200 نفر از سرداران شهید لشکر را تهیه کرده‌ایم و تمبر چهار سردار شهید "علی موحد دانش"، "کاظم رستگار"، "یدالله کلهر" و "جنگروی" را در این یادواره رونمایی می‌کنیم و مابقی تمبرها را تحویل خانواده‌ها داده و یا در مراسم دیگری استفاده خواهيم کرد.

وی تصریح کرد: به پاس زحمات فرماندهان دفاع مقدس از 9 نفر از فرماندهان قدیمی و پیشکسوت لشکر در این یادواره قدردانی به عمل خواهد آمد و همچنین سخنرانی "سردار ناصر" فرمانده اسبق لشکر 10 سیدالشهدا راجع به عملیات کربلای 5 صورت خواهد گرفت.

اسدی اظهار داشت: ما هر چه داریم از شهدا است، زیرا شهدا از همه چیز خود گذشتند و ما نسبت به آنها تکلیف بر گردن داریم.

در ادامه این نشست خبری، "نبی‌الله احمدلو" فرمانده سابق و از پیشکسوتان لشکر 10 سیدالشهدا و فرمانده گردان المهدی(عج) در دو عملیات بزرگ کربلای 5 و والفجر 8 گفت: خدا را سپاس می‌گوییم که توفیق داد در 8 سال دفاع مقدس حضور داشته باشیم و در واقع ما 8 سال زندگی کردیم، اگرچه آتش و خون و جنگ، مطلوب هیچ بشری نیست، اما دوران دفاع مقدس، بهترین دوران برای همه کسانی است که در آن حضور داشتند و نیت و اخلاص پاک رزمندگان از عوامل این موضوع بود.

وی افزود: در دفاع مقدس تنها نیتی که در وجود رزمندگان اسلام قرار داشت رضای خدای متعال و عشق به ائمه اطهار و کلام امام خمینی(ره) بود که آن را بدون کوچک‌ترین خدشه و تردیدی می‌پذیرفتند و حتی در پشت بی‌سیم به هنگام خداحافظی، جمله "خداحافظ امام" را می‌گفتند.

فرمانده گردان المهدی لشکر 10 سیدالشهدا(ع) در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: تک‌تک لحظات حضور رزمندگان در این دوران، حماسه و خاطره بوده و شاید این کنگره‌ها و یادواره‌ها کامل و جامع نباشد، اما به فرموده مقام معظم رهبری "بسیجی زیستن و بسیجی کار کردن و بسیجی مدیریت کردن باید در همه ارکان نظام رسوخ کند"، لذا اگر مسئولان ما تفکر بسیجی داشته باشند، بخش عظیمی از مشکلات کشور حل می‌شود.

احمدلو تصریح کرد: در ابتدای جنگ از نظر مهمات در حالت صِفر بودیم و حتی برای اسلحه گرینوف و تیربار محدودیت داشتیم که در عملیات فتح‌المبین از دشمن به غنيمت گرفتیم؛ با همه اینها دلیل پیروزی ما سلاح نبود بلکه اخلاص و یک‌رنگی و برادری بود؛ لذا امیدواریم این همایش‌ها در همه جا برگزار شود تا این فرهنگ اخلاص و بسیجی بودن به منصه ظهور برسد.

وی درباره عملیات کربلای 5 اظهار داشت: در این باره باید پیشینه‌ای درباره عملیات کربلای 4 در کناره اروندرود گفت و هدف ما در این عملیات دسترسی به ابولخصی، پتروشیمی بصره، جاده شلمچه به بصره و در نهایت شهر بصره بود و ماموریت لشکر 10 سیدالشهدا فتح ام‌الرصاص بود که هر وقت اراده می‌کرد آنجا را می‌گرفت و به لطف خداوند با پیشروی 25 کیلومتری در آب، اقدام لشکر چشمگیر و موفق بود، اما متاسفانه کل عملیات موفقیت‌امیز نبود و بخش عظیمی از آن شکست خورد، لذا لشکر به عقب آمد و در فاصله 16 روز برای عملیات کربلای 5 در 19 دی 64 آماده شد. حُسن لشکر 10 سیدالشهدا این بود که به منطقه اشراف داشت.

