سه شنبه 29 فروردین 1391 | 06:34
تحلیلگر روس:
سرویس بین الملل
رییس مركز تحقیقاتی اجتماعی سیاسی روسیه اعلام كرد: شرایط حاكم بر معادلات بین المللی به گونه ای به پیش رفت كه پیروزی دیپلماسی ایران در مذاكرات با گروه 1+5 در استانبول را رقم زد.

بسیج پیشکسوتان "

به گزارش ایرنا، 'ولادیمیر یوسییف' روز دوشنبه در نشست تخصصی بررسی ایران در مسكو گفت: با توجه به سنگین بودن كفه ترازوی معادلات بین المللی و منطقه ای به نفع ایران، وضعیت پیش آمده در مذاكرات استانبول و مثبت بودن نتایج این نشست دور از انتظار نبود.

وی با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران ،از آن به عنوان عامل تعیین كننده ای در تثبیت هر چه بیشتر موقعیت سیاسی داخلی كشورمان یاد كرد و افزود: تناسب و انسجام وحدت سیاسی در ایران در نتیجه بخش بودن مذاكرات استانبول نقش مهمی داشت.

تحلیلگر روس اضافه كرد: در بعد بین المللی نیز همه چیز به نفع ایران بود و اروپا پیامدهای منفی تحریم یكجانبه نفتی این كشور را به خوبی احساس كرد.

وی اظهار داشت: در قاره اروپا كه از زمان های دور در زمره خریداران عمده نفت سنگین ایران به شمار می رود، شمار زیادی پالایشگاه وجود دارد كه بر اساس نفت دریافتی از ایران طراحی و ساخته شده اند و جایگزینی آنها در كوتاه مدت امكان پذیر نیست.

وی ادامه داد: اروپایی ها در مذاكرات ایران و گروه 1+5 در استانبول به خوبی این واقعیت را درك كردند كه تحریم نفتی ایران كشورهای بحران زده این قاره را بیش از پیش دچار مشكل خواهد كرد.

یوسییف ادامه داد: علاوه بر این امروزه همه به این واقعیت پی برده اند كه تحریم های یكجانبه اروپا علیه ایران غیرعادی و فراتر از مصوبات و تحریم های شورای امنیت سازمان ملل می باشد.

وی همچنین نقش روسیه را در ثمربخش بودن مذاكرات استانبول مهم ارزیابی كرد و گفت: در واقع در نشست استانبول طرح ' گام به گام' لاوروف عملیاتی شد.

وی یادآور شد: ایران در مذاكرات استانبول برگ های برنده را رو كرد كه از جمله آنها می توان به خودكفایی این كشور در غنی سازی 20 درصدی اورانیوم اشاره كرد كه هم اكنون مقدار كافی از آن را برای رفع نیازهای راكتور تحقیقاتی تهران و تولید ایزوتوپ های پزشكی در اختیار دارد.

رییس مركز تحقیقاتی اجتماعی سیاسی روسیه در خصوص هجمه های تبلیغاتی رژیم صهیونیستی و آمریكا علیه كشورمان در ماه های اخیر اظهار داشت: همه نگران این موضوع بودند كه با راه اندازی سایت هسته ای فردو، اسراییل به ایران حمله كند، ولی چنین اتفاقی نیافتاد، زیرا واقعیت این است كه انجام چنین كاری از سوی تل آویو بسیار دشوار است.

وی با اشاره به تكراری بودن اظهارات مربوط به حمله نظامی اسراییل به مراكز هسته ای ایران گفت: حالا ایران در مقابل هر گونه حمله احتمالی به این كشور بیمه شده است ، زیرا علاوه بر فعالیت سه هزار دستگاه سانتریفوژ در سایت فردو، شمار زیادی سانتریفوژ نیز در مركز قم فعال شده است.

وی تشریح كرد: مجموعه این شرایط زمینه پیروزی دیپلماسی ایران در مذاكرات استانبول را فراهم اورد و اقدام ایران در این نشست بسیار بجا و درست بود.

وی ادامه رویكرد مذاكره و گفت و گو برای حل كامل پرونده هسته ای كشورمان را در آینده ضروری دانست.

 

ایرنا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.