سه شنبه 24 بهمن 1391 | 09:50
به مناسبت پنجمین سالگرد شهادت حاج عماد؛
شهید مغنیه؛ شعله‌ای که هرگز خاموش نمی‌شود + تصاویر
شهید مغنیه؛ شعله‌ای که هرگز خاموش نمی‌شود + تصاویر
با وجود گذشت پنج سال از شهادت اسطوره فراموش نشدنی حزب الله لبنان، دشمن صهیونیستی همچنان از اظهارات تلافی جویانه دبیر کل حزب الله مبنی بر گرفتن انتقام خون شهید مغنیه در هراس است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت "پنج سال از شهادت اسطوره ی مقاومت ضد صهیونیستی، حاج عماد مغنیه می گذرد. در این چند سال، گم نام ترین سرباز نهضت جهانی اسلام، به سرشناس ترین چهره در میان مسلمانان آزادی خواه جهان تبدیل شده است.

 

عماد مغنیه همچون شعله ای در مبارزه با استکبار بود. شعله ای سیال که، اسرائیلی ها و آمریکایی ها اعلام کرده بودند، هر کس ردی از او نشان دهد، 25 میلیون دلار جایره می گیرد. آمریکا و اسراییل در شهادت مغنیه آشکارا شادی کردند و هلهله سر دادند. 

 

 

 

زندگی نامه:

عماد مغنیه معروف به حاج رضوان در 7 دسامبر 1962 (میلادی) در روستای طیر دبا در شهر صور در جنوب لبنان به‌دنیا آمد. پدرش شیخ جواد مغنیه از علمای برجسته شیعه لبنان بود. پس از مدتی از صور به حومه جنوبی بیروت نقل مکان کردند و در این منطقه بود که شهید مغنیه، تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را گذراند و پس از آن در جوانی، وارد دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) شد.

 

«جهاد» و «فؤاد» دو برادر وی بعدها در درگیری‌های لبنان و اسراییل کشته شدند. او در آغاز دهه 80 میلادی به «نیروی 17» شاخه نظامی جنبش آزادی‌بخش فلسطین پیوست که نیرویی ویژه بود و برای حفاظت از فعالانی مانند ابوعمار، ابوجهاد و ابود‌ایاد تشکیل شده‌بود. 

 

مغنیه که در خانواده‌ای پنج نفره متشکل از پدر، مادر و دو برادرش به نام‌های «جهاد» و «فواد» می‌زیست، تحصیلات عالی خود را در دانشگاه آمریکایی بیروت به پایان رساند.

 

 

جهاد، برادر عماد، در سال ۱۳۶۳ در عملیات علیه اشغالگران به شهادت رسید. فؤاد نیز قربانی توطئه سازمان جاسوسی اسرائیل موساد شد و به شهادت رسید.

 

 

عماد از سن ۱۷ سالگی با سازمان آزادیبخش فلسطین همکاری مبارزاتی داشت، مدتی محافظ شخصی یاسر عرفات بود، ولی پس از حمله سراسری ارتش صهیونیستی در خرداد ماه ۱۳۶۱ به لبنان که تا بیروت پایتخت این کشور پیش رفت، پس از عقب‌نشینی و خروج نیروهای عرفات از راه بندر بیروت، از این گروه فاصله گرفت و به جنبش شیعی «افواج المقاومة اللبنانیة» که توسط امام موسی صدر و شهید دکتر مصطفی چمران بنیانگذاری شده بود، پیوست.

 

 

استعداد فراوان، از خودگذشتگی و شجاعت که از ویژگی‌های بارز او به شمار می‌آمدند، در هم آمیخته و از او شخصیتی انقلابی تمام عیار پدید آورد.

 

 

با تشکیل حزب‌الله لبنان در سال ۱۳۶۲، عماد مغنیه نیز همچون حجت‌الاسلام «سیدعباس موسوی»، دبیر کل حزب‌الله که بعدها در حمله تروریستی بالگردهای رژیم صهیونیستی به شهادت رسید و سیدحسن نصرالله، دبیر کل کنونی حزب‌الله، از جنبش امل خارج شد و در مقاومت اسلامی نقش بسزایی ایفا کرد.

 

 

شرکت او در سلسله عملیات نظامی و کارساز علیه اشغالگران صهیونیست، باعث شد تا دشمنان از او به عنوان شخص اول در نبرد با مقاومت اسلامی یاد کنند.

 

 

آن چه مسلّم است، بر خلاف آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه عماد مغنیه جوّسازی می‌کنند و او را تروریستی بزرگ می‌نامند، وی تنها رزمنده‌ای خالص از مقاومت اسلامی لبنان بود که برای نجات کشورش از اشغالگران، تا پای جان مبارزه کرد و بیش از ۲۶ سال، سازمان‌های اطلاعاتی سیا و موساد را به دنبال خود کشاند. جایزه ۲۵ میلیون دلاری پلیس «اف.بی‌.آی» آمریکا برای زنده یا مرده عماد، نشان از هراس جنایتکاران و تروریست‌های دولتی از هرگونه مقاومت دارد.

 

 

از عماد مغنیه به عنوان مغز متفکر به اسارت در آوردن سربازان رژیم صهیونیستی در تابستان سال ۱۳۸۵ و همچنین فرمانده جنگ ۳۳ روزه رزمندگان مقاومت اسلامی علیه تهاجم همه جانبه اسراییل نامبرده می شود.

 

مغنیه همزمان با انتقال سید حسن نصرالله از امل، به حزب تازه تأسیس حزب‌الله لبنان پیوست و پس از اجرای موفقیت‌آمیز چند عملیات به عنوان فرمانده گارد حفاظت مقامات بلندپایه حزب‌الله منصوب شد. وی پس از آن به عنوان مسئول عملیات ویژه حزب‌الله انتخاب شد.

 

القاب شهید مغنیه:

روباه، معما، شبح، استراتژیست، مغز متفکر نظامی و شخصیت شماره دو حزب الله لبنان خطابش می‏کردند. FBI جایزه 5 میلیون دلاری برای تحویل مرده یا زنده او را به 25 میلیون افزایش داد؛ شاید 20 سال تعقیب و گریزش توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی امریکا و اسرائیل پایان پذیرد. می‏گفتند بسیاری عملیات‏های انتحاری و حتی جنگ سی و سه روزه هم زیر سر او بوده است. لقب سر افعی را هم روزنامه هاآرتص چاپ تل‏آویو به القاب او افزود. عماد مغنیه مقلد آیت الله خامنه‏ای، شاگرد دکتر چمران و جانشین سید حسن نصرالله بود.

 

شهید عماد مغنیه که به دوری از رسانه‌ها شهرت داشت به مرد سایه در مقاومت اسلامی شهرت داشت و بسیاری او را مغز متفکر حزب‌الله قلمداد می‌کردند.

 

وی بیشترین تعداد عملیات علیه رژیم صهیونیستی را در جهان به نام خود ثبت کرده است.

 

 

شهادت حاج رضوان:

 

عماد مغنیه معروف به حاج رضوان از فرماندهان بلندپایه جنبش حزب‌الله لبنان در سال 2008 در دمشق ترور شد.

 

مغنیه ساعت یازده شب، بر اثر انفجار در خودرو بمب‌گذاری شده در منطقه «کفرسوسه» دمشق به شهادت رسید. وی از سوی آمریکا به دست داشتن در حمله مسلحانه به مرکز نیروهای «مارینز» در بیروت در سال 1982، حمله به سفارت عراق در بیروت در سال 1985، رهبری عملیات ربایش هواپیمای آمریکایی TWA و کشته شدن یک دیپلمات آمریکایی در آن هواپیما و دست داشتن در انفجار مرکز یهودیان بوینس‌آیرس در سال 1994 متهم شده بود. در صورتی که همه این اتهامات فقط جهت خدشه دار کردن شخصیت برجسته حاج عماد صورت گرفته است.

 

عماد فایز مغنیه (7 دسامبر 1962 - 12 فوریه 2008) معروف به حاج رضوان از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان بود. او در فهرست تحت تعقیب اتحادیه اروپا و آمریکا قرار داشت. برای کشتن وی 5 میلیون دلار مژدگانی گذاشته شده‌بود. مغنیه طی 20 سال از هدف‌های اصلی سرویس‌های امنیتی آمریکا بوده‌است و سیا 25 میلیون دلار پاداش برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری مغنیه شود، در نظر گرفته بود. اسرائیل اما به صورتی شتاب‌زده بلافاصله بعد از این عملیات ترور با استقبال از این عملیات مدعی شد که در این ترور دست نداشته است.

 

اعتراف جاسوس اسرائلی دخبل در شهادت حاج رضوان:

 

طبق اعترافات انعیم، وی از دمشق باز می‌گردد و دوباره برای بار سوم در تاریخ 12 فوریه 2008 وارد دمشق می‌شود؛ جایی که افسر اسرائیلی که با او در ارتباط بوده است از وی می‌خواهد در تعقیب خودرو پاژیرو نقره‌ای رنگ وارد خیابانی شود که آن خودرو داخل شد. وی به خیابانی فرعی در همان منطقه وارد می شود و پس ازشناسایی پاژیرو نقره‌ای رنگ شماره آن را برای آن افسر اسرائیلی مخابره می‌کند.
به گفته انعیم، وی پس از اعلام شماره خودرو از بیم اینکه به او مشکوک شوند، بر خلاف دستورات آن افسر اسرائیلی از آن نقطه باز می‌گردد و اعلام می‌کند که دو روز بعد وقتی خبر انفجار در همان نقطه دمشق را در شهر لاذقیه می‌شنود متوجه می‌شود که آن خودرو، خودرویی بوده است که عماد مغنیه در آن زمان مشخص استفاده کرده است و در حقیقت وی در ترور او دخیل بوده است.
 

واکنش حزب‌الله به ترور مغنیه:

 

سیدحسن نصرالله  در مراسم تشییع باشکوه پیکر پاک عماد مغنیه تأکید کرد: خون عماد مغنیه رژیم صهیونیستی را از صفحه روزگار محو خواهد کرد.

 

دبیرکل حزب الله لبنان در این مراسم در میان جمع دهها هزار نفری مردم لبنان، گفت: مغنیه در پی خود ده‌ها هزار رزمنده مبارز و آماده شهادت باقی گذاشته است.

 

 وی  صهیونیست‌ها را عامل این جنایت هولناک دانست و تهدید کرد: ‌اگر می‌خواهید به این صورت بجنگید، ما هم آماده‌ایم با شما در تمام جهان به این صورت مبارزه کنیم.

 

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با حضور بر مزار شهید عماد مغنیه متعهد شد در اسرع وقت، انتقام خون وی را از رژیم صهیونیستی بگیرد.

 

 

شخصیت شهید مغنیه از نگاه نیروهای مقاومت:

 

سمیر القنطار اسیر لبنانی آزاد شده از زندان‌های اسراییل می‌گوید: اولین چیزی که در مورد عماد مغنیه شنیدم از طریق ادبیات خاص دشمن و نکاتی بود که در زندان‌های اسراییل خواندم و شنیدم. با این حال از نظر شخصی بارها در برخی مراحل به این نتیجه رسیدم که عماد مغنیه‌ای وجود ندارد چرا که باور کردنی نیست انسانی با این حجم و اهمیت هرگز دیده نشده و هیچکس سخنی در مورد وی نشنود بطوریکه هیچ حرکتی و حضوری از او در جایی ثبت نشده بود.

 

 

انیس نقاش یکی از بنیانگذاران ایده مقاومت اسلامی و از همراهان نزدیک عماد مغنیه در لبنان است.

 

نقاش درباره نقش شهید مغنیه در جنگ 33 روزه با رژیم صهیونیستی می گوید: در آغاز این جنگ طی ملاقاتی که با حاج عماد داشتم مرا با برنامه عملیاتی حزب‌الله در مقابله با صهیونیست‌ها آشنا کرد.

 

با آگاهی از این برنامه مطمئن شدم که پیروزی با مقاومت اسلامی خواهد بود؛ موضوعی که در طول جنگ و طی مصاحبه‌هایی که با شبکه‌های مختلف داشتم به آن اشاره نمودم.

 

حزب‌الله پس از جنگ به سرعت توان خود را بازیابی کرد و قدرت و آمادگی آن اکنون بیش از پیش شده است.

 

انیس نقاش در ادامه می گوید: وقتی که انقلاب اسلامی پیروز شد، او خیلی دلش می خواست به ایران بیاید و با امام خمینی بیشتر آشنا بشود. او از من درباره انقلاب اسلامی ایران می پرسید. عکس و پوسترهای امام را پخش می کرد و بعد از آن با سفارت ایران آشنا شد.

 

وقتی که من رفتم فرانسه و در عملیات اعدام انقلابی شاهپور بختیار – که نیروهای ضد انقلاب را برای انجام کودتا علیه انقلاب اسلامی گردآوری کرده بود – مجروح و اسیر شدم، آنها مثل خیلی از دوستان راه خود را ادامه دادند. حاج عماد از این بچه هایی بود که خیلی مراقبت از مشی مبارزاتی می‏کرد و کاری جدی را در پیش گرفته بود و دل‏شان به امام و انقلاب اسلامی چسبیده بود.

 

 

واکنش رسانه ها به ترور شهید مغنیه:

 

پس از این اقدام تروریستی بسیاری از رسانه های اسرائیلی موساد را مسئول اجرای این عملیات معرفی کردند، روزنامه صهیونیستی هاآرتص اذعان کرد: مقامات اسرائیل در ترور عماد مغنیه نقش داشته‌اند. این روزنامه با تأکید بر اینکه می‌توان گفت ایهود باراک بخشی از حاشیه تصمیم‌گیر در این ترور بوده است، نوشت: به نظر می‌رسد باراک به علت ترس از واکنش حزب‌الله تدابیر ضروری را اتخاذ کرده است و قصد دارد خود را در سایه نگه دارد.

 

آلن نایرن، نویسنده آمریکایی مخالف سیاست‌های جرج بوش، با درج مقاله‌ای در سایت کانتر پانچ  اظهار کرد: اسرائیل با ترور عماد مغنیه می‌خواست این گروه را به جنگی دیگر بکشاند تا شکست خود را در جنگ سال گذشته جبران نماید.

 

روزنامه کویتی الرای و الوطن، پایگاه خبری محیط، روزنامه البلد لبنان، روزنامه فرانسوی لیبراسیون، روزنامه العرب چاپ انگلیس از جمله روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری بودند که رژیم صهیونیستی را مسئول شهادت عماد مغنیه دانستند.

 

هراس در سرزمینهای اشغالی در پی اظهارات تهدید‌آمیز دبیرکل‌ حزب‌الله لبنان مبنی بر گرفتن انتقام خون عماد مغنیه موجی از وحشت و اضطراب تمامی مؤسسات رسمی، امنیتی و نظامی داخل و خارج رژیم صهیونیستی را فرا گرفت و این رژیم را به حال آماده‌باش کامل در آورد، آماده‌باشی که دامنه آن حتی یک سال بعد از شهادت مغنیه همچنان اسرائیل را رها نکرده است.

 

 

هدف از ترور حاج رضوان:

 

 بسیاری از تحلیلگران هدف اسرائیل از ترور شهید مغنیه را موارد زیر می دانند:

 

1-بازسازی اعتبار از دست رفته دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی: در پی جنگ 33 روزه و حتی قبل از آن در حدفاصل اشغال لبنان در سال 1361 تا سال 1379 _ زمان خروج رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان _ ناکامی دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در مضمحل کردن مقاومت به دغدغه مهم دولتمردان، ارتش و شهروندان صهیونیست تبدیل شده بود. این وضعیت بخصوص در جریان جنگ 33 روزه تشدید شد چرا که از یک سو دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی نتوانست هیچ کدام از رهبران مقاومت را از میان بردارد و یا بر جریان روزافزون شلیک موشک‌های حزب‌اله اثر بگذارد و از سوی دیگر حزب‌الله لبنان توانسته بود در مراکز حساس رژیم صهیونیستی رخنه اطلاعاتی ایجاد کند.

 

حمله موشکی حزب‌الله به قلب قطار شهری تل آویو - دومین شهر صنعتی و سومین شهر توریستی اسرائیل و نیز حمله موشکی حزب‌الله به پادگان نظامی صفه واقع در استان جلیل شمالی که مهمترین پادگان نیرو هوایی رژیم صهیونیستی است نمونه‌های بارزی از این رخنه اطلاعاتی امنیتی بود.

 

2 - تضعیف موقعیت حزب‌الله لبنان: رژیم صهیونیستی براساس طینت خود که فشار نظامی را موجب کوتاه آمدن می‌داند گمان می‌کند عملیات ترور در پایتخت سوریه از یک سو دولت دمشق را از همکاری با حزب‌الله و حماس باز می‌دارد و شهروندان سوریه را علیه دولت بشاراسد برای محدود کردن فعالیت نیروهای مقاومت در سوریه وارد عمل می‌کند و از سوی دیگر حزب‌الله لبنان را که به آرامی از محدودیت‌های امنیتی پس از پایان جنگ 33 روزه خارج شده است را بار دیگر در لاک امنیتی فرو برده و نیروهای عمل کننده‌ آنرا زمین‌گیر می‌کند.از منظر دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی شهادت سید رضوان یا چهره‌ای در اندازه‌‌ی او به نیروهای مرتبط با اسرائیل و آمریکا در لبنان روحیه می‌دهد و آنان را از رعب موجود ناشی از اقتدار نظامی، اطلاعاتی و مردمی - خارج می‌کند و در نهایت مشکلات جدیدی را برای حزب‌الله پدید می‌آورد.

 

تاثیر شهادت عماد مغنیه بر تحولات منطقه شهادت عماد مغنیه موقعیت امنیتی رژیم صهیونیستی را تضعیف کرد چرا که از لحظه ترور «فرزند صور» به دست نیروهای اسرائیلی هر گونه اقدام نظامی حزب الله علیه رژیم صهیونیستی را چه در محدوده لبنان و منطقه شبعا که هنوز در اشعال اسرائیل است - و چه در محدوده فلسطین و نیز در فرامرزها کاملا موجه کرده و افکار عمومی را با آن هماهنگ می‌نماید- بر همین اساس رژیم صهیونیستی باید هر روز در انتظار یک حادثه‌ امنیتی علیه خود بنشیند.

 

شهادت مغنیه همچنین موقعیت امنیتی و اجتماعی حزب الله در لبنان را ارتقاء ‌داد.

 

بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای ترور عماد مغنیه را محصول همکاری اطلاعاتی یک جریان لبنانی و یک نهاد اطلاعاتی عربی با سازمان اطلاعاتی اسرائیل دانسته و بدون این همکاری وقوع این حادثه را عملی نمی‌دانند.

انتهای خبر/

خبرگزاری دانشجو

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.