احمدلو در ادامه تصریح کرد: حدود 300 تا 700 متر فاصله خط دفاعی ما با خط دفاعی بعثی‌ها بود و وسط آب هم با موانعی همچون سیم خاردار، خورشیدی و پشت آن نیز کمین پوشش داده شده بود، لذا عبور غیرممکن بود و حدود 100 کیلومتر بعد از کانال نیز دژ و خاکریز زده بودند و داخل اتاقک‌های سیمانی نیز سنگرهای مهمات بود. ماموریت یگان ما در عملیات کربلای 5 در جاده شلمچه به بصره، شکستن این خط غول‌پیکر بود، در حالی که بعثی‌ها در ارتفاعات هِلالی کاملا به منطقه مسلط بودند و البته قبل از ما نیز لشکر 19 فجر لرستان در اینجا عملیات انجام داده بود.

فرمانده سابق گردان المهدی لشکر 10 سیدالشهدا گفت: عملیات صبح هنگام با رمز يا حضرت زهرا آغاز شد و دو گردان غواص ما وارد عمل شدند، اما به دلیل مسمومیت رزمندگان در بین کمین‌های اول و دوم گرفتار شدیم و یکی از فرماندهان آن گردان‌ها به شهادت رسید و نتوانست به خط شلمچه دست یابد؛ تمام تلاش ما این بود که در تاریکی به دشمن دست یابیم، لذا به دستور شهید "غلام کیان‌پور" از فرماندهان شجاع توانستیم نیروها را به جلو ببریم و بعد از 200 متر به اول خط دشمن رسیدیم.

وی افزود: ایثار رزمندگان ما فراموش‌شدنی نبوده و وصف‌ناپذیر است. در 5 متر فاصله ما با دشمن که محل استقرار آنها بود و مهمات قوی داشتند درگیری با آنها آغاز شد و فقط کانال دست ما بود، در این میان پرتاب نارنجک‌ها انجام می‌شد و چندین نارنجک دودزا بر سر بچه‌های ما زدند، اما در این میان یکی از آر پی‌جی‌های بعثی‌ها به انبار مهمات خورد و همه عراقی‌هایی که در بالای سر سنگر ما بودند کشته شدند و برخی از بچه‌های ما هم به شهادت رسیدند، لذا در یک فرصت کوتاه درگیری‌ها متوقف شد.

احمدلو اظهار داشت: حدود 23 تیپ و لشکر ما باید از شلمچه عبور می‌کردند و با توجه به غافلگیری دشمن و عبور از کمین‌ها در پشت خاکریز‌ها در یک درگیری کوتاه 14 نفر به اسارت ما درآمدند و از سمت چپ خیال ما راحت شد و از سمت راست نیز منطقه مقطعه را گردان‌های دیگر جمع کردند؛ در اینجا شهید "محمد تیموری" از معاونین گروهان، دستور زدن تیربار مستقیم داد و من به او گفتم که باید 100 متر حداقل بدویم تا بالای سر عراقی‌ها برسیم، لذا پیشروی ما شروع شده و دشمن در حال فرار بود. رزمندگان ما با دوشکا عراقی‌ها و یگان ویژه آنها را درو می‌کردند و 700 متر پیشروی کردند و الحمدالله پیروزی به دست آمد.

در ادامه این نشست خبری، "محسن بقلانی" از رزمندگان لشکر 7 سید‌الشهدا با اشاره به کتاب‌هایی که درباره لشکر 10 سیدالشهدا نوشته شده گفت: کتاب زمین آسمان درباره شهدای مخابرات لشکر سیدالشهدا به صورت چهار جلدی است و درباره حدود 50 تن از شهدای مخابرات است که بخش‌هایی از زندگی شهدا را به صورت خاطره- داستان چاپ کرده و به زودی از آن رونمایی می‌شود. کتاب بعدی درباره شهید "مجید داوودی راسخ" است که اولین فرمانده گردان حضرت زهرا(س) و بوجود آورنده آن بود که اين گردان، بعدها تبدیل به تیپ شد.

بقلانی اظهار داشت: هرچقدر که ما از جنگ فاصله می‌گیریم نسل جوان نیاز بیشتری نسبت به دانستن درباره دوران دفاع مقدس و ویژگی‌های شهدا دارد، لذا برگزاری این گونه یادواره‌ها به همین دلیل است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی، بحث سبک زندگی را مطرح کردند، لذا اینکه ما در کتاب‌هایمان بحث زندگی شهدا را در منزل و یا اقدامات آنها در منطقه داريم و یا اقدامات مادر شهید که با وجود اینکه تنها سرمایه زندگی‌اش یک جوان 17 ساله بود که به جبهه فرستاد، همه اینها سبک زندگی است.

