سه شنبه 6 تیر 1391 | 07:56
نگرانی اسرائیل از پیروزی مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر
نگرانی اسرائیل از پیروزی مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر
پيروزي محمد مرسي، نامزد اخوان‌المسلمين در انتخابات رياست جمهوري مصر نگراني اسرائيل را به دنبال داشته که به دنبال آن مقامات و رسانه‌هاي اين رژيم درباره آينده مبهم و دشوار تل آويو هشدار داده‌اند.

 

بسیج پیشکسوتان

مقامات اسرائيلي بيم آن دارند که پيروزي مرسي به توافق سازش و همچنين تعاملات اقتصادي و امنيتي دوجانبه که براي تل آويو از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است، پايان دهد.

رسانه‌هاي اسرائيل پيروزي مرسي را به عنوان خطري براي تل آويو ارزیابی کرده‌اند.

بنيامين بن اليزر، وزير دفاع پيشين اسرائيل روز دوشنبه (۵ تير) در گفت‌وگو با راديو اين رژيم گفت، مصر اکنون از سوي شخصي رهبري مي‌شود که "هرگز دشمني خود عليه اسرائيل را پنهان نکرده است. بايد به دنبال مذاکره با اسلام‌خواهان باشيم و در عين حال خود را آماده جنگ کنيم."

الکس فيشمن، کارشناس مسايل سياسي نيز گفت، پيروزي مرسي در انتخابات به معناي آن است که "همه چيز امکان‌پذير و آينده نامعلوم است."

وي با اشاره به "احتمال روي کار آمدن وزير اطلاعات اسلام‌گرا، تجديد نظر در توافق‌هاي صلح، از بين رفتن تعاملات اقتصادي و کمبود همکاري‌هاي امنيتي" در روزنامه يديعوت آهارنوت نوشت: "اسرائيل بايد آماده هر احتمالي باشد."

روزنامه معاريو اسرائيل گزارش داد: "ادامه اجراي توافق صلح با ترديد روبروست، نگراني جدي در مسائل سياسي و نظامي در اسرائيل وجود دارد."

اما اسرائيل تنها کسي نيست درباره رئيس جمهور جديد مصر ابراز نگراني مي‌کند؛ امريکا، نزديک‌ترين متحد تل آويو نيز درباره سياست‌هاي مرسي در قبال اسرائيل ابراز نگراني کرده است. واشنگتن از مرسي خواسته است تا سياست‌هاي رژيم پيشين را در منطقه در پيش گيرد.

امريکا به منظور ادامه توافق سازش مصر با اسرائيل، سالانه بيش از يک ميليارد دلار به قاهره کمک مي‌کند. مصر نه تنها با اسرائيل توافق سازش امضا کرده، بلکه در محاصره نوار غزه نيز به رژيم تل آويو ياري رسانده است.

انتهای خبر/ع1

منبع:پرس تی وی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.