دوشنبه 29 دی 1393 | 08:28
شهید اسماعیل دقایقی، استاد ادب و جاذبه های اخلاقی
شهید اسماعیل دقایقی، استاد ادب و جاذبه های اخلاقی
28 دی ماه سالروز شهادت سردار رشید سپاه اسلام شهید اسماعیل دقایقی فرمانده لشکر 9 بدر است، شهیدی که از جاذبه های اخلاقی خاصی برخودار بود به گونه ای که تمام رزمندگان دلیر اسلام و همرزمانش وی را موسی صدر دوم می نامیدند

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" سردار شهید اسماعیل دقایقی در سال 1333در خانواده ای متعهد به اسلام و اهل فضل و ادب در بهبهان استان خوزستان پا به عرصه وجود گذاشت.

وی که پدرش خیاطی صدیق و شریف بود، دوران تحصیل را درامیدیه آغاجاری که محل سکونت والدینش بود سپری کرد.

این شهید والامقام سپاه اسلام از آنجایی که دانش آموزی کوشا بود، نسبت به برنامه نظام فاسد ستم شاهی مبنی بر گسترش فرهنگ غرب در مناطق شرکت نفتی حساسیت ویژه ای داشت.

این سردار رشید اسلام در سال 1349 در کنکور هنرستان شرکت نفت اهواز شرکت کرد و پذیرفته شد و به همراه دوستانش، هنرستان را تبدیل به مرکز مبارزه علیه رژیم ستم شاهی کرد.

اسماعیل دقایقی در سال 1350 که رژیم پهلوی درصدد اجرای جشن های دو هزار و 500 ساله شاهنشاهی بود در تحریم و اعتصاب هنرستان با دیگر دوستان و همرزمانش از جمله «محسن رضایی» شرکت فعالی داشت که در همین رابطه از سوی نیروهای امنیتی رژیم پهلوی دستگیر و به زندان افتاد.

وی در زندان نیز لحظه ای از مبارزه برای نشان دادن چهره کریه مزدوران آمریکایی حاکم بر ایران غافل نشد و با جاذبه عارفانه اش سعی در آگاه کردن عناصر غیر سیاسی زندان داشت و در این کار بسیار موفق بود.

شهید دقایقی بعد از آزادی از زندان در فرصت های مناسب از جمله تعطیلات تابستانی ازطریق دایر کردن برنامه های تدریس ریاضی و فیزیک در آغاجاری با جوانان منطقه ارتباط برقرار و آنان را با فرهنگ اصیل اسلام ناب محمدی(ص) آشنا می کرد.

وی در سال 1353به دانشکده کشاورزی رشته آبیاری دانشگاه اهواز راه یافت و پس از اینکه دو سال در این رشته تحصیل کرد، مجدد در سال 1355 در کنکور شرکت کرد و در رشته علوم تربیتی دانشگاه تهران قبول شد.

مهم ترین دلیل تغییر رشته این شهید گرانسنگ سپاه اسلام دلبستگی وی به مباحث انسانی و اجتماعی بود او از ابتدا با شناخت درست نسبت به تعدادی از گردانندگان انجمن اسلامی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران که متاثر از سازمان منافقین بودند به مقابله با انحرافات آنان پرداخته و در مقابل آنان قاطعانه موضع گیری می کرد.

شهید دقایقی با راه اندازی جهاد علمی و شرکت فعال در مبارزات دانشجویی، محوری شد که دانشجویان پیرامون وی یک جریان صد درصد اسلامی را پایه ریزی و راه اندازی کردند و در این راستا کنفرانس های علمی و مذهبی جذاب و خوبی را در دانشکده ترتیب داد.

وی با اوج گیری نهضت مردمی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) به دریای مواج امت اسلامی پیوست و در آموزش های رزمی و فعالیت های مسلحانه و سیاسی گروه چریکی «منصورون» در منطقه بهبهان و آغاجاری نقش زیادی داشت.

شهید دقایقی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ابتدا در جهاد سازندگی آغاجاری فعالیت کرد و سپس با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این منطقه به عنوان فرماندهی سپاه آغاجاری مشغول به خدمت شد.

این شهید سرافراز سپاه اسلام بعد از مدتی به دلیل لیاقت و شایستگی به سپاه خوزستان دعوت و به عنوان سرپرست دفتر هماهنگی سپاه استان منصوب شد.

نماینده سپاه در اتاق جنگ لشکر 92 زرهی، فرمانده سپاه سوسنگرد، فرماندار نظامی سوسنگرد، مسوول دفتر هماهنگی سپاه خوزستان، مسوول یگان حفاظت سپاه منطقه یک، فرمانده گردان در عملیات «خیبر» و فرماندهی تیپ 9 بدر از جمله مسوولیت های حماسی این سردار سرافراز سپاه در دوران حیات پر خیر و برکتش بوده است.

شهید «اسماعیل دقایقی» در روز 28 دی ماه 1365 در ادامه عملیات کربلای پنج در منطقه عمومی شلمچه بر اثر اصابت بمب خوشه ای به شهادت رسید.

یاد و نام این شهید سرافراز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای همیشه در تاریخ افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دلاور مردی های رزمندگان دلیر اسلام در دفاع از ایران اسلامی درخشنده و تابنده باد.

منبع:ایرنا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.