شنبه 31 تیر 1391 | 07:30
نماينده روسيه در شوراي امنيت:
فشار آمريكا به سوريه براي انتقام از ايران است
فشار آمريكا به سوريه براي انتقام از ايران است
نماينده روسيه در سازمان ملل متحد گفت، تمام فشارهاي غرب عليه سوريه به خاطر ايران است و آمريكا مي خواهد از اين طريق موقعيت و قدرت تهران را تضعيف كند و از اين كشور انتقام بگيرد.

 

به گزارش خبرنگار بسیج پیشکسوتان:ويتالي چوركين در جمع خبرنگاران گفت، در سوريه يك جدال ژئوپلتيك مهم جريان دارد كه مردم سوريه هيچ نفعي در آن ندارند و تمام طرح غرب در سوريه حول محور ايران است.
وي افزود، تغييرات غيرمنتظره ناشي از حمله آمريكا به عراق كه موجب تقويت ايران شده بود غرب را وادار كرد تا براي انتقام از تهران اوضاع سياسي سوريه را به هم بريزد.
چوركين اظهار داشت: رويكردهاي آمريكا و متحدانش در سوريه رياكارانه است و با دامن زدن به فعاليت هاي گروه هاي افراطي و تروريستي در حال اجراي طرح هاي ژئوپلتيك خاص خودش است كه هيچ نفعي براي مردم سوريه ندارد و به اتفاقات غم انگيزي منجر شده است.
روسيه و چين قطعنامه پيشنهادي كشورهاي غربي و آمريكا براي تشديد تحريم ها بر عليه سوريه در چارچوب فصل هفتم سازمان ملل را براي بار سوم وتو كردند. اين قطعنامه در جلسه روز پنجشنبه شوراي امنيت با 11 راي مثبت، دو رأي منفي (روسيه و چين) و دو رأي ممتنع (پاكستان و آفريقاي جنوبي) رو به رو شد.
«لي بائودونگ»، نماينده چين، در اين نشست گفت پكن به اين دليل اين قطعنامه را وتو كرد كه اين قطعنامه «مفاد نابرابري داشت كه فقط بر يك طرف فشار وارد مي آورد.»
وي همچنين گفت تصويب اين قطعنامه بحران را وخيم تر كرده و باعث سرايت به ساير كشورهاي منطقه خواهد شد.سوزان رايس نماينده آمريكا در سازمان ملل نيز ضمن انتقاد از تصميم روسيه و چين براي وتوي قطعنامه عليه سوريه گفت، شوراي امنيت به كل شكست خورده است زيرا روز سياه ديگري براي اين شورا به وجود آمده است.وي افزود، آمريكا مجبور است شوراي امنيت را دور بزند و بدون مصوبات شوراي امنيت از مخالفان سوري حمايت كند.
نشست شوراي امنيت با وتوي روسيه و چين در حالي بي ثمر به پايان رسيد كه رئيس جمهور روسيه و رئيس جمهور آمريكا نيز روز چهارشنبه با يكديگر ديدار كرده بودند و در اين ديدار طرفين درباره حل و فصل اختلافات در سوريه به توافق نرسيده بودند.از سوي ديگر دبير كل سازمان ملل متحد نسبت به افزايش خشونت ها در سوريه ابراز نارضايتي كرد و انفجار تروريستي در ساختمان امنيت ملي سوريه در دمشق را محكوم كرد.
بان كي مون در بيانيه اي اعلام كرد، اقدامات خشونت آميز كه از سوي هر طرفي در سوريه صورت مي گيرد غيرقابل قبول و به منزله نقض طرح شش ماده اي كوفي عنان است.
گفتني است در پي انفجار در ساختمان امنيت ملي سوريه كه روز چهارشنبه روي داد داود راجحه وزير دفاع، آصف شوكت وزير اطلاع سوريه و حسن توركماني معاون بشار اسد و رئيس اتاق بحران اين كشور كشته شدند و هشام اختيار رئيس دفتر امنيت ملي سوريه نيز به دليل جراحت هاي وارده روز گذشته درگذشت.
منابع مطلع سوري اعلام كردند عامل انفجار ساختمان شوراي امنيت ملي سوريه بازداشت شده است.اين منابع افزودند كه اين فرد يكي از نيروهايي بوده كه وظيفه محافظت از ساختمان را برعهده داشته است.
برخي منابع اعلام كردند اين فرد يك كمربند انفجاري را به خود متصل و وارد سالن اجتماعات شده و خود را منفجر كرده است، اما برخي ديگر از منابع اظهار داشتند كه اين انفجار با كار گذاشتن ماده منفجره تي ان تي به ميزان 50 كيلوگرم در سالن اجتماعات صورت گرفته و عامل انفجار از راه دور اين بمب را منفجر كرده است. برخي منابع از كشورهاي حاشيه خليج فارس نيز فاش كردند سازمان جاسوسي انگليس (ام آي6) و موساد از چندماه پيش با عناصر وهابي مسلح در سوريه ارتباط داشته و پشت پرده اين انفجار تروريستي هستند.اين در حالي است كه مردم سوريه با برگزاري تظاهراتي در دمشق حمله تروريستي اخير در پايتخت را محكوم كردند و اظهار داشتند كه اين اقدامات تروريستي مردم را از حمايت از نظام سوريه منصرف نخواهد كرد.
مردم سوريه شعارهايي عليه تروريست ها و رژيم هاي عربي و آمريكا و كشورهاي غربي سر دادند.از سوي ديگر، وزير دفاع جديد سوريه اعلام كرد نيروهاي مسلح هرگز در برابر اقدامات جنايتكارانه از وظيفه خود كوتاهي نخواهند كرد.
آخرين خبر
بازگشت مصطفي طلاس
به سوريه
مناف طلاس كه از سوريه خارج شده بود و رسانه هاي مخالف سوريه در حال مانور دادن درباره فرار وي به خارج از كشور بودند به همراه پدرش مصطفي طلاس به سوريه بازگشت.
تمديد 30 روز ماموريت ناظران
شوراي امنيت سازمان ملل به اتفاق آرا با تمديد ماموريت ناظران بين المللي در سوريه موافقت كرد .
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رويتر، شوراي امنيت سازمان ملل ديروزبه اتفاق آراء با تمديد 30 روزه ماموريت ناظران بين المللي در سوريه موافقت كرد .
پنجشنبه گذشته، روسيه و چين قطعنامه پيشنهادي كشورهاي غربي و آمريكا درباره تشديد تحريم ها بر ضد سوريه در چارچوب فصل هفتم سازمان ملل را براي بار سوم وتو كردند .
روسيه و چين قبلانيزدوبارقطعنامه پيشنهادي غرب و امريكا را در شوراي امنيت سازمان ملل وتو كرده بودند .
 

انتهای خبر/ع1

کیهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.