شنبه 23 خرداد 1394 | 11:18
تأکید فعالان سیاسی و دانشگاهی:
« گزاره‌ برگ» ملی را به قانون تبدیل کنید
« گزاره‌ برگ» ملی را به قانون تبدیل کنید
گزاره‌ برگ ایرانی یا همان اصول شش‌گانه گزاره‌برگ ملی چند صباحی است به مطالبه عمومی ملت ایران تبدیل شده، اقشار مختلف کشور از خانواده شهدا و هنرمندان گرفته تا اصناف مختلف و منتخبان ملت در مجلس شورای اسلامی آن را امضا کرده‌اند و از آن حمایت و همه دلسوزان و وفاداران به انقلاب اسلامی بر رعایت و التزام به آن از سوی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تأکید کرده‌اند.

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از جوان آنلاین ، گزاره‌برگ ایرانی یا همان اصول شش‌گانه گزاره‌برگ ملی چند صباحی است به مطالبه عمومی ملت ایران تبدیل شده، اقشار مختلف کشور از خانواده شهدا و هنرمندان گرفته تا اصناف مختلف و منتخبان ملت در مجلس شورای اسلامی آن را امضا کرده‌اند و از آن حمایت و همه دلسوزان و وفاداران به انقلاب اسلامی بر رعایت و التزام به آن از سوی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تأکید کرده‌اند.
«گزاره‌برگ ملی» یک متن مردمی است که در آن ویژگی‌های یک توافق خوب بیان شده است. در بخشی از این متن مردمی با اشاره به شرط امضای یک توافق خوب آمده است: ما ملت ایران با تأسی به رهبر حکیم خود و با تأکید بر مواضع صریح دیگر مقامات عالی کشور، با انتشار این گزاره‌برگ ملی، شرط هرگونه توافق هسته‌ای را رعایت اصول زیر می‌دانیم:
اصل یک: تمام تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران باید یکجا و همزمان با امضای توافقنامه کاملاً لغو (نه تعلیق) شود.
اصل دوم: دستاوردهای هسته‌ای در حد نیازهای واقعی کشور باید حفظ و تقویت شود.
اصل سوم: هیچ مانعی برای استمرار تحقیقات و پیشرفت‌های علمی و فنی در امور هسته‌ای و هیچ محدودیتی برای دانشمندان مربوط وجود نداشته باشد.
اصل چهارم: هیچ نظارتی فراتر از مقررات و عرف بین‌المللی اعمال نشود.
اصل پنجم: هیچ گونه نظارت و اعمال محدودیت بر نیروهای مسلح و مراکز نظامی و امنیتی پذیرفته نیست.
اصل ششم: توافق هسته‌ای باید بازگشت پذیر باشد و در صورت نقض عهد دشمن، ما هم بتوانیم به شرایط قبل از توافق برگردیم.
روز گذشته هم برای چندمین روز متوالی بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و تشکل‌های دانشجویی نسبت به ضرورت توجه به این اصول شش گانه تأکید و تصریح کردند که این گزاره‌برگ ملی باید به عنوان قانون در مجلس قانون‌گذاری کشور به تصویب برسد.
    «گزاره‌برگ ملی» تأکیدی بر رعایت خطوط قرمز است
علاءالدین بروجردی در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه مجلس نسبت به روند مذاکرات هسته‌ای و نتایج آن حساس است، اظهار کرد: طرحی در خصوص مسئله هسته‌ای در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مصوب شده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گزاره‌برگ ملی را نیز در راستای عزت و اقتدار ایران اسلامی دانست و عنوان کرد: این امر نشان می‌دهد مردم ما نسبت به مسئله هسته‌ای بی‌تفاوت نبوده و به دنبال توافقی مبتنی بر عزت و استقلال ایران هستند. بروجردی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برخی تمام مسائل کشور را به رفع تحریم‌ها گره می‌زنند، آن را موضوعی نادرست خواند. وی در پایان تأکید کرد: اگر در داخل کشور از مجموعه امکانات، استعدادها و توانمندی‌های خود استفاده کنیم «تحریم» همانگونه که تا به امروز یک سلاح زنگ‌زده بوده، باز هم اثر خود را بیشتر از دست خواهد داد.
     گزاره‌برگ ملی تأمین کننده منافع و مصالح ملی است
