شنبه 19 فروردین 1391 | 09:24
سرویس اجتماعی "بهداشت"
سرویس اجتماعی "بهداشت"
به گفته وزیر بهداشت حدود 36.5 درصد مراجعه کنندگان به بیمارستانها را سالمندان تشکیل می‌دهند. همچنین سالمندان پنج تا هفت برابر بیشتر از سایرین به درمانگاهها مراجعه می کنند.

بسیج پیشکسوتان :

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت،مرضیه وحید دستجردی در اولین روز از هفته سلامت و در همایش پیاده روی هفت هزار سالمند در بوستان ولایت، بر لزوم راه اندازی نهضت ورزش همگانی و پیاده روی در کشور تاکید کرد و گفت: سنین بالای 60 سال به عنوان سالمندی در نظر گرفته می‌شوند

وزیر بهداشت گفت: کاهش تنها سه گرم از میزان نمک روزانه سبب می‌شود که سکته‌های مغزی و فشار خون بیش از 50 درصد کاهش یابد. این در حالی است که اکنون فشار خون بالا و سکته مغزی در کشور ما بسیار زیاد است.

مرضیه وحید دستجردی در اولین روز از هفته سلامت و در همایش پیاده روی هفت هزار سالمند در بوستان ولایت، بر لزوم راه اندازی نهضت ورزش همگانی و پیاده روی در کشور تاکید کرد و گفت: سنین بالای 60 سال به عنوان سالمندی در نظر گرفته می‌شوند.

وی افزود: سالمندان نباید تصور کنند که از رده خارج شده‌اند. سالمندی باعث افتخار است و سالمندان مورد تکریم آحاد جامعه هستند. امیدوارم ما نیز بتوانیم تکریم و حمایتی مخصوص سالمندان داشته باشیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم اصلاح شیوه زندگی و در پیش داشتن شیوه زندگی سالم ادامه داد: با اصلاح شیوه زندگی به ویژه بهره گیری از شیوه تغذیه سالم، سالمندان زندگی توام با سلامت خواهند داشت.

دستجردی، ورزش را از مهمترین ارکان سلامتی عنوان کرد و گفت: پیاده روی ارزنده ترین و مثمرثمرترین ورزشهاست اگر چهار مرتبه در هفته و روزی نیم ساعت پیاده روی داشته باشیم بسیاری از بیماریها به ویژه بیماریهای قلبی عروقی و چاقی کاهش می‌یابد. با روزی نیم ساعت پیاده روی سلامت مردم حدود 50 درصد ارتقا می‌یابد.

وی با تاکید بر لزوم بهره گیری از تغذیه مناسب به ویژه در سالمندان ادامه داد: کاهش تنها سه گرم از میزان نمک روزانه سبب می‌شود که سکته‌های مغزی و فشار خون بیش از 50 درصد کاهش یابد. این در حالی است که اکنون فشار خون بالا و سکته مغزی در کشور ما بسیار زیاد است.

دستجردی ادامه داد: استفاده از غذاهای کم چرب و همچنین استفاده از روغنهای مایع در طبخ غذا سبب کاهش بیماریهای قلبی عروقی می‌شود. لازم است سالمندان و همچنین دیگر گروه‌های سنی از غذاهای سنتی و آب پز استفاده کرده و از مصرف فست فودها و غذاهای آماده پرهیز کنند. استفاده از لبنیات، شیر و دیگر فراورده‌های شیر، کلسیم را به میزان کافی به بدن می‌رساند.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر ادامه داد: مصرف سبزیجات و میوه جات بسیار لازم است و مواد لازم را به بدن می‌رساند. کمبود کلسیم در دوران جوانی و نوجوانی منجر به بروز پوکی استخوان در سنین سالمندی می‌شود. این در حالی است که یکی از مهمترین اختلالات سالمندی، پوکی استخوان و اوستئوپروز است.

وی همچنین از تشکیل تخصص بالینی طب سالمندی در کشور خبر داد و گفت: با توجه به نیاز کشور، این تخصص در کشور راه اندازی شده است. همچنین درمانگاههای تخصصی ویژه طب سالمندی در کشور راه اندازی شده و تعداد آنها افزایش خواهد یافت.
 
به گفته وزیر بهداشت حدود 36.5 درصد مراجعه کنندگان به بیمارستانها را سالمندان تشکیل می‌دهند. همچنین سالمندان پنج تا هفت برابر بیشتر از سایرین به درمانگاهها مراجعه می کنند.

دستجردی در پایان با بیان اینکه 7.3 درصد جمعیت کشور سالمند هستند ادامه داد: پیش بینی می‌شود طی 40 سال آینده این میزان به بیش از 21 درصد افزایش یابد. بر این اساس ما تلاش می‌کنیم نظام سلامت را برای خدمت به سالمندان آماده کنیم.

منبع:برنا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.