شنبه 19 فروردین 1391 | 08:27
كارشناسان روس:
سرویس بین الملل
'لئونید ایواشف' و 'یوگنی بوژینسكی' از كارشناسان سرشناس روس روز جمعه در یك میزگرد سیاسی درباره ایران در 'دوامی 'این كشور اعلام كردند: ایران هسته ای موجب تقویت و تعمیق امنیت در خاورمیانه و نزدیك خواهد شد.

بسیج پیشکسوتان :

به گزارش ایرنا، ایواشف رییس آكادمی علوم ژئوپلتیك و رییس سابق اداره كل همكاری بین المللی وزارت دفاع روسیه در این میزگرد گفت: ایران دارای سلاح هسته ای باعث تقویت ثبات و امنیت در منطقه درخاور نزدیك و میانه خواهد شد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود كه تهران همواره می گوید خواهان جهان عاری از سلاح هسته ای است ودر دكترین جمهوری اسلامی ایران، تولید سلاح هسته ای جایگاهی ندارد زیرا آنان حركت به سمت سلاح هسته ای را نافی مبانی دینی می دانند .

به اعتقاد ایواشف ، سلاح هسته ای پس از از بین رفتن انحصار استفاده از آن ، صلح آمیزترین سلاح در جهان متشنج امروزی محسوب می شود.

وی با بیان این مطلب كه سلاح هسته ای امروزه بیشتر نقش بازدارندگی را دارد، اظهار داشت: به این دلیل نمی توان گفت در صورت ظاهر شدن سلاح هسته ای در ایران فاجعه رخ خواهد داد. در این صورت منطقه با ثبات خواهد شد و امكان پیدا كردن راههای دیگر همكاری به وجود خواهد آمد.

ایواشف معتقد است: مساله اصلی ایران و سراسر منطقه در مقطع كنونی، انحصار سلاح هسته ای از سوی یك طرف یعنی اسراییل و حامیان غربی آن است.

وی ادامه داد: ایران تنها به دنبال این است به مسیر پیشرفت و توسعه خود ادامه دهد.

'یوگنی بوژینسكی' نایب رییس ارشد مركز مطالعاتی 'پیرسنتر' و رییس سابق اداره قراردادهای بین المللی وزارت دفاع روسیه نیز در این میزگرد گفت: بازدارندگی هسته ای در منطقه خاورنزدیك و میانه نقش مثبتی ایفا خواهد كرد.

وی تشریح كرد: هیچكس اصل بازدارندگی هسته ای را لغو نكرده است. این اصل در بدترین سال های جنگ سرد بسیار خوب عمل می كرد و اكنون نیز میان هند و پاكستان كارآیی خوبی دارد.

منبع:ایرنا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.