قاسم جعفری، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگویی با اشاره به اصولی که در گزاره‌برگ ملی آمده است، گفت: اصولی که در این گزاره‌برگ آمده تأمین کننده منافع و مصالح ملی است و مسئولان باید به آن توجه کنند. وی افزود: اکثر اصولی که در گزاره‌برگ ملی مطرح شده همان مواضع رسمی و علنی است که رهبر معظم انقلاب اعلام کردند، بنابراین نیاز است اصول این گزاره‌برگ موبه‌مو رعایت شود.
جعفری ضمن اعلام حمایت از تیم مذاکره‌کننده خاطرنشان کرد: خواسته ما از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این است که در چارچوب خطوط مشخص شده مقام معظم رهبری حرکت کنند و نسبت به خطوط قرمز نظام و ملت بسیار حساس باشند. این نماینده مجلس اضافه کرد: در راستای نگرانی‌هایی که در رابطه با بحث هسته‌ای وجود دارد اخیراً در کمیسیون امنیت ملی مجلس طرحی تصویب شد که در آن قانون الزام دولت به صیانت از حقوق هسته‌ای ملت آمده که این می‌تواند کمک بسیاری کند. وی افزود: این طرحی که مجلس در خصوص حقوق هسته‌ای تصویب می‌کند قطعاً کمک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است تا با قدرت بیشتر از منافع ملت ایران دفاع کنند.
    نمایندگان مجلس اصول شش‌گانه «گزاره‌برگ ملی» را به قانون تبدیل کنند
همچنین محمدرضا ترقی، رئیس کمیته بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی، با اشاره به اصول شش‌گانه گزاره‌برگ ملی بیان می‌کند: این شش اصل که در گزاره‌برگ ملی ذکر شده است درست شش خط قرمز مدنظر رهبری است که همواره بر آن تأکید کرده‌اند. وی افزود: حفظ دستاوردهای هسته‌ای، عدم پذیرش پروتکل الحاقی، عدم بازرسی از اماکن نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته‌ای، برگشت‌پذیری مذاکرات و لغو یکجانبه تحریم‌ها همه جزو خواسته ملت ایران و اصولی است که هم باید تیم مذاکره‌کننده به آن توجه کنند و هم اینکه در متن نهایی ذکر شود.
رئیس کمیته امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: به نظر می‌رسد قانونمند کردن اصول شش گانه گزاره‌برگ ملی در مجلس شورای اسلامی می‌تواند به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کمک شایانی کند.
ترقی خاطرنشان کرد: اگر اصول شش‌گانه گزاره‌برگ ملی توسط نمایندگان مجلس به قانون تبدیل شود باعث خواهد شد که تکلیف بر همه مشخص شود و مذاکره‌کنندگان ما در مورد این خطوط قرمز با غربی‌ها چانه‌زنی نکنند.
    توجه به اصول گزاره‌برگ ملی مطالبه و خواسته ملت است
محمد نوروزی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران هم با اشاره به اصولی که در گزاره‌برگ ملی آمده است، گفت: این روزها کسانی که نگران منافع ملی و حقوق هسته‌ای هستند از اصولی که در گزاره‌برگ ملی آمده است، حمایت می‌کنند و توجه به اصول این گزاره‌برگ مطالبه و خواسته ملت است. وی افزود: طرف مقابل ما در مذاکرات هسته‌ای و به ویژه امریکا بارها نشان داده که قابل اعتماد نیست از این رو می‌بایست طبق اصولی که در گزاره‌برگ ملی وجود دارد با امضای توافقنامه تمام تحریم‎ها علیه جمهوری اسلامی ایران یکجا و همزمان کاملاً لغو شود.
    حرف همه اقشار جامعه
امیر فتوتی، دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز با اشاره به اصولی که در گزاره‌برگ ملی آمده است، گفت: این گزاره‌برگ حرف پیر، جوان، دانشجو، دانش‌آموز و در یک کلمه حرف تمامی اقشار ملت بزرگ ایران را می‌زند. وی افزود: در اصول شش‌گانه گزاره‌برگ ملی مباحث بسیار مهمی تأکید شده که حتماً باید در هرگونه توافقی رعایت شود. بی‌توجهی به این اصول منافع و مصالح کشور را به شدت تهدید می‌کند و به خطر می‌اندازد. این فعال دانشجویی با بیان اینکه امریکا هرگز قابل اعتماد نیست، خاطرنشان کرد: اعتماد بیش از حد به امریکا نتیجه‌ای جز ترور دانشمندان هسته‌ای و پسرفت علمی ندارد و ایران را به عراقی دیگر تبدیل می‌کند.

 

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.