دوشنبه 8 خرداد 1391 | 11:29
آیا چادر رنگی تنوع معقولی برای پوشش است؟
آیا چادر رنگی تنوع معقولی برای پوشش است؟
مسئلهٔ پوشش در جامعهٔ ما، چادرنیست؛ پوشیده بودن است

بسیج پیشکسوتان

درکشورما مسئله اشتباه تعریف شده است درنتیجه به راهکار‌ها و راه‌حل‌های نادرست منتهی شده است. مسئلهٔ پوشش در جامعهٔ ما، چادرنیست؛ پوشیده بودن است، شایسته و درخورِ روحِ متعالی لباس پوشیدن است – چه در مورد زنان و چه در مورد مردان- مسئله اصلی عفت است و حیا.

این روزها بحث حجاب و عفاف نقل محافل و رسانه های گوناگون است و درباره چگونگی ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و برخورد با ناهنجاری های حوزه پوشش نظرات و دیدگاه های متفاوتی از سوی کارشناسان، مسئولان و متولیان موضوع حجاب و و عفاف درکشوراعلام می شود. البته دراین بین اجرای طرح جدید نیروی انتظامی برای تشدید برخورد با عناصربد حجابی در کشورهم موافقان و مخالفان خاص خودش را دارد و درباره اجرای این طرح هم نظرات گوناگونی اعلام می شود.

اما دراین بین به نظرمی رسد موضوع مهمی نه تنها ازنگاه متولیان حجاب و عفاف مغفول مانده بلکه درآستانه فصل تابستان و در شرایطی که هجمه‌های فرهنگی و اجتماعی علیه مقوله حجاب به ویژه استفاده ازچادر درسایت‌ها و رسانه‌های غربی خود‌نمایی می‌کند، بسیاری ازمتولیان امرازموضوع«چادررنگی» و طرحی که چندی پیش در وزارت کشور به تصویب رسید هم غافل شده اند.!

سال گذشته درچنین روزهایی بود که در جلسه شورای اجتماعی کشور، استفاده و ترویج چادر‌های رنگی توسط بانوان و الگو‌های نو در پوشش اسلامی مورد تأکید قرار گرفت و درمصوبه‌ای به تصویب رسید. در آن زمان با انتشار خبر این مصوبه در رسانه‌ها، نظرات موافق و مخالف از تریبون‌های گوناگون به گوش ‌رسید.

در ابتدا کفه ترازوی نظرات به سمت نظرات مخالف سنگین‌تر بود و موجی از مخالفت‌ها از سوی بخش‌های گوناگون کشور، برخی مدیران و کار‌شناسان نسبت به استفاده ازچادر‌های رنگی به راه افتاد.این جریان با ظاهر شدن یکی ازمجریان زن رسانه ملی دربرنامه زنده با چادر رنگی به اوج خود رسید و موجی از انتقاد ها نسبت به ترویج استفاده از چادر ملی به راه افتاد.

*موج انتقادی که برعکس شد

اما شواهد موجود درکشور به ویژه درکلانشهرها نشان می دهد که این روزها موج انتقاد نسبت به استفاده از چادرهای رنگی برعکس شده است و نظرات مخالف به نظرات و دیدگاه های موافق تبدیل شده است. تنها کافی است برای چند دقیقه درسطح شهرخود به ویژه درمناطق پر‌جمعیت حضور داشته باشید، بانوان و دخترانی را مشاهده می‌کنید که از پوشش کامل چادراستفاده کرده‌اند، اما پوشش آن‌ها با چادر‌های قبلی کمی متفاوت است، متفاوت از نظر رنگ چادری که بر سر کرده‌اند.این گروه از بانوان از چادرهایی استفاده کرده اند که به «چادر رنگی» شهرت دارد.

*استقبال بانوان ایرانی از چادرهای رنگی

اما محمد صداقت کارشناس اجتماعی و استاد دانشگاه با بیان این مطلب که این روزها شاهد استقبال بانوان ایرانی از چادرهای رنگی در جامعه هستیم، می گوید: استفاده ازاین چادرها در وهله اول در کلانشهرها با توجه به مسائل فرهنگی و شرایط ویژه کمی غیره منتظره به نظرمی رسید، اما در حال حاضر درهمین کلانشهر تهران بانوانی مشاهده می شوند که از چادر های رنگی استفاده می کنند، چادرهایی که چندی پیش مخالفان سر سختی  داشت!

این استاد دانشگاه می افزاید: دربرخی ازاقلیم های کشورمان مثل فارس و یا کرمان استفاده از چادرهای رنگی پاسخ می دهد ،اما استفاده از آن در دیگر استانها متفاوت است به همین دلیل باید به دقت عمل بیشتری اقدام شود.

صداقت ادامه می دهد : درکشورما مسئله اشتباه تعریف شده است درنتیجه به راهکار‌ها و راه‌حل‌های نادرست منتهی شده است. مسئلهٔ پوشش در جامعهٔ ما، چادرنیست؛ پوشیده بودن است، شایسته و درخورِ روحِ متعالی لباس پوشیدن است – چه در مورد زنان و چه در مورد مردان- مسئله اصلی عفت است و حیا.

تا می توانید تبلیغ کنید

این کارشناس اجتماعی می افزاید: برای اینکه استفاده از چادر های رنگی در جامعه باب شود و در اصطلاح جا بیفتد، باید تا می توانیم تبلیغ کنیم، نقش تبلیغات نیز در این خصوص بسیار مؤثر است و چنانچه پوشش هایی که متناسب با الگوی اسلامی بررسی واز طریق رسانه ها و جراید معرفی شود، درآینده ای نه چندان نه تنها شاهد استقبال بانوان ایرانی از  پوشش چادر های رنگی خواهیم بودبلکه مدل های دیگری از چادر های متناسب با الگوهای اسلامی هم مورد توجه بانوان و اقشار گوناگون جامعه قرار می گیرد.

منبع:بسیج پیشکسوتان

انتهای پیام/ع-پ-48

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.