چهارشنبه 23 فروردین 1391 | 08:58
ادامه واکنش تهران به تحریمات ضد ایرانی اتحادیه اروپا
سرویس بین الملل
تهران پس از توقف صادرات نفت به يونان به عنوان بخشي از اقدامات در تلافي تحريم‌هاي اتحاديه اروپا، صادرات نفت به اسپانیا را متوقف کرده است.


بسیج پیشکسوتان "

منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود روز سه‌شنبه (۲۲ فروردين) تاييد کردند اين اقدام بخشي از واکنش تهران به تحريم‌هاي اتحاديه اروپا عليه بخش‌هاي نفتي و مالي ايران است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون ايران در حال بررسي قطع صادرات نفت خود به آلمان و ايتالياست.

این درحالی است که رستم قاسمي، وزير نفت ايران روز سه‌شنبه از توقف صادرات نفت خام این کشور به یونان خبر داد.

تهران پيش از اين، فروش نفت خام به دو شرکت يوناني را متوقف کرده بود.

به گزارش پرس تي‌وي، ايران فروش نفت به دو شركت نفتي يوناني هلنيك پتروليوم و شركت روغن موتور هلاس را در ۵ آوريل (۱۷ فروردين) به دليل ناتواني آن ها در پرداخت صورت‌حساب‌هاي خود به تهران، متوقف كرد.

وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا ۲۳ ژانويه در بروکسل تحريمýهاي يک جانبه جديدي را با هدف جلوگيري از واردات نفت ايراني يا معامله با بانک مرکزي ايران توسط اعضاي اين اتحاديه عليه تهران تصويب کردند.

به دنبال اين نشست کاترين اشتون، مسئول سياست‌هاي خارجي اتحاديه اروپا، به خبرنگاران گفت هدف از اين اقدام بازگرداندن ايران به مذاکرات هسته‌اي با گروه ۱+۵ (شامل کشورهاي امريکا، انگليس، فرانسه، چين، روسيه به علاوه آلمان) است.

تهران نيز به دنبال تحريم‌هاي ضد ايراني اتحاديه اروپا، ۱۵ فوريه اعلام کرد تصميم گرفته است صادرات نفت به شش کشور عضو اتحاديه اروپا شامل، هلند، اسپانيا، ايتاليا، فرانسه، يونان و پرتغال را قطع کند.

وزارت نفت ايران، ۱۹ فوريه اعلام کرد اين وزارت خانه صادرات نفت به شرکت‌هاي انگليسي و فرانسوي را همسو با تصميم تهران براي قطع صادرات نفت به شش کشور اروپايي، متوقف کرده است.

تصميم ايران براي واکنش به تحريم های ضد ایرانی کشورهاي اروپايي در قیمت جهانی نفت تاثیر داشته و نرخ بنزين در امريکا و انگليس را به شدت افزايش داده است. افزايش قيمت بنزين تبديل به يکي از مسائل عمده در مبارزات انتخابات رياست جمهوري در امريکا شده است.

باراک اوباما رئيس جمهور امريکا، ۲۳ مارس گفت، تنش با ايران باعث افزايش قيمت نفت تا ۲۰ الي ۳۰ دلار براي هر بشکه در بازارهاي بين المللي شده است.

امريکا و اتحاديه اروپا، ايران را به پيگيري برنامه نظامي تحت پوشش برنامه انرژي هسته‌اي متهم مي‌کنند. اين در حالي است که آژانس بين المللي انرژي اتمي تاکنون هيچ مدرکي در اين رابطه پيدا نکرده است.

ايران نيز ضمن رد اتهامات آن‌ها مي‌گويد، به عنوان عضو متعهد آژانس بين المللي انرژي اتمي و يکي از امضاکنندگان پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي، حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي را دارد.

پرس تی وی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.