بقلانی تصریح کرد: اینکه دو فرمانده لشکر در منطقه غرب و جنوب در یک اتاق به همراه خانم‌های خود زندگی می‌کردند سبک زندگی است، لذا ما چیز بدی از این شهیدان و خانواده‌های آنها ندیدیم و همه مولفه‌های آنها خوب و مثبت بود و این کتاب‌ها راه و رسم زندگی براساس معیارهای اسلامی و انقلابی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیش از صدها هزار ساعت برای تهیه این مطالب وقت گذاشته شده گفت: به قول "شهید آوینی" ماموريت شهدا در مخفی بودن آنها است و ماموریت ما در کشف آنها است، لذا ما در این کتاب‌ها می‌خواهیم یک بار آن شهدا را به درستی بشناسیم و کشف کنیم.

بقلانی اظهار داشت: متاسفانه در این مسیر مشکلات زیادی برای گرفتن مجوز کتاب‌های شهدا وجود داشت، در حالی که کتاب‌های بی ارزشی در جامعه بسیار سریع مجوز می‌گیرند تا فرهنگ مردم را نابود کنند، اما ما برای مجوز گرفتن کتاب‌های شهدا موانع زیادی را پشت سر می‌گذاریم تا ان‌شاءالله اینها را در اختیار مردم و خانواده شهدا قرار دهیم.

در ادامه این نشست خبری، سرهنگ "حسین فراهانی" رئیس ستاد کنگره شهدا تیپ حضرت زهرا(س) گفت: به فرموده مقام معظم رهبری "زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از ارزش شهادت نیست"، لذا دلیل برگزاری یادواره‌های مختلف برای عملیات کربلای 5، بررسی دیدگاه‌های متفاوت برای یادآوری عملیات‌ها است.

وی افزود: در عملیات کربلای 5 اقدامات مهمی صورت گرفت؛ در سال 61 که در پادگان امام حسین (ع) آموزش می‌دیدیم به ما گفتند که عراق سیستمی به نام آواکس آورده که آمار ماهی‌های دریای مازندران را هم می‌گیرد اما ما بعد از ناکامی عملیات کربلای 4 در فاصله 16 روز از 3 تا 19 دی 64 اصل غافلگیری را اعمال کردیم و همه تردد‌های ما اعم از جیپ لندکروز و آمبولانس ممنوع شد تا دشمن نفهمد ما چه عملیاتی انجام می‌دهیم و حتی نیروها را با کمپرسی وارد کردند و فرماندهان با وانت آمدند، لذا آواکس‌های دشمن نتوانستند متوجه این عملیات شوند.

       عمليات مخابراتي در جنگ 33 روزه *

فراهانی تصریح کرد: دو عملیات مخابراتی در جنگ صورت گرفت که یکی از آنها را در جنگ 33 روزه تجربه کردیم از عملیات مربوطه در دوران دفاع مقدس عاشورای 3 بود که کاملا سری انجام شد و در جنگ 33 روزه نیز همین حرکت را با فیبر نوری انجام دادیم.

رئیس ستاد کنگره شهدای تیپ حضرت زهرا(س) افزود: باید به مدیریت بحران در کربلای 5 اشاره کنیم و بگوییم در این عملیات چه مدیریتی صورت گرفت که با آن همه مهماتی که دشمن بعثی در آنجا هزینه کرد نه تنها آنها را شکست دادیم بلکه کمر دنیا را شکستیم و بدون هیچ امکانات و تجهیزاتی با همت و غیرت شهدا و فرماندهان پیروز شدیم بنابراین باید این مطالب را برای قشر جوان بازگویی کنیم که این به وسیله این‌گونه یادواره‌ها صورت می‌گیرد.

در ادامه نشست خبری، "سید محمد صدوق" از فرماندهان سابق لشکر 10 سیدالشهدا گفت:‌ در کربلای 5 با دشمنی وارد جنگ شدیم که نیروی زرهی آن 7 برابر، نیروی توپخانه آن 9 برابر، نیروی هوایی آن 11 برابر، نیروی زمینی آن 13 برابر و نیروی هوافضای آن 15 برابر و شنود و مخابرات و اطلاعات عملیات آن 20 برابر نیروهای ما بود.

وی افزود: در عملیات والفجر 8 نیز عراق اعلام کرده بود که ما دیگر غافلگیر نمی‌شویم در حالی که ایرانی‌ها از اصل غافلگیری استفاده می‌کردند، لذا گفته بودند که در عملیات قبلی ایرانی‌ها به خاطر تغییر منطقه عملیات به پیروزی رسیدند.

صدوق تصریح کرد: مهندسین اسرائیلی تواما دژ شلمچه را برای صدام ساخته و تضمین داده بودند که آن شکست‌ناپذیر است و پشت آن دو تیپ کماندو بود که تمام امکانات را برابر با یک لشکر پیاده با خود حمل می‌کردند.

وی اظهار داشت:‌ عملیات کربلای 5 زورآزمایی ما و بعثی‌ها بود که در منطقه‌ای که قبلا در آن عملیات کرده‌بودیم نشان دادیم که باز هم دشمن را غافلگیر می‌کنیم، لذا در این عملیات ماشین جنگی دشمن را که حتی بمب‌های شیمیایی پای کار اورده بود از کار انداختیم.

در ادامه نشست خبری، "اکبر باقری" فرمانده گردان مخابرات لشکر 10 سیدالشهدا در دوران دفاع مقدس گفت: ستاد کنگره شهدای تیپ حضرت زهرا (س) از سال 74 به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد و تا به حال یادواره‌های زیادی را برگزار کرده و 20 کتاب را منتشر و اسناد 2800 شهید را جمع آوری کرده است که به صورت خروجی برای نسل سوم و چهارم ما است.

وی افزود:‌ هدف از برگزاری یادواره مذکور اول این است که به عنوان همرزمان شهید اهداف خود را بازیابی کنیم و همواره به یاد شهدا باشیم و البته آنها بهترین مقام را دارند و نیازی به کارهای ما ندارند.

باقری تصریح کرد: شهدا از ما رسالت‌شان را می‌خواهند که اگر بتوانیم انجام دهیم روسفید می‌شویم و اگر نتوانیم و عقب بمانیم اولین کسانی که در قیامت بازخواست می‌کنند شهدا هستند لذا باید این عملیات‌ها را برای نسل جوان بازگو کنیم و بهترین کسانی که برای بازگویی این حماسه‌ها هستند همان افرادی هستند که در آن عملیات‌ها حضور داشتند.

وی تصریح کرد: بخش عظیمی از یادواره را فرماندهان گردان‌های المهدی (عج)، علی اکبر (ع) و امام سجاد (ع) تشریح می‌کنند که چگونه توانستند خط های غیرقابل نفوذ را بشکنند و این حماسه بزرگ را بوجود بیاورند.

باقری اظهار داشت: هیچکدام از کارشناسان نظامی جهان هنوز نتوانستند بفهمند چگونه این خط‌ها شکسته شد لذا تنها به وسیله اخلاص نمایندگان و یاری خدا و آقا امام زمان بود که پیروزی حاصل شد.

فرمانده گردان مخابرات لشکر 10 سیدالشهدا افزود: ما وظیفه داریم به خاطر این حماسه‌ها که امنیت را برای کشورمان به دست آوردند این یادواره‌ها را برگزار کنیم تا اهل تحقیق نهایت استفاده را برده و به میزان کوچکی وظایف خود را برای انتقال آن افتخارات به نسل جوان انجام دهیم تا باعث خشنودی آقا امام زمان (عج) و خانواده شهدا شود.

در پایان این نشست خبری، علی‌محمد اسدی اظهار داشت: یادواره شهدا برای قشر خاصی نیست و هر کسی که توفیق داشته باشد از درب حسینیه داخل بیاید بر سر سفره شهدا قرار می‌گیرد.

وی درباره برگزاری یادواره‌ای برای جانبازان دفاع مقدس گفت: 6 نفر از فرماندهانی که در یادواره روز جمعه از آنها تقدیر می‌شود همگی جانباز هستند، اما ان‌شاءالله درباره جانبازان به صورت مجزا در آینده برنامه‌هایی را خواهیم داشت.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.