یکشنبه 20 فروردین 1391 | 11:55
فضاسازی رسانه‌های غربی آغاز شد؛
سرویس بین الملل
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی عنوان کرد، آمریکا و متحدان اروپایی‌اش به دنبال تعطیلی فوری و برچیده شدن نهایی تاسیسات فردو هستند.

بسیج پیشکسوتان :

نیویورک تایمز به نقل از برخی کارشناسان آمریکایی مدعی شده که دولت آمریکا به کمتر از بسته شدن تاسیسات فردو کنار نخواهد آمد!

این روزنامه حتی نوشته است، آمریکا و متحدانش علاوه بر این، درصدند در مذاکرات پیش رو از تهران بخواهند تولید اورانیوم با غلظت بالا را تعلیق کند و ذخیره اورانیوم غنی شده با غلظت بالای خود را هم از کشور خارج کند!

رسانه های غربی در شرایطی تبلیغات سیاسی پیش از مذاکرات را کلید زده اند که شیوه غربی ها در گفت وگوهای چند سال اخیر معمولا طرح شروط و هدف هاي بزرگ در آغاز مذاکرات بوده اما بعد كه متوجه شده اند اين هدف ها قابل تحقق نيست، بي سرو صدا آنها را تعديل و با هدف ديگري -اين بار متواضعانه تر- جايگزين كرده است اما روند سروصدا راه انداختن همچنان ادامه يافته است.

آمريكايي ها در مذاکرات اولیه ایران و گروه 1+5، درخواست هاي خود درباره برنامه هسته اي ايران را با درخواست تعليق كامل همه فعاليت هاي غني سازي (وفعاليت هاي مرتبط با آن) شروع كردند. مدتي بعد مكانيسم فريز جايگزين تعليق شد، يعني ايران غني سازي بكند اما تاسيسات خود را گسترش ندهد. بعد از آن مكانيسم مبادله پيش گذاشته شد كه تلويحا برنامه غني سازي ايران را مي پذيرفت و فقط خواهان آن بود كه مواد غني شده به بهانه اي از ايران خارج شود. اما آنچه هم اكنون روي ميز است و احتمالا مهم ترين موضوع مدنظر آمريكايي ها در مذاكرات آتي است، هيچ كدام از اينها نيست. دولت اوباما مي خواهد ايده «تثبيت سطح غني سازي» را جايگزين همه اين درخواست ها كند به اين معنا كه ايران غني سازي 20 درصد در فردو را متوقف كند و به غني سازي 5 درصد در نطنز اكتفا نمايد.

دور پیشین مذاکرات ایران و 1+5 در دی ماه سال 89 در استانبول برگزار شد که به دلیل مواضع دوگانه غرب و اصرار آنان بر ادعاهای سابق به نتیجه‌ای نرسید.

ابتدا قرار بود که مذاکرات آتی دو طرف در استانبول ترکیه برگزار می شود، اما با توجه به مواضع عجیب و آمریکایی دولت اردوغان در موضوع هسته ای ایران و نیز مسائل دیگر، مقامات سیاسی ایران خواستار برگزاری مذاکرات در کشورهایی بی طرفی همچون عراق، هند، لبنان و یا چند کشور دیگر شده اند.

تاکنون زمان و مکان دقیق مذاکرات مشخص نشده است.

جهان نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.