دوشنبه 26 تیر 1391 | 07:31
وحشت آل سعود از گسترش اعتراض ها مرخصي نظاميان لغو شد
وحشت آل سعود از گسترش اعتراض ها مرخصي نظاميان لغو شد
به دنبال بازداشت خشونت آميز روحاني برجسته عربستاني، اعتراضات مردمي عليه رژيم آل سعود به سرعت در سراسر اين كشور و از جمله پايتخت گسترش يافت و سران سعودي را غافلگير كرده است.

 

بسیج پیشکسوتان

به گزارش خبرگزاري ها، در حالي كه تظاهرات بر ضد رژيم آل سعود در استان ناآرام «الشرقيه» عربستان وارد ششمين روز خود شده است، در شهرهاي ديگر عربستان نيز مردم بر عليه رژيم سعودي قيام كرده و خواستار آزادي زندانيان سياسي، آيت الله نمر و برقراري عدالت اجتماعي و پايان يافتن تبعيض شده اند.
در شهر «القسيم» كه در ماه هاي گذشته شاهد اعتراضات دانشجويي بر ضد آل سعود بود، مردم با برپايي تظاهرات، شعار «الشعب يريد اسقاط النظام» (مردم خواهان سرنگوني رژيم هستند) را سر دادند.
اين تظاهرات كه با يورش وحشيانه پليس و نيروهاي امنيتي مواجه شد، ده ها تن از معترضان بازداشت و به نقطه نامعلومي منتقل شدند.
مردم شهر القطيف در شرق عربستان دوشادوش و در همبستگي از شهداي العواميه شنبه شب بار ديگر عليه آل سعود تظاهرات برگزار كردند و شعارهايي همچون «هيهات منا الذله»، از حق خود كوتاه نمي آئيم و مردم خواستار سرنگوني آل سعود هستند، را سر دادند و بر عزم خود براي رويارويي با ظلم و جنايات سران سعودي و نيروهاي امنيتي تاكيد كردند.
در اين تظاهرات يكي از تظاهركنندگان طي سخناني ضمن درخواست فوري آزادي آيت الله نمر درباره وخامت اوضاع در صورت ادامه بازداشت اين روحاني مشهور عربستاني هشدار داد.
از سوي ديگر با توجه به گسترش اعتراضات و احتمال سرنگوني رژيم آل سعود، مرخصي و تعطيلات تابستاني نظاميان سعودي لغو شده است.
به نوشته روزنامه آمريكايي واشنگتن پست، اين موضوع ناشي از نگراني مسئولان عربستان از گسترش دامنه اعتراضات به پايتخت اين كشور است و عصبانيت آنها را در پي داشته است.
در همين حال منابع آگاه در عربستان از بروز درگيري در زندان سياسي «الحاير» و وارد عمل شدن نيروهاي امنيتي براي سركوب در شنبه شب خبر دادند. به گفته شاهدان عيني، اين اعتراض ها زماني رخ داده است كه گروهي از خانواده هاي زندانيان عربستاني با تجمع در مقابل اين زندان، خواستار آزادي هزاران زنداني از آن شدند. به گفته معترضان، اين زندانيان تنها به علت اعتقادات و گرايش هاي سياسي مسالمت جويانه و بدون اتهام يا محاكمه در دادگاه در زندان الحاير بازداشت و مورد شكنجه قرار گرفته اند.
در همين حال صدها تن از مردم عربستان با يورش به ساختمان دادگاه القطيف، به نشانه اعتراض به سياست هاي سركوبگرانه آن را به آتش كشيدند. ساختمان اين دادگاه كه در خيابان اصلي «القلعه» قرار دارد به كلي ويران شده است.
روزنامه انگليسي «گاردين» نيز درباره اعتراض هاي مردمي عربستان در شماره روز شنبه خود نوشت: موج انقلاب هاي عربي با سرعت زياد در حال طي كردن عربستان است و يقينا آمريكا با گرفتاري هايي كه دارد به كمك عربستان نخواهد شتافت و آل سعود تنها خواهند ماند.
به عقيده كارشناسان از زمان آغاز جنبش بيداري اسلامي در منطقه از يكسال و نيم گذشته تاكنون، خواب مسئولان آل سعود به آشفتگي گرائيده است و اين رژيم ناتوان تر از گذشته دست به سركوب اعتراضات زده است.
همچنين بسياري از صاحب نظران مسائل عربستان، ربوده شدن آيت الله نمر در هفته گذشته از انتفاضه اي جديد در قيام خونين مرمد عربستان بر ضد آل سعود عنوان كرده اند كه به سرعت به ساير نقاط سرايت خواهد كرد. اين در حالي است كه عربستان برخلاف گذشته با سردمداراني مواجه است كه از وضعيت جسماني نامناسب برخوردارند كه هر لحظه امكان مرگ آنها وجود دارد.

انتهای خبر/ع1

کیهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.