جمعه 25 اسفند 1391 | 08:36
سالي كه نكوست در شلمچه تحويل مي شود!
سرزمين مقدسي كه ملائكه الهي به آن تبرك مي جويند
 سرزمين مقدسي كه ملائكه الهي به آن تبرك مي جويند

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

در حالي برنامه‌ريزي براي استفاده از تعطيلات نورزي از چندي قبل توسط خانواده‌هاي ايراني انجام شده است، كه حضور در مناطق عملياني هشت سال دفاع مقدس در صدر برنامه چندين ميليون ايراني است.

به نقل از رجانيوز، كاري كه از اواخر دهه هفتاد شمسي كم‌كم جان تازه‌اي گرفت و انسجام بيشتري پيدا كرد، حالا در اوايل دهه نود چنان رونقي گرفته است كه خيلي از افراد و حتي خانواده‌هاي ايراني نوروز خود را با شركت در آن سپري مي‌كنند.

شايد تا چند سال پيش «راهيان نور» عبارت آشنايي براي خيلي از ايراني‌ها نبود و براي اينكه مخاطبت متوجه شود تعطيلات عيد را كجا خواهي بود، بايد چند جمله ديگر هم درباره اين سفر معنوي زيارتي مي‌گفتي. اما حالا كه سالانه ميليون‌ها نفر به جمع «راهيان نور» مي‌پيوندند، كمتر كسي است كه با آن آشنايي نداشته باشد.

 

دوكوهه، شلمچه، طلائيه، دهلاويه، فكه، شرهاني، چزابه، اروند و... برخي از مكان‌هايي هستند كه ميهمانان نوروزي شهدا روزهاي ابتدايي سال جديد خود را با حضور در آنها طي مي‌كنند. يكي دو سالي هم هست كه ستاد راهيان نور از كساني كه علاقه‌مندند با خودروي شخصي به اين مناطق روند، ثبت نام مي‌كند و آنها را هم در برنامه‌هاي راهيان نور جا مي‌دهد. همين امر هم باعث شده است تا در اين سالهاي اخير حضور خانواده‌ها در اين مناطق افزايش چشم‌گيري پيدا كند. اگر شما هم جزو كساني هستيد كه دوست داريد همراه با خانواده و البته با خودروي شخصي ميهمان شهدا شويد، فقط تا 25 اسفند براي ثبت نام فرصت داريد(اينجا).

البته راهيان نور فقط به ايام نوروز و مناطق جنوب كشور هم محدود نمي‌شود. حضور در مناطق عملياتي غرب و شمال‌غرب هم چند وقتي‌ست كه راه افتاده است تا عاشقان شهدا در ايام تابستان هم جايي براي خلوت كردن با آنها داشته باشند.

 

به هر حال اگر هنوز براي تعطيلات نوروزي خود برنامه‌ريزي خاصي نكرديد بد نيست كه به گزينه راهيان نور و مناطق عملياتي غرب كشور هم فكر كنيد. حضور در خطوط مقدم هشت سال دفاع مقدس همراه با اهل و عيال و خانواده، مي‌تواند بهترين خاطره نوروزي شما را رقم بزند.

 

البته شايد اين پيشنهاد كمي مطابق عرف روزهاي نوروز نباشد! لباس نو و ترو تميز پوشيدن، استراحت بيشتر و خوابيدن تا لنگ ظهر، آجيل خوردن و انواع فيلم و سريال‌هاي جور واجور را تماشاكردن و... چيزي نيست كه در راهيان نور وجود داشته باشد.

نشستن در بيابان‌هاي جنوب كشور و زير آفتاب لباس‌ها را خاكي مي‌كند و صورتها را آفتاب سوخته؛ در انجا بايد با يكي دو تا پتوي سربازي شب را به صبح اورد و كله سحر هم در صبحگاه شركت كرد و راهي منطقه عملياتي شد؛ هيچ هم بعيد نيست كه نهار و شام يكي دو ساعتي اينور و آنور شود. با اين حال كساني كه راهيان نور را تجربه كرده و پا جاي پاي شهدا گذاشته‌اند لذتي را چشيده‌اند كه احتمالا حاضر نيستند با هيچ چيز عوضش كنند.

غروب شلمچه، موج‌هاي خروشان اروند، ني‌هاي چزابه، سه راه شهادت، حسينيه حاج همت دوكوهه، شقايق‌هاي شرهاني و... چيزي نيست كه به آساني بشود از كنارش گذشت. بگذريم از اينكه دعاي تحويل سال را با شهدا خواندن صفايي ديگر دارد. چه سالي شود، سالي كه در شلمچه تحويل مي‌شود!

در پايان خالي از لطف نيست كه چند جمله‌اي از رهبر معظم انقلاب درباره راهيان نور، مناطق عملياتي هشت سال دفاع مقدس و سفر به اين مناطق بخوانيم؛ هرچند كه نفس حضور چندباره رهبر انقلاب در جمع راهيان نور خود نشان از جايگاه والاي اين سفر معنوي نزد ايشان دارد.

 

 

اين سرزمين مقدس است

من اين سرزمين را يك سرزمين مقدّس مى‌دانم. اين‌جا نقطه‌اى است كه ملائكه‌ى الهى كه شاهد فداكارى مخلصانه‌ى اين شهداى عزيز بودند، به آن تبرّك مى‌جويند. اين‌جا متعلّق به هركسى است كه دلش براى اسلام و براى قرآن مى‌تپد. اين‌جا متعلّق به همه‌ى ملت ايران است. دلهاى همه‌ى ملت ايران، متوجّه اين نقطه، اين بيابان و همه‌ى اين مناطقى است كه شاهد فداكاريهاى جوانان بوده است.

شما كه اين‌جا را گرامى مى‌داريد، خوب مى‌كنيد. آمدن شما و احترام به اين نقطه، بسيار بجا و بسيار كار صحيحى است. بنده هم خواستم به ارواح طيّبه‌ى شهيدان و به نَفَسهاى معطّر جوانان مؤمن، تبرّك بجويم و به اين عزيزان احترام كنم؛ لذا آمدم در جمع شما شركت كردم.

(بیانات در دیدار راهیان نور در شلمچه 8/1/78)

 

 

دوكوهه، مكان عاشورائيان زمان ما!

اجتماع عظيمى كه در اين نقطه‌ى برجسته‌ى تاريخى تشكيل شده است، نشانه‌ى بزرگى از قدرشناسى ملت ايران است. از اطراف كشور، مردان، زنان، پيران و جوانان به اين نقطه و ديگر نقاطى كه در تاريخِ جنگ تحميلى، نقاط برجسته و فراموش‌نشدنى بوده‌اند، شتافته‌اند و در حقيقت، ياد آن جوانان، رزمندگان، دلاوران و مؤمنانى را كه كشور و تاريخ و ملت ما همواره مديون آنهاست، گرامى داشته‌اند.

...مكان هم پادگان دوكوهه است كه عاشوراييان زمان ما - جوانان از جان گذشته و دلاور ما - در طى سالهاى متمادى دفاع مقدس، در همين‌جا اجتماع كردند و در همين حال و هوا، عزم و تصميم مردانه و مؤمنانه‌ى خود را بر دفاع از اين كشور به مرحله‌ى عمل درآوردند. اين پادگان و سرزمين، شاهد فداكاريها، اخلاصها، ايمانها و روحيه‌هاى مالامال از امواج صفا و طراوتى است كه از جوانان مؤمن بسيجى و فداكار بروز كرده است.

(بيانات در جمع ده‌ها هزار نفر از راهيان‌نور و قشرهاى مختلف مردم در پادگان دوكوهه 1381/01/09)

 

 

اينجا زيارتگاه است، اين حركت بابركتي است

غرض از حضور در اين مكان تاريخى و در جمع شما برادران و خواهران عزيز در درجه‌ى اول، احترام به روح رزمندگان و شهداى عزيزى است كه اين سرزمين، شاهد دلاوريهاى آنها و فداكاريهاى آنها و حركت عظيم آنها در روزهاى جنگ تحميلى و دفاع مقدس بوده است.

در درجه‌ى بعد، اظهار سپاس و قدردانى از مردم عزيز خوزستان و برادران و خواهرانى است كه در اين منطقه در حساس‌ترين زمانها، در سخت‌ترين شرائط، يك امتحان موفقى از خود نشان دادند....

جنبه‌ى سوم، قدردانى از شما مسافرانى است كه از نقاط دور و نزديكِ كشور به اين مناطق آمده‌ايد، با قدمهاى خودتان، با دلهاى خودتان، پيوستگى روحى خودتان را با آن جوانانى، با آن مردانى، با آن دلاورانى كه اين منطقه، شاهد فداكارى آنهاست، نشان داديد؛ چه در اين منطقه - منطقه‌ى فتح‌المبين - چه در ساير مناطق خوزستان و چه در مناطق جنگى استانهاى ديگر: مثل استان ايلام، استان كرمانشاه، استان كردستان. مردم، مردم كشور، اين سنت بسيار ستودنى را از چند سال پيش در پيش گرفتند كه بيايند اين مناطق را ساليانه - بخصوص در چنين ايامى در اول سال - زيارت كنند. اينجا زيارتگاه است.

 اين آمدنها، اين اظهار ارادتها، اين يادبود گرفتنها، كمك ميكند به اينكه اين يادها در ذهنها زنده بماند. من از اين حركت راهيان نور - كه چند سال است بحمداللَّه روزبه‌روز هم در كشور توسعه پيدا كرده - بسيار خرسندم و اين حركت را حركت بسيار بابركتى ميدانم. و معتقدم اين مقطع حساس براى ما يك تجربه است. شما جوانهاى امروز اگر آن روز هم بوديد، توى اين ميدان، با عزم راسخ حاضر ميشديد.

(بیانات در منطقه عملیاتی فتح‌المبين 11/1/89)